Newey szerint az FIA-nak kényszerítenie kell a Mercedest és a Ferrarit

Adrian Newey szerint az FIA-nak kényszerítenie kéne a Mercedest és a Ferrarit, hogy a sajátjával teljesen azonos erőforrást biztosítson partnercsapatainak. A Red Bull szakembere szerint tarthatatlan, hogy a két gyártó ilyen mértékben rátelepedjen a sportágra.

Adrian Newey (Fotó: Moy / XPB Images) Adrian Newey (Fotó: Moy / XPB Images)



A 2014-es szabályváltozások óta az erőforrások határozzák meg az erőviszonyokat, s mivel a Mercedes és a Ferrari birtokolja a legjobb motorokat, e két gyártó közvetlenül és közvetetten is uralja a Forma–1 egészét. Bernie Ecclestone után a Red Bull sikertervezője, Adrian Newey is így vázolta fel a királykategória jelenlegi helyzetét. A brit – honfitársához hasonlóan – úgy véli, e helyzeten sürgősen változtatni kellene.

„Véleményem szerint az F1 problémáját jelenleg az jelenti, hogy motorközpontúvá vált. A karosszériára vonatkozó szabályok nagyon szűk mozgásteret kínálnak, a motorok terén azonban nagyobb a szabadság” – nyilatkozta The Nationalnak adott interjúban Newey. „Ráadásul ha a Mercedes vagy a Ferrari motorjait vásárolod meg, partnercsapatként nem kapod meg ugyanazt az erőforrást – a szoftver tekintetében legalábbis nem. Márpedig a szoftver manapság egyre fontosabbá válik” – utalt arra, hogy miközben az FIA előírja, hogy a gyártók valamennyi csapatuknak fizikailag teljesen azonos hajtóegységeket kell biztosítaniuk (persze a fejlesztések miatt időszakosan itt is lehetnek eltérések), addig a működés hogyanját nem egységesítették.

„Ezzel olyan helyzetbe kerültünk, amelyben a Mercedesnek van egy nagyon jó, egy nagyon erős motorja, miközben a partnerei nem kapják meg ugyanezt a specifikációt. Így számunkra nagyon nehéz legyőzni a Mercedest. A Ferrari motorja nem egészen olyan jó, mint a Mercedesé, de még mindig jó motor. De a partnercsapatainak ugyanez a problémája. A Honda és a Renault nagyon messze van mögöttük. Jelenleg tehát elmondható, hogy csak a Mercedes gyári csapata, és talán a gyári Ferrari nyerhet bajnoki címeket, futamokat, mert ennyire meghatározó a motor szerepe. Szerintem ez rendkívül egészségtelen helyzet: csak két csapat nyerhet. Talán még a jövőben a Honda is – de most még nem.”

„Ez jelenti az F1 legnagyobb problémáját, mert a Mercedes és a Ferrari uralja a sportág egészét. Van egy szavazási rendszer, ami demokratikus, és ez alapvetően jó is lenne. De mivel a Mercedes és a Ferrari partnercsapatai úgy szavaznak, ahogy a gyártók diktálják – még ha ez ellentétes is a saját érdekükkel –, gyakorlatilag a Mercedes és a Ferrari irányít mindent. Remélem, hogy az FIA úrrá lesz a helyzeten. Az F1 akkor a legegészségesebb, ha minden csapat számára elérhetőek a versenyképes motorok. Így mindenki normálisan versenyezhet.”

Newey szerint létezne megoldás e helyzet javítására: az alternatív motor bevezetése. „A mostani motorok fizikailag egyformák gyártón belül. De ez csak a hardver, amihez még jön az üzemanyag és a szoftver is. Az első dolog tehát az lenne, hogy szabályokba foglaljuk, a partnercsapatok ugyanolyan szoftvert és üzemanyagot kaphassanak, ha akarnak, mint a gyári csapatok. A második problémát az jelenti, hogy nehéz új résztvevőket – például az Audit – behozni a sportágba. Óriási pénzekbe kerül a gyártók számára az F1-es részvétel, bőven kétszázmillió euró fölötti összegbe évente. Talán háromszázhoz is közel. Ez hatalmas. Szerintem az FIA javaslata az alternatív motorról, megfelelő megoldást jelentene a kisebb csapatok számára. Egy versenyképes motort kaphatnának. De a gyártók ezt nem akarják, és most megy a harc.”

A szakember végül a 2017-re tervezett megújulásról is beszélt, melynek következtében várhatóan 5-6 másodperccel gyorsabbá válnak a versenyautók. Newey szerint azonban ezen átalakulás sem feltétlenül jelent olyan nagy változást. „Mindig is élveztem a szabályváltozásokat, mert új lehetőségeket kínálnak. A szabályok eléggé szigorúvá váltak napjainkra. Az 1970-es és 1980-as évek autóinak formája nagyban eltért, mert a szabályok eléggé szabadak voltak. Most ha minden autót egyszínűre festenénk, nemigen látnánk a különbséget. A 2017-re tervezett változásokkal nem lesznek nagyon mások az autók a mostaniakhoz képest. Kicsit szélesebb gumik, módosított aerodinamikai előírások – nem jelentenek alapvető változást” – állapította meg.