A McLaren egókkal teli mérnökcsoport volt – most kezd csapattá kovácsolódni

Teljes szabadságot kap a McLaren-csapat új ügyvezető igazgatója, Jost Capito ahhoz, hogy működőképessé alakítsa a megújult wokingi gépezetet. Éric Boullier versenyigazgató arról is beszélt, miért volt szűkség a reformokra, s miért tűnik biztatónak hosszabb távú jövőjük.

Fernando Alonso, Éric Boullier és Jenson Button a McLaren-csapattal (Fotó: Batchelor / XPB Images) Fernando Alonso, Éric Boullier és Jenson Button a McLaren-csapattal (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Egyelőre kérdéses, pontosan mikor hagyja el a Volkswagen ralicsapatát Jost Capito, az viszont máris látszik, hogy a McLaren-csoport vezére, Ron Dennis rendkívül bízik a sokoldalú szakember képességeiben. Ez derül ki legalábbis abból, hogy az új ügyvezető saját elmondása szerint teljesen szabadkezet kapott Dennistől a gárda átalakítására. „Szabadon tehetem majd, amire szükség van. A mostani még csak amolyan alapanyag” – nyilatkozta az Autosportnak a német.

Mindezzel arra is utalt, hogy a McLaren tavaly újította meg kapcsolatát motorpartnerével, a Hondával, s miután a japánok teljesen eltérő kultúrával dolgoznak, az összeszokás folyamata még korántsem ért véget. Voltak is emiatt kisebb félreértések közöttük a tavalyi szezon során (célokról és problémákról egyaránt).

Capito, aki korábban több nagy autógyártónál (BMW, Porsche, Ford, Volkswagen) is dolgozott, s a sauberes időszakában a Yamahával is együttműködtek, úgy véli, múltbéli tapasztalatai sokat segíthetnek a hatékony megoldás megtalálásában. „El kell érni, hogy ez a kapcsolat működőképessé váljon. Egy csapatnak kell lennünk, nem számít, hol dolgoznak az emberek” – utalt arra, hogy a Hondának Nagy-Britanniában csak kihelyezett bázisa van, motorgyára Szakurában üzemel. „Mindig nagy kihívás egységessé kovácsolni az embereket, és ez még nehezebb, ha a csapat részei különböző kontinenseken találhatók, más kultúrával rendelkeznek. De én már dolgoztam Japánban a múltban, és egészen jó tapasztalatokat szereztem” – mondta bizakodva.

Capito legkésőbb április-májusban áll munkába a McLarennél, ahol az eddigi ügyvezető, Jonathan Neal szerepét veszi majd át. Felettese Ron Dennis lesz, s Éric Boullier versenyigazgatóval kell együttműködnie a versenycsapat vezetői szintjén. A két szakember egymást kiegészítve dolgozik majd, de eltérő területekért lesz felelős: míg a francia a sporttal, politikával kapcsolatos kérdésekért, valamint az istálló technikai működéséért (például a gyári háttérért) felelős, addig Capitónak inkább a gárda működésére, a munkafolyamatokra, a gyártásra és fejlesztésre, valamint a humánerőforrásra kell figyelnie.

Jost Capito (Fotó: Photo4 / XPB Images) Jost Capito (Fotó: Photo4 / XPB Images)



Csapatot formálni a „túlméretezett egók” mérnökcsoportjából

A McLaren házon belül (értsd: Wokingban) is komoly változásokon ment keresztül az elmúlt években, és Éric Boullier úgy véli, a korábbi struktúra is nagy szerepet játszott abban, hogy 2012 óta hanyatlott a teljesítményük. „Amikor idekerültem, felmértem az összes részleg helyzetét, megismerkedtem a csapattagokkal, és megvizsgáltam, mik a McLaren erősségei és gyengeségei. Hamar megállapítottam, hogy ez inkább amolyan mérnöki cég, nem valódi versenycsapat. Emiatt történt az, hogy összeült vagy negyven fő, és hosszú időn át vitáztak egészen apró részletekről” – nyilatkozta a versenyigazgató az F1i-nek.

„Az első feladatom az egyensúly visszaállítása volt. A cél az volt, hogy a mérnöki részleg jobban kommunikáljon a versenycsapattal. Emellett megváltoztattam a szervezeti szinteket is, mert azok már túlságosan bonyolulttá váltak, nagyképűnek hangzó címekkel és túlméretezett egókkal. Majdhogynem a nulláról kezdtem, és a lehető legrugalmasabb struktúrát választottam. Egyeseknek nem tetszett, de szükség volt a változásra. Nincs bennem gyilkos ösztön, de az igaz, hogy képes vagyok pellengérre állítani embereket, ha azok nem felelnek meg az általam elvártaknak.”

Boullier kiemelte, az előző szezon kezdete előtt többek között ezen okok miatt alakították át jelentős mértékben aerodinamikai részlegüket is, ahol azóta a Red Bulltól érkező Peter Prodromou irányít. „Szerettünk volna határozott technikai irányt mutatni a csoportnak. Lenyűgöző tudományos szakértelmével Peter vette át a technikai irányítást, miközben Guillaume Cattelani – aki az aerodinamika terén PhD fokozatig jutott – pedig gyakorlati szemléletmóddal egészíti ki őt. Több hónapig tartott, de a részleg mára rendkívül hatékonnyá vált” – magyarázta Boullier. „Most már mindenki aktív, mert tudja, hogy meghallgatják a véleményét. Az első hat hónapomat azzal töltöttem a McLarennél, hogy az aerodinamikusok panaszait hallgattam. Most már alig látnak engem. Helyette inkább azt mondják: »Ez már időpazarlás, Éric, itt mindent az irányításunk alatt tartunk«. 2014-ben két ponttal növeltük az aerodinamikai leszorítóerőnket – most tízzel sikerült ugyanennyi idő alatt.”

Jonathan Neale és Éric Boullier (Fotó: Batchelor / XPB Images) Jonathan Neale és Éric Boullier (Fotó: Batchelor / XPB Images)



A végső cél még mindig messze van

Boullier szavaiból kitűnik, a 2015-ben sokat szenvedő McLaren szerkezetét és szemléletmódját tekintve még nagyon fiatal csapatnak számít, amelynek működésén továbbra is van még mit csiszolni. Mindez pedig a csapattagok jövőbe vetett bizalmáról szóló nyilatkozatait is más megvilágításba helyezi: ők jól tudják, bőven van még terük a javulásra. „Mindig megkérdőjelezed magadat. Ha kijavítasz egy hibát, találni fogsz más problémákat. Ha javítod a tervező részleg hatékonyságát, utána a gyártásnál kell javítanod. Mi a múlt ősszel új eszközökbe ruháztunk be, miközben máshol pedig modernizáltuk őket. Képesek leszünk harminc százalékot javulni a gyártás terén, ami a fejlesztés tempójának is jót fog tenni” – tekintett előre Boullier.

„Miután már megváltoztattuk a csapat kultúráját, a munkamódszereket, már elég közel kerültünk a célunkhoz. De még ha a nagy részét el is értük, a folyamatok javítása sosem ér véget. Lassan kezdjük azonban érezni az alapok tizenöt hónappal ezelőtti megváltoztatásának eredményét. Leginkább azzal vagyok elégedett, hogy érezhetően megváltoztak a dolgok a csapaton belül 2015-ben: minden gyorsabban történik, sokkal könnyedebb a döntéshozási folyamatunk.”

„Még finomhangolni kell dolgokat, ez nem megy egyik napról a másikra, elvégre egy hatszázötven fős struktúráról beszélünk! Emlékezzünk csak arra, mit csinált a Red Bull, miután átvette a Jaguart! Nem igazán mentek jól a dolgaik az első pár szezonban. A dominanciájuk előtt négy-öt évig tartott, mire mindent hatékonyabbá tettek, kialakították a struktúrájukat. És azt se feledjük, hogy ez egy rendkívül versenyképes közeg, ahol a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari sem csak csoszog. Szóval nem könnyű jobbnak lenni a többieknél” – zárta gondolatát Boullier.

Fernando Alonso (Fotó: Photo4 / XPB Images) Fernando Alonso (Fotó: Photo4 / XPB Images)