Még messze van az 1000 lóerős álomhatár, de…

Bár az 1000 lóerő elérése még messze van, a V6-os turbók már felveszik a versenyt a korábban használt V8-as és V10-es szívómotorokkal, fogyasztás szempontjából pedig sokkal jobb eredményeket produkálnak náluk – jelentette ki a Mercedes motormérnöke, Andy Cowell.

Lewis Hamilton (Fotó: Moy / XPB Images) Lewis Hamilton (Fotó: Moy / XPB Images)



A 2014-es szabályváltozások óta sokan komoly kritikákkal illették az új motorformulát, mondván a hajtóegységek túlságosan halkak és lassúk a királykategóriához. A hanggal kapcsolatos megjegyzések nem voltak alaptalanok (olyannyira, hogy a sport vezetői azóta kiemelt napirendi pontként foglalkoznak annak javításával), a motorok teljesítményét azonban jogtalanul bírálták, most ugyanis a legjobbak a különböző becsélések szerint 900 lóerő leadására képesek.

Lényegesen erősebb motorokat csak az 1980-as években – az első turbókorszakban – használtak a királykategóriában: akkor az időmérő edzéseken állítólag az 1000-1200 lóerőt is elérték. Sokan a köridők miatt vontak le téves következetéseket, a tempó azonban nem a motorok, hanem az autók súlyának növekedése, az aerodinamikai előírások és a keskeny abroncsok miatt lassult. Noha a gyártók nem fogják nyilvánosságra hozni adataikat, valószínűnek tűnik, hogy az erőforrások mára lehagyták a V8-asokat (750 lóerő) és megközelítették a V10-eseket (maximum 900 lóerő).

Mercedes-Benz PU106A Hybrid (Fotó: Daimler/Mercedes) Mercedes-Benz PU106A Hybrid (Fotó: Daimler/Mercedes)



Ezt a Mercedes elismert motormérnöke, Andy Cowell is megerősíti. „Ha megnézzük a mai belső égésű motorokat, akkor látjuk, hogy a V6-os turbófeltöltős motor teljesítménye nagyjából megegyezik a V8-aséval” – idézi szavait a Motorsport. „A V8-as és a V6-os is rendelkezik hibridrendszerrel. Ha hozzáadod a KERS-t a V8-ashoz és az ERS-t a V6-oshoz, akkor látni fogod, hogy a jelenlegi egység 10 százalékkal erősebb, mint a korábbi volt. Az ERS a kör nagy részében használható, míg a KERS csak 6,6 másodpercig volt elérhető, szóval, ha azt nézzük, mekkora hatással vannak a köridőre, akkor kijelenthetjük, hogy a mostani hajtóegységek erősebbek” – magyarázza.

„Ha a V10-esekkel vetjük össze, vagyis a V10-es éra utolsó futamain használtakkal, akkor elmondhatjuk, hogy most több erő áll a rendelkezésünkre, mint annak a korszaknak a végén. Vessünk egy pillantást az üzemanyag-átfolyásra; akkoriban egy óra alatt 190 – egészen pontosan 194 – kilogrammot használtunk el, míg ma csupán 100-at. Szóval, ugyanakkora erőről beszélünk, az üzemanyag-átfolyást nézve azonban majd’ kétszer jobbak vagyunk. Ez hihetetlen változás, ha a hatékonyságot nézzük. Ez a javulás fantasztikus, a belső égésű motor pedig önmagában is elég sok erőt ad le” – dicsérte a V6-osokat a brit szakember.

Cowll kiemelte, a jelenlegi erőforrások teljesítménye még jobb lehetne, folyamatosan azonban egyik csapat sem feszegetheti velük a határokat, hiszen egy évben csak négy egységet használhatnak el büntetlenül, így komoly figyelmet kell fordítaniuk azok megóvására. Ezek között a keretek között az 1000 lóerős álomhatár (a Forma-1 Menedzsment első embere, Bernie Ecclestone mindenképpen el szeretné érni ezt az értéket) is távolinak tűnik, de ismerve a Forma-1-es csapatok kreativitását közel sem elérhetetlennek. Sőt, 1000 lóerő ide, 1000 lóerő oda, a Mercedes mérnöke már most roppant elégedett a motorokkal. „Azt hiszem, ez a legerősebb hajtóegység, amit eddig előállítottunk!”

Andy Cowell (Fotó: Batchelor / XPB Images) Andy Cowell (Fotó: Batchelor / XPB Images)