Kétes ügyek és vizsgálat: rájár a rúd a Renault-ra

Botrányos ügyek, vádak, vizsgálatok és bizonytalanság – vannak gondok a Renault-konszern háza táján, s nem kizárt, hogy ezeknek az F1-es istálló életére is lehetnek hatásai.

Renault (Fotó: xpbimages.com Renault (Fotó: xpbimages.com



Nagyot zuhant a Renault-részvények ára csütörtökön a tőzsdén, köszönhetően annak, hogy a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos vizsgálat indult az autógyár ellen. A hatóságok a Renault három gyárában jelentek meg, miután felmerült annak gyanúja, hogy a Volkswagenhez hasonlóan a francia gyártó is csalhat a károsanyag-kibocsátást ellenőrző mérésekkel. A cég állítja, nincs bizonyíték ellenük, s jelezte, együttműködik a vizsgálatot lefolytatókkal, akik már számítógépeket is lefoglaltak, ám egyelőre nem találtak csalásra utaló szoftvereket.

Akármi is sül ki az ügyből, egy biztos: a gyártó részvényeinek ára aznap 20%-os esést produkált – a Bloomberg híradása szerint 1999 óta nem látott mélységekbe zuhant ezzel. És bár ennek közvetlenül nincs köze a gyártó Forma–1-es projektjéhez, az ügy cseppet sem teremt ideális feltételeket a gyári csapat újbóli elindításához, mely komoly pénzekbe kerül.

Főleg nem úgy, hogy mindeközben az egyik fő támogató, a PDVSA körül is hasonlóan nagy a bizonytalanság. A hét elején derült ki, hogy a csapatnak nagyjából évi 40 millió eurós támogatást nyújtó venezuelai olajcég késik a kifizetésekkel, ami miatt pártfogoltjuk, Pastor Maldonado jövője is kérdésessé vált. De a helyzet nemcsak a pénz miatt ennyire bizonytalan: Venezuelában kormányválság van és a gazdasági összeomlás réme fenyeget. Az eddigi elnök, Nicolás Maduro és az ellenzék a decemberi választások óta vitázik arról, ki irányítsa az országot; miközben az olaj világpiaci árának csökkenése az állam gazdaságát rengette meg, mely döntő mértékben az olajiparra épül.

Pastor Maldonado (Fotó: Batchelor / XPB Images) Pastor Maldonado (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Emiatt erősen kérdéses, a PDVSA képes lesz-e tartani magát a Lotusszal/Renault-val kötött megállapodásában foglaltakhoz, s fizet-e Maldonado versenyeztetéséért cserébe. A La Patilla szerint azonban nem csak emiatt tárgyal egymással az olajipari cég és a Renault sportigazgatója, Cyril Abiteboul Caracasban, ahová a francia szerdán utazott el. A venezuelai lap szerint az amúgy is nehéz időket élő Renault igyekszik megszabadulni az egyre bizonytalanabb hátterű PDVSA-tól, mely céget nemrég pénzmosási ügyekkel is kapcsolatba hozták. Az efféle ügyek most aligha hiányoznak a franciáknak.

Maldonado helyére a hírek szerint Kevin Magnussen pályázik. A dán BT úgy értesült, a versenyző szponzora, a Bestseller nevű ruházati cég képviselőjével együtt tett látogatást Angliában a múlt héten, s a dán egyéves rutinja, tehetsége mellé 7 millió eurós összeget is fel tud kínálni Enstone számára. A Renault az említett lap kérdésére nem cáfolta ezen információkat. „A csapatnak nincs mit mondania. Keményen dolgozunk, készülünk, és megtesszük a bejelentést a megújult csapatunkról a következő hónapban” – utalt arra, hogy a gyár február elejére ígérte hivatalos „bemutatkozását”.

Magnussen mindeközben állítólag a Manorral is kapcsolatban áll – a kiscsapat az egyetlen a mezőnyben, amely még nem ismertette 2016-os versenyzőfelállását.