A kínos gumicsíkoktól a Q2-ig – a McLaren valós céljai 2015-re

Ausztráliában még szemlesütve nézték végig autóik dadogós indulását, mára viszont a pontszerzés lehetőségéről beszélnek. Persze hallottuk már őket dobogós álmokról is nyilatkozta – de mik a nyögvenyelős szezont futó McLaren-Honda valós célkitűzései 2015-re? Éric Boullier többek között erről is beszélt.

Jenson Button (Fotó: XPB Images) Jenson Button (Fotó: XPB Images)



A patinás brit istálló öt futam után a konstruktőri bajnokság 9. helyén áll – pont nélkül, csak az átalakított tavalyi autóját használó Manort megelőzve. Noha a McLaren helyzetét figyelve nem tűnik indokoltnak az optimizmusuk, a Honda első embere, Arai Jaszuhisza nemrégiben kijelentette, a szezon közepén már állandó pontszerzők lennének, míg az év második felére a dobogós helyezésekért harcolnának.

Valóban ez lenne a McLaren valódi célkitűzése 2015-re? Éric Boullier, a wokingiak versenyigazgatója a BBC-nek részletesebben is beszélt (valódi) elvárásaikról. „Talán kicsit hülyének tűnhet, de mi szeretnénk harcba szállni azért a pozícióért, amelyben a tavalyi szezont zártuk” – fogalmazott, utalva arra, hogy a végső célt a konstruktőri 5. hely megszerzése jelenti számukra, melytől jelenleg 19 egység választja el őket. „Ez nem elég, nyerni akarunk, és remélem, fogunk is. Azonban valami reális célt kell mondanom. A szezon második felében, a nyári szünet után szeretnénk kényelmesen ott lenni a legjobb tízben, hogy sok pontért harcolhassunk. Azt nem mondom, hogy a dobogóért. Az véleményem szerint óriási eredmény lenne.”

Hogy csapata mennyire mélyről indította szezonját, Boullier egy eddig nem ismert történettel szemléltette. Ausztráliában autóik rendszeresen szaggatott guminyomokat hátrahagyva távoztak a garázsból, lázas takarításra kényszerítve ezzel szerelőiket. Az istállóknak általában más beállítást használnak a garázsból való elindulásnál és a verseny rajtjánál, ám mivel a McLarennél ilyesmivel nem volt idő foglalkozni a téli tesztek alatt, Jenson Button és Kevin Magnussen rendre az „éles” rajtelektronikával indult útnak – meglehetősen nehézkesen.

„Ron (Dennis) és én arra kértük a mérnököket, hogy találjanak ki egy beállítást a garázsból való távozáshoz, hogy az autó ne kínlódjon az elindulással, és ne nézzen ki annyira bután, amikor kihajt. Nem jó érzés látni az autódat, ahogy csak köhög, köhög és köhög. A többi kocsi eközben simán indult útnak. Szóval valamit tennünk kellett” – magyarázta a francia.

Boullier szerint innen nézve igenis van okuk elégedettnek lenni a fejlődésükkel. A Honda melbourne-i erőforrása elmondása szerint 50%-os javulást ért el. A szakember azt is elárulta a BBC-nek, hogy számításaik szerint a köztük és a Mercedes közt a barcelonai időmérő edzésen mért 3,1 másodperces különbségből nagyjából 1,7-1,8 másodperc írható a továbbra is némiképp módon visszafojtott Honda-hajtóegységnek. Hogy fejlődésük valóban fokozatos, a számok is jelzik. Barcelonában idén először sikerült mindkét autójukkal bejutni az időmérő második szakaszába, hátrányuk pedig a pole-hoz képest az ausztráliai 105,9%-ról 103,7%-ra csökkent – jóllehet, Bahreinben ez az érték már 102,7% is volt.

Noha a problémák fő forrását a Honda V6-osa jelenti, Boullier elismerte, még a sokat dicsért karosszérián is van mit javítaniuk. Ezen a téren múlt év végén gyökeres szemléletváltás történt Wokingban: a Red Bulltól érkező Peter Prodromou ugyanis szakított a korábbi gyakorlatukkal, s ahelyett, hogy csupán a leszorítóerő növelésére összpontosított volna, inkább az autó vezethetőségét és aerodinamikai kiszámíthatóságát helyezte előtérbe. Boullier szerint mindez jelentős előrelépést jelentett számukra. „Az autót sokkal könnyebb vezetni, a versenyzők pedig így könnyebben elérik a határokat, miközben tavaly erre nem voltak képesek. Aerodinamikai szempontból még eléggé kiforratlan az autónk, szóval ezen a téren a következő futamokon várható előrelépés” – magyarázta.