De mire föl az újabb vita?A csapatok továbbra is ellenzik a tankolást…

Hiába került újra napirendi pontra, a csapatok továbbra is kitartanak a tankolás visszatéréséről alkotott korábbi véleményük mellett: nem kérnek belőle!

Tankolás a Ferrarinál a 2005-ös Ausztrál Nagydíjon (Fotó: xpbimages.com) Tankolás a Ferrarinál a 2005-ös Ausztrál Nagydíjon (Fotó: xpbimages.com)



Pénteken kiderült, a Forma–1 megújulásán dolgozó Stratégiai Csoport a következő hét elején esedékes ülésén újra megvitatja a tankolás visszatérésének lehetőségét. Jean Todt, az FIA elnöke is megerősítette, valóban fölmerült a 2017-es engedélyezés lehetősége, s arra is utalást tett, hogy adott esetben még az ezzel járó pluszköltségek sem zavarnák őt, ha ez javítana a versenyek színvonalán.

Egyszer már végigjátszották ezt

Más kérdés, hogy a döntéshozók körében van-e elég ember, aki úgy érzi, igen a válasz. A tankolás visszahozatalára ugyanis a múlt nyáron egyszer már nemet mondtak a csapatok. A Stratégiai Csoport tavaly május 14-ei ülésén foglalkozott először ezzel a kérdéssel, s az egyeztetést követően az FIA közleményében arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy jön a tankolás. Ehhez képest a csapatok a következő hetekben egyértelműsítették, egyikük sem örül ennek az „újításnak”. Június 4-én Kanadában újra összeültek a szövetséggel, s a stratégák a múltbéli statisztikákat, adatokat alapul véve vázolták Charlie Whiting versenyigazgatónak, hogy szerintük miért nem javítana a versenyzés minőségén a visszalépés: 2010, azaz a tankolás betiltása után csaknem megkétszereződött a pályán bemutatott előzések száma.

Emellett mellékes ellenérvet jelentett még a költségek megugrása és a biztonsági kockázat növekedése is. Előbbi kapcsán az istállók úgy kalkuláltak, a berendezések beszerzése és használata az első évben 1 millió angol fontos költségnövekedést eredményezne, mely pluszkiadás a következő években felére csökkenne. A biztonság szempontjából pedig azt találták aggályosnak, hogy az elnyújtott boxkiállásoknál megnőne a hibaszázalék, s akár a múltban is látott tűzesetek is visszatérhetnének.

Mindezek után Whiting összegezte az FIA-nak a csapatokkal lefolytatott vitát, majd a Stratégiai Csoport július 1-jei újabb ülésén elhatározták, mégsem lesz tankolás.

Tankolás (Fotó: xpbimages.com) Tankolás (Fotó: xpbimages.com)



A csapatok vélemények aligha változott

Ehhez képest, most újra erről szólnak a viták – de az eddig hallott vélemények arra utalnak, a végkifejletük is ugyanaz lesz, mint a múlt nyáron. Claire Williams, a Williams-istálló csapatfőnök-helyettese kiemelte, miközben az autógyártók a környezettudatos technológiák népszerűsítése miatt ragaszkodtak a jelenlegi motorformulához, meglehetősen visszás hatást váltana ki a versenyek közbeni tankolások újbóli engedélyezése. „A gyártók több százmilliót költöttek el az új hibridmotorokra. Ezek sokkal fontosabban az utcai autógyártás szempontjából, és az energiahatékonyságról folyó párbeszéd szempontjából is, amivel magunk is részt veszünk a társadalmi életben. A tankolás visszatérésével az F1 újra benzinzabáló sportággá válna, ami éppen ezzel ellentétes üzenetet hordozna. Szóval én rendkívül ellenzem ezt” – foglalt határozott állást az Autosport International elnevezésű rendezvényen.

Technikai igazgatója, Pat Symonds mindeközben elsősorban a versenyekre gyakorolt rossz hatását emelte ki a tankolásnak. „Ez kiszámítható versenyekhez vezetne. Ez alatt azt értem, hogy jelenleg megtervezzük a taktikánkat, így viszont sokkal taktikusabb szemléletmóddal vágnánk neki a versenyeknek. Más szóval: most arra alapozva határozzuk meg, mikor álljunk ki, hogy meddig bírják a gumik. Azonban nem feltétlenül fogják addig bírni, mint amire számítunk, minden attól is függ, mit csinálnak körülöttünk a többiek. Ha jönne a tankolás, minden eleve meg lenne határozva: ha huszonnégy körre tankolsz, akkor a huszonnegyedik körben fogsz kiállni. Ennél tovább nyilvánvalóan nem maradhatsz kint, és ha korábban állsz ki, túl magas árat fizetsz érte. Vagyis ezeken a versenyeken nem akkor állsz ki, amikor valójában akarsz” – magyarázta a brit szakember.

Pat Symonds (Fotó: Batchelor / XPB Images) Pat Symonds (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Vissza az 50-es évekbe?

Symonds a tavaly nyári ellenérveket is megismételte. „Ha megnézzük az előző időszakot, amikor még tankoltunk, egyértelműnek tetszik, hogy utána jobbá váltak a versenyek. Szerintem ez erős visszalépés lenne. A pozitív vonzata az lenne, hogy az autók gyorsabbak lennének, mert könnyebben futhatnának. De a második szabadedzéseken, amikor elkezdünk kevesebb benzinnel körözni, végül pedig sok benzinre váltunk, nem igazán látszik a tempókülönbség. Emellett minél gyorsabban tankolsz, annál nagyobb a veszély is. De ezt nem akarnám túlragozni, mert lehetséges egyszerre gyorsan és biztonságosan tankolni” – fogalmazott.

S hogy mi jön ezután? Egy meg nem nevezett csapattag a Motorsportnak cinikus, ám – sajnos – annál valószerűbb válasszal vetítette előre. „Ki tudja, talán visszatérünk a szívóhatáshoz, az alumínium karosszériához, a bőrsapkákhoz és védőszemüvegekhez is. Gyanítom, hogy újra elővesszük a tavalyi elemzéseket, amik bizonyítják, hogy a tankolás sz*r, és nem segít a show-n” – mondta ki az előre sejthetőt.

Paddy Lowe, Toto Wolff és Maurizio Arrivabene (Fotó: Price / XPB Images) Paddy Lowe, Toto Wolff és Maurizio Arrivabene (Fotó: Price / XPB Images)