Sprintverseny szombaton? A hétvégék programjának módosításáról tárgyalnak

Egy szombati sprintverseny bevezetéséről és egy átalakított időmérő lehetőségéről is egyeztetnek a Forma–1 döntéshozói. Célkeresztben a nagydíjhétvégék programjának átalakítása!

Nico Rosberg vezeti a Mexikói Nagydíjat (Fotó: Batchelor / XPB Images) Nico Rosberg vezeti a Mexikói Nagydíjat (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Nemcsak a 2017-es új szabályokról folytatnak tárgyalást a csapatok és a Nemzetközi Automobil Szövetség képviselői a pénteken esedékes találkozójukon, de az F1-es hétvégék menetrendjének módosítását is napirendi pontra tűzik. Beszámolók szerint fölvetődött, hogy a szombati nap hangsúlyosabbá tételével esetleg növelni lehetne a futamok látogatottságát és nézettségét, ezért fontolóra veszik egy sprintverseny közbeiktatását, melynek az időmérő edzések előrébbhozatalával csinálnának helyet. Emellett szóba került a kvalifikációk lebonyolítási módjának megváltoztatása is, valamint a pénteki szabadedzések számának/időtartamának csökkentése.

A paddockban évtizedek óta járatos szakíró, Joe Saward nemrég részletesebben is górcső alá vette a fölmerült javaslatokat. „Ha jól hallottam, felvetődött, hogy lehetne amolyan verseny-időmérőket tartani szombat délutánonként. Az ötlet lényege, hogy ez nem csupán a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről döntene, de egyúttal pontokat is osztanának rajta. Mindez azonban annak ellenére sem változtatna a ’futamgyőztes’ státuszon, hogy pontok járnának érte” – írta, utalva arra, hogy e verseny megnyerésével még nem vallhatnák magukat nagydíjgyőztesnek a résztvevők.

Majd azt is megemlítette, fölmerült, hogy a hagyományos időmérőt szombat délelőttre helyezik át a sprintverseny miatt, és miközben megtartanák annak háromrészes kieséses szisztémáját, eltűntethetnék a közbeiktatott szüneteket, s így egy órán át folyamatosan lennének autók a pályán – igaz, egyre kevesebben a kiesések miatt. Ebben az esetben a szombat délelőtti szabadedzésnek már nem lenne hely a programban, ami pedig azt is jelenti, hogy a hétvégére a pénteki szabadedzéseken kellene felkészülnie a mezőnynek. A tavalyi eső által elmosott gyakorlások már megmutatták, milyen jó hatással lehet a futamokra, ha a versenyzőknek nincs elég idejük finomhangolni autóikat – a résztvevők már csak azért is vizsgálják a felkészülésük megkurtítását.

Csata a középmezőnyben (Fotó: xpbimages.com) Austinban nagy kavarodást és izgalmas versenyt köszönhettünk az elmaradt szabadedzéseknek (Fotó: xpbimages.com)



Rövidített versenyek, kevesebb megkötés

Saward emellett arról is beszámolt, hogy a szombati első verseny maximálisan 45 percig tarthatna, és annak végén a vasárnapinál kevesebb pontot osztanának. A sprintfutam közben az autókon nem lenne kötelező gumit cserélni, ám a verseny során azt az abroncsot kellene használniuk, amellyel a délelőtti kvalifikáción legjobb időeredményüket megfutották. Emellett viszont az üzemanyag-használatot sem korlátoznák, így már a spórolás miatt sem érhetné kritika a sportágat. A szakíró megjegyzi: „Nem vagyok biztos benne, hogy tovább lenne-e nyitott a bajnokság ezzel, hiszen a domináns autó számára így csak több pont lesz megszerezhető. De egyvalamit biztosan növelne a rendszer: a fizetendő nevezési díjakat” – utalt arra, hogy ezek összegét a csapat által megszerzett pontok száma határozza meg.

Az elképzelés szerint mindeközben a vasárnapi főverseny sem maradna érintetlen: a jelenlegi 2 órás időlimitet 90 percesre tervezik csökkenteni, s ezzel a versenytáv a hagyományos 300 kilométerről úgy 200 kilométerre zsugorodna. Erre azért is lenne szükség, hogy az autóknak a versenyhétvégék során összességében ne kelljen többet menniük, mint manapság, az ugyanis megbízhatósági problémákat és többletköltségeket eredményezne. A főversenyen továbbra is 100 kilogrammban korlátoznák az üzemanyag-használatot, ám a rövidebb táv miatt ez azt jelentené, hogy az autók gyorsabban mehetnének. Emellett a kerékcsere is kötelező lenne legalább egyszer.

Hasonló terveket persze már sokat hallhattunk az elmúlt évek során, és bár egyik-másik javaslat talán elgondolkodtató, attól egyelőre még messze vagyunk, hogy ezeket szabályba is iktassák. Nem mellékes szempont az sem, hogy versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA által a múlt nyáron elvégzett szurkolói felmérésből az derült ki, hogy a rajongók nem szívesen változtatnának drasztikus mértékben az F1 hagyományos lebonyolítási módján.

Kerékcsere a Mercedesnél (Fotó: xpbimages.com) Kerékcsere a Mercedesnél (Fotó: xpbimages.com)

Kapcsolódó tartalom