Egy előásott régi ügy: Amiért újra téma a dupla diffúzor

Az FIA korábbi elnöke tagadja Adrian Newey vádját, miszerint 2009-ben csak a Ferrari és a McLaren megleckéztetése céljából nyilvánította szabályossá a dupla diffúzorokat. A régi vita aligha véletlenül vált újra aktuálissá…

Rubens Barrichello és Jenson Button a Brawn GP-vel (Fotó: xpbimages.com) Rubens Barrichello és Jenson Button a Brawn GP-vel (Fotó: xpbimages.com)



Aligha gondolhattuk, hogy hét évvel a Brawn GP emlékezetes bajnoki sikere után újra vita alapját képezik majd a már rég betiltott duplafedeles diffúzorok. A Red Bull ugyanakkor nemrégiben leporolta a témát. Adrian Newey a közelmúltban azt nyilatkozta, a Brawn GP nem kis mértékben annak köszönhette bajnoki sikerét, hogy Max Mosley, az FIA akkori elnöke abban az időben éppen politikai csatát vívott a legnagyobb csapatokkal. Szerinte ugyanis Ross Brawnék győzelmének kulcsát jelentő dupla diffúzort csak azért nyilvánította szabályosnak a szövetség az év elején, hogy ezzel meggyengítse és megleckéztesse a FOTA (a csapatok érdekvédelmi szövetsége) két hangadóját, a nagyobb hatalomra vágyó Ferrarit és McLarent.

Mosley határozottan cáfolta mindezt, s kiemelte, a FOTA-t valójában azzal gyengíthette volna meg a legkönnyebben, ha a Ferrari nyomásának engedve szabálytalanná nyilvánítja az eszközt. „A valóság az, hogy még csak nem is tudtam a dupla diffúzor létezéséről, amíg a Ferrari el nem kezdett panaszkodni a Brawnra, a Williamsre és a Toyotára, akik így építették meg az autójukat” – idézte a volt elnököt a Motorsport. „Érdeklődve figyeltem az óvásukat, de soha föl sem merült bennem, hogy közbeavatkozzak. Adrian Newey fölvetése, hogy ezt egyfajta fegyverként használtam a Ferrari és a McLaren ellen, egyszerűen téves. Csak el kéne olvasnia a könyvemet” – utalt arra, hogy a 2015-ben megjelent önéletrajzi könyvében (Formula One and Beyond) részletesen is foglalkozik a 2009-es üggyel.

Max Mosley (Fotó: E.Davenport / xpb.cc) Max Mosley (Fotó: E.Davenport / xpb.cc)



„Valójában ha az FIA arra készült volna, hogy jogtalanul járjon el, már 2009 elején könnyedén szétzúzhattuk volna a FOTA-t a dupla diffúzor betiltásával, ha cserébe azt kértük volna a Ferraritól, hogy hagyja ott a többi csapatot (ti. lépjen ki a FOTA-ból – a szerk.). Vagyis éppen az ellenkezőjével annak, amit Adrian elmélete sugall.”

Ami Mosley könyvét illeti, a brit abban ugyancsak határozottan cáfolja a csapatok akkori vádjait, miszerint személyesen ő is beleszólt a dupla diffúzor ügyét vizsgáló, az FIA által felállított bíróság döntésébe, eljárásmódjába. Egy 2009-ben kelt levélben pedig egyenesen azt írja, éppen egy csapat (vélhetően a Ferrari vagy a McLaren) kérte tőle, hogy – egyébként a szabályokat megsértve – avatkozzon közbe. „Sok mindent hallottunk a FOTA-tól a független bíróságról. A dupla diffúzor körül zajló vita kapcsán egy gyártó folyamatosan amellett lobbizott nálam (teljességgel helytelenül), hogy járjak közben az FIA-bíróságnál, és nyilváníttassam velük szabálytalanná a dupla diffúzort” – írta. „Az FIA-bíróság sosem hallgatna efféle kérésekre, de a történet megmutatja, hogy a szóban forgó csapat számára a ’független’ szó annyit jelent, független a többi csapattól, de az ő érdekeit szolgáló.”

A Brawn GP dupla diffúzora (Fotó: xpbimages.com) A Brawn GP dupla diffúzora (Fotó: xpbimages.com)



Párhuzamok a jelenkor motorproblémáival

És hogy mi köze ezen közel hétéves ügynek a jelenkorhoz? A Motorsport című szaklap szerint távolról sem véletlen, hogy a Red Bull előcitálta a történteket, tudniillik az akkori helyzet és politikai viták számos párhuzamot mutatnak a mostani történésekkel, a Red Bull motorproblémáival, az alternatív motor kérdésével, továbbá az FIA és Bernie Ecclestone Ferrari és Mercedes ellen vívott hatalmi harcával. És erre a Milton Keynes-iek csapatfőnöke, Christian Horner is rámutatott. „A sportág most olyan helyzetbe került – és itt most felejtsük el a Red Bullt –, mint amilyenben a dupla diffúzorral volt a FOTA és a FOM között zajló harcban. Az erőforrások rendkívül erős eszközök annak meghatározására, ki irányítsa az F1-et.”

És mint tudjuk, a Red Bull és Bernie Ecclestone véleménye szerint jelenleg a partnercsapatait is a zsebében tudó Mercedes és Ferrari irányítják. Például azzal, hogy nem adnak versenyképes motort a rájuk veszélyt jelentő Red Bullnak, s nem hajlandóak elfogadni semmilyen nekik nem tetsző szabályváltozást, mely kizökkentené őket jelenlegi kedvező helyzetükből.

Adrian Newey mostanság az alternatív motorok bevezetése mellett is nagy erőkkel kampányol. „A független motorok nagyon jó megoldást jelentenének, mert ezzel a privát csapatok versenyképes motort szerezhetnének elfogadhatóbb áron. Az F1 történetét áttekintve elmondható: akkor legegészségesebb a sportág, amikor a privát csapatok hozzáférhetnek a versenyképes motorokhoz. A Cosworth DFV volt erre a legjobb példa. A költségek is elfogadhatóak lennének, de szerintem legalább ilyen fontos, hogy elérhető legyen a versenyképes motor” – fogalmazott Motorsportnak.

Adrian Newey (Fotó: Moy / XPB Images) Adrian Newey (Fotó: Moy / XPB Images)



„A független motor lenne a jó megoldás. Úgy versenyképes motort gyártani, hogy a szabályok nem kötik meg az ember kezét, elég egyszerű lenne. Csak meg kéne találni a megfelelő egyensúlyt a független és a gyári motorok között. Szerintem izgalmas lenne, ha a két erőforrás karaktere eltérne egymástól. Egyes futamokon a független motorral versenyzők lennének előnyben, másokon pedig a gyáriak, de összességében megkapnánk, amit a nyilvánosság akar, mivel a különböző versenyeken különböző győzteseket ünnepelhetnénk. Ez pedig kiszámíthatatlanságot jelentene” – érvelt Newey.

Hogy az általa vélt helyes lépésből lesz-e valami, most két tényezőtől függ. Egyfelől attól, a gyártók január 15-én milyen megoldási javaslatokkal állnak elő a költségcsökkentés, a bonyolultság és a privát csapatok motorkérdésének problémáira; másfelől attól, az FIA elnöke, Jean Todt és Bernie Ecclestone mer-e, képes-e a gyártók engedélye nélkül változtatni a szabályokon, s megvalósítani a nem szeretett olcsómotorok révén előállt kétszintes rendszert.