223 plusz lóerő a McLarennek?

Spanyol forrás szerint komoly előrelépésre számíthat a McLaren a Honda új erőforrásától. A japánok számára mindez azonban még így sem jelenthet teljes fölzárkózást.

Fernando Alonso (Fotó:  Moy / XPB Images) Fernando Alonso (Fotó: Moy / XPB Images)



Visszafogott célkitűzéssel vág neki a Honda a 2016-os idénynek – és azzal a reménnyel, hogy sikerül kimászniuk abból a gödörből, melyben a múlt évben csücsültek. 2015 végén Fernando Alonso és Jenson Button is arról beszélt, biztatónak tűnik a csapat és a motorbeszállító új projektje. „Japánban tartottuk az utolsó megbeszélést, a Honda valamennyi kulcsembere ott volt, ami jó, mert gondjaink vannak, és jó látni, hogy ezt ők is felismerték” – idézte Alonsót az As.

A spanyol lap emellett hangzatos címmel arról számolt be, hogy a Honda erőforrása olyannyira megújul, hogy nem kevesebb, mint 223 lóerővel erősebb lesz elődjénél. Mindezt persze aligha szabad szó szerint értelmezni – relatív értékről van szó, ami némi magyarázatot igényel.

A múlt évben becslések szerint a belső égésű motort tekintve nagyjából 70 lóerő volt a különbség a Honda és a Mercedes között. Ehhez jött még az ERS-ből származó hátrány. E rendszernek körönként maximálisan 163 lóerőt szabad leadnia, ám mivel a McLaren túlságosan kicsire szabta a turbóját, s emiatt az MGU-K és az MGU-H sem állított elő megfelelő mennyiségű energiát, az év elején az ERS még csak 60 lóerőre volt képes, és az év későbbi részében sem érte el a maximális értéket. Mindez azt jelentette, hogy a gyakorlatban bizonyos versenyeken és pályákon (pl. Monza) voltak olyan időszakok, amikor az ERS energiájának elfogyasztása után összesen 230 lóerős hátrányban voltak Alonsóék. A 223 lóerő tehát ennek tükrében értelmezhető.

Yasuhisa Arai (Fotó: Charniaux / XPB Images) Yasuhisa Arai (Fotó: Charniaux / XPB Images)



A Honda e probléma kijavítására helyezte a legfőbb hangsúlyt a tél folyamán – még karácsonyi szünetet sem tartottak –, s az As szerint fáradozásaik eredménnyel jártak: szimulációik azt mutatják, már elérték a kérdéses 163 lóerőt. Mégpedig úgy, hogy ez minimális méretekre törekvő filozófiájuk terén sem kényszeríti kompromisszumra őket, mivel turbójukat úgy növelték meg, hogy közben más egységeket lekicsinyítettek. Mindez egyébként a csapattagok nyilatkozataival is egybevág: Éric Boullier és Arai Jaszuhisza is arról beszélt, hogy a kicsire szabott turbó ellenére is kitartanak a karcsú aerodinamikájuk mellett.

Alonso a múlt évben azt állította, tetemes lemaradásukból 2 másodpercet a gyenge motor miatt az egyenesekben szednek össze, míg a kanyarokban csupán pár tizedet veszítenek a legjobbakhoz képest. Amennyiben tehát a motorjuk a jósolt javuláson megy keresztül, valóban komoly mértékben csökkenthetik hátrányukat – jóllehet, a vélhetően ugyancsak továbbfejlődő Mercedes és Ferrari ellen alighanem még ennél is több kell.