Bika balettcipőben – avagy a Maldonado-jelenség rejtélyei

Ha kellett, Chuck Norrisként mindenkit lerúgott, máskor Leslie Nielsen diadalittasságával vonult el előttünk, miközben mögötte minden összedőlt. Roncsautók, váratlan hibák, de zseniális manőverek és komoly sikerek is kísérték útját. A róla szőtt – sokszor kegyetlenül igazságtalan – viccekkel kétes hírű ikonná vált, örök nyomot hagyva maga után az F1-ben. Pastor Maldonado és Pastor Maldonado megfejthetetlen kettős életének története következik!

 

Fotó: Boxutca/XPB Fotó: Boxutca/XPB



A Motor Sport magazin szakírója, Mark Hughes a múlt év végi versenyzőértékelőjében – melyben egyébként a 17. helyre rangsorolta őt – rendkívül találóan foglalta össze a Maldonado-jelenség furcsa ellentmondását. „Pastor egy nagy rejtély, egy bika, aki képes fölvenni balerinacipőket Monacóban – ahol mindig egészen fantasztikus –, de aki ugyanakkor öt szezon után is folyamatosan belekeveredik a balesetekbe.”

Vittorio Brambilla és Gilles Villeneuve óta tudjuk, a kinevetett pusztító „gorillákat” csupán egy hajszálvékony határvonal választja el a hősként ünnepelt vakmerő volánzsonglőröktől. Pastor Maldonadóban eredendően talán benne volt, hogy egy nap utóbbi kategóriához csatlakozzon – valójában mégis rendkívül távol maradt ettől. Öt éven át volt a Forma–1-es mezőny tagja, itteni pályafutását pedig szinte csak a szélsőségek jellemezték. Még csodaszámba menő 2012-es barcelonai győzelmét is, ahol előbb a dobogón pezsgőzhetett, aztán nem sokkal később már a hátán mentette ki unokatestvérét (egyébként jön az utánpótlás!) a fekete füst által elborított garázsból, mely a nagy örömködés közben gyulladt lángra és égett porig. Mert ahol ő felbukkan, ott…

A barcelonai garázstűz (Fotó: xpbimages.com) A barcelonai garázstűz (Fotó: xpbimages.com)



Az F1 Chuck Norris-i szuperhőse lett

Akkor Spanyolországban Maldonado éppen azt igyekezett bizonyítani hibátlan versenyzésével, hogy – szemben a róla kialakult képpel – nem csak egy egyszerű fizetős versenyző, akinek kedvéért a Williams 2010 végén a rendkívül ígéretes Nico Hülkenberget is eltakarította az útból. Most, hogy támogatója, a PDVSA kidőlt mögüle, mégis az bizonyosodott be, hogy a pénz volt a legfőbb mozgatója alkalmazásának.

Ám ő mégis sokkal több volt egy átlagos fizetős versenyzőnél. Igazi kultfigurájává vált az amúgy sokak által markáns arcvonások nélkülinek tartott mezőnynek – igaz, ebben nem volt sok köszönet. Az internetes mémgyár legfelkapottabb F1-es szereplője volt, egy Chuck Norris-i szuperhős versenyzőoverallban, akinek még külön weboldalt is csináltak ütközései számlálására, s aki – bár bizonyára sokan gyűlöltek – mégis rendelkezett egy „underground” rajongói körrel, amelyet éppen nyers, vad és őrült stílusával nyert meg magának. A maldonadóság valódi szubkultúrává vált a Forma–1-ben, és ha más szempontból nem is, mostani elvesztésével ilyen téren mindenképp űrt hagy maga után.

Hány igazi fizetős versenyző mondhatja el, hogy ilyen nyomot hagyott a sportágban?

 

Egy másik, ritkábban látott arcvonás

De azt a kérdést is föltehetnénk: hány fizetős versenyző büszkélkedhet azzal, hogy öt éven át állandó helye volt a mezőnyben, vagy hogy karrierje csúcspontjaként futamot nyert? Merthogy ez is Pastor Maldonado – csak éppen a másik, a ritkábban látott énje.

Általában ugyanis a sötétebb arcát tárta elénk. Azt, amelyik a múlt évben Kínában a boxba menet méterekkel később fékezve csúszott ki, miközben egyébként kimondottan jól versenyzett. Vagy amelyik Magyarországon előbb a biztonsági autós fázisnál a vonal előtt előzött, majd nekiment Sergio Péreznek, végül pedig miközben ez utóbbi esetért járó büntetését töltötte le a boxutcában, túl gyorsan hajtott, így a versenybíróság visszatapsolta őt még egy áthajtásra…

Ez jól jellemzi, milyen versenyző.

Fotó: Boxutca/XPB Fotó: Boxutca/XPB



Közben meg időnként azt is felvillantja előttünk, milyen lehetett volna. Ausztriában Max Verstappent üldözte, amikor a célegyenesben egy egészen elképesztő manőverrel fogta meg autója kitörni készülő hátsó részét, miközben padlógázzal haladtak. Barcelonában mindeközben hátsó szárnyvéglap nélkül is képes volt jó köridőkre. Emellett pedig voltak remek versenyei is: a múlt évben Kínában, Kanadában és Japánban, de még az említett Spanyol Nagydíjon is meggyőzőbbnek tűnt az időmérőkön őt rendre felülmúló Grosjeannál, ám valami hiba vagy balszerencse mindig közbeszólt. Néha pedig mások törték össze az ő autóját.

És így vergődött a szélsőségek között egész F1-es pályafutása során. Maldonado zseniálisan gyors tud lenni Monacóban, de közben hatalmas bukások jellemzik ottani ténykedését: ötből három alkalommal baleset vetett véget futamának. Képes volt versenyt nyerni a 2012-es Williamsszel, majd kilenc futamon keresztül még pontot is sem tudott szerezni vele. És mindeközben egy jónak mondható autóval (2012) sem tudott jelentősen több egységet gyűjteni, mint későbbi csapnivaló Williamsével (2013) vagy Lotusával (2014). Grove-ban első két évében még arról beszélt, a csapat vezéreként igyekszik felvirágoztatni a gárdát. Aztán miután nem jöttek az eredmények a biztatás helyett csak az másra mutogatásig jutott, s végül ő és csapata is fellélegzett szakításukkor.

Maldonado legfőbb problémáját mindig is az jelentette, hogy képtelen középutat találni a szélsőségek között, s kiegyensúlyozott teljesítményre sem képes. Nála nem létezik gázelvétel, kizárólag 110%-on képes pörögni, az utolsó utáni pillanatban hajlandó csak a fékre lépni, és akkor is előzni igyekszik, amikor erre nincs is reális esélye. Ilyen versenyzéssel pedig csak villanásokra futhatja: ha valaki 10-ből 10-szer rendkívül rövid féktávot vesz, egyszer ugyan összejöhet neki egy elképesztő köridő, a maradék 9 esetben viszont blokkolás, a kanyarcsúcspontról való lekésés, kicsúszás vagy éppen autótörés a végeredmény. Ez a kettősség tette őt rosszfiúvá a szurkolók szemében, de ez az oka annak is (most egy pillanatra felejtsük el a PDVSA dollármillióit), hogy ilyen hosszú feketelistával is jutott neki öt év a legmagasabb szinten. No meg az a 2012-es spanyolországi hibátlan verseny, az a bizonyos „százból egy”…

Fotó: Boxutca/XPB Fotó: Boxutca/XPB




Amiért öt év jutott neki


Akik vele dolgoztak, mindvégig látták benne a potenciált – csakhogy ő érett harmincévesként, öt év rutinjával sem volt képes megtanulni, hogyan hozza ki magából, amire képes. „Pastor az Pastor, egy hihetetlenül gyors versenyző. Bárcsak minden hétvégén megmutatná” – nyilatkozta róla tavaly Alan Permane, a Lotus műveleti mérnöke.

A legzavaróbb a venezuelaiban az volt, ahogyan saját hibáit kezelte. És ez az a pont, ahol elágazik az útja a 2012-ben még hozzá hasonló feketebárányként kezelt tavalyi csapattársával, Romain Grosjeannal. Abban az évben mindkettejüket megbélyegezték, csakhogy miközben a franciát a kirúgás határáig sodorták butaságai, s így kénytelen volt mindent alapjaiban újragondolni, Maldonado alá a PDVSA pénzből szőtt védőhálót tartott, így a hibákat rendre olyan kifogásokkal magyarázta, amelyeket a pszichológia az „énvédő torzítás” kifejezésével illet találóan.

Az egyik leggyakrabban előhúzott védekezés az volt, hogy az FIA kipécézte, s múltja és sztereotípiákra épülő rossz hírneve miatt hátrányosan megkülönböztette őt. „Időnként kicsit keményebbek velem. Ha más versenyző balesetezik, ők ütköznek, akkor semmi sem történik” – jegyezte meg többször is. Az F1Fanatic blog nemrégiben egy átfogó statisztikát készített Maldonado büntetéseiről, s ebből kiderült, hogy az elmúlt öt esztendőben mindenki másnál több büntetést kapott – kétszer annyit, mint a vonatkozó rangsor második helyezettje!

Ez egyfelől igazolhatná állítását is, miszerint a szövetség „rászállt”, alaposabban megvizsgálva viszont kiderül, hogy e büntetéseinek jelentős részét nem versenyen okozott balesetek, hanem buta egyéni hibák, gyorshajtások, „tilosban” előzések teszik ki, amelyeknél fel sem merülhetett a megbélyegzés negatív hatása. És a számok azt még nem is mutatják meg, hányszor törte össze autóját az edzéseken és versenyeken, egész hétvégéket tönkretéve ezzel.

A legtöbbször büntetett versenyzők 2011 és 2015 között (Forrás: F1Fanatic)

1. Pastor Maldonado – 29 büntetés

2. Romain Grosjean – 13 büntetés

3. Sergio Pérez – 13 büntetés

4. Esteban Gutiérrez – 12 büntetés

5. Lewis Hamilton – 12 büntetés

6. Kimi Räikkönen – 9 büntetés

7. Nico Hülkenberg – 9 büntetés

8. Adrian Sutil – 8 büntetés

9. Jean-Éric Vergne – 8 büntetés

10. Jules Bianchi – 8 büntetés

11. Max Chilton – 8 büntetés

12. Sebastian Vettel – 8 büntetés

*a blog kizárólag azon büntetéseket vette figyelembe, melyekért egyértelműen az adott versenyző a felelős, így ebbe nem számolta bele a motorcserékért járó, sem a gyorshajtásos büntetéseket

A 2013-as monacói baleset (Fotó: xpbimages.com) A 2013-as monacói baleset (Fotó: xpbimages.com)



Hibák tanulságok nélkül

Permane a múlt év végén elárulta, mit tanácsolt versenyzőjének a felé áradó kritikák kezeléséhez – és szerinte volt remény a javulásra. „Az év vége felé megfeszült azért, hogy pontokat szerezzen, ami nagyszerű volt, és úgy tűnt, fejlődött is. Mintha a vad énje kicsit lecsillapodott volna. A múltja miatt az emberek óhatatlanul is mutogatnak rá. Ha egy esetnél ötven-ötven százalék a két versenyző felelőssége, ő fog kijönni belőle rosszabbul, és ezt én meg is mondtam már neki. Megmondtam, hogy a lehető legtisztább versenyeket kell futnia, keményen, amennyire csak lehet, de hibátlanul. Közöltem vele, hogy a múltja, a korábbi buta dolgai miatt a lehető legmakulátlanabbnak kell lennie.”

A saját teljesítményének tökéletesítéséhez ugyanakkor fontos lett volna megkülönböztetni az igazságtalan kritikákat az igazságosaktól. Maldonado számára viszont itt sem létezett középút: az ellenfelek mellett a bírálatok is lepattantak róla. Természetesen sok olyan kritikát kapok, hogy nem szeretnek engem, de ezzel nem tudok mit kezdeni. Örülök, hogy az embereknek joguk van beszélni és szabadon elmondhatják, mit gondolnak” – zárkózott el egy éve az őt folyamatosan érő támadásoktól. És ezzel a segítő szándéktól is.

Pastor Maldonado egy Mad Max-Lotusban (Fotó: xpbimages.com) Pastor Maldonado egy Mad Max-Lotusban (Fotó: xpbimages.com)



Miközben Grosjean azáltal fordította visszájára a róla kialakult kedvezőtlen képet, hogy mert segítséget kérni, s Éric Boullier tanácsai mellett még sportpszichológust is fölkeresett, Maldonado sosem jutott el a belátásig, hogy ő sem tudhat mindent, és sem vezetéstechnikai, sem mentális tanácsokból nem kért. „Eléggé nehéz együttműködni valakivel, aki már nem vezet, és nem ismeri az autót, valamint a körülményeket” – nyilatkozta tavaly júliusban. „Különösen nehéz megérteni a gumiabroncsok viselkedését, azoknak is, akik friss tapasztalatokkal rendelkeznek. Egy külsős számára ez még bonyolultabb lehet. Szerintem itt mindenki profi, és mindenkinek vannak már tapasztalatai. Évek óta vezetünk már, és tudjuk, mi a teendő, ha a bajnokságról vagy a csapat stratégiáiról van szó.”

Márpedig aki nem kér segítséget, azon segíteni sem lehet. Maldonado e szemléletmódjával úgy száguldott a szakadék felé, hogy miután figyelmeztették a veszélyre, ő a lassítás helyett még inkább a gázba taposott. Vagy ha – mint Permane állítja – észbe is kapott a végén, akkor már rég késő volt.

 

 

Ő azt mondja, még nincs vége. 2016-ban ugyan vélhetően már nemigen láthatjuk versenyeken, máris azon dolgoznak menedzserével, hogy helyet találjanak 2017-re. Esélyeit nagy mértékben befolyásolja majd a PDVSA gazdasági helyzetének alakulása. Éppen az őt váltó Kevin Magnussen példája igazolta, hogy még az F1 kegyetlen világában sem lehetetlen újrakezdeni egy év kihagyás után. Csakhogy közben már nem egy, Maldonadónál kevésbé rossz hírnévvel rendelkező kolléga esete igazolta, ez inkább a kivétel kategóriájába tartozik. Heikki Kovalainen, Kobajasi Kamui, Sébastian Buemi, Jean-Éric Vergne vagy Paul di Resta számára a végső szó valóban végleges volt.

Ám még ha végül így is alakul, a kétarcú Maldonado úgy is hagyott ránk valamit. Az örökség pedig akkor is örökség, ha valaki számára kissé terhes…


***


2015-ben sok balesetben volt érintett – de távolról sem mindig saját hibájából:

Ausztrália: az első kanyarban keveredett bele egy tömeges balesetbe – ártatlan volt

Malajzia: gyorshajtás a biztonsági autó mögött – vétkes (10 mp-es büntetés)

Kína: ütközés Jenson Buttonnel – ártatlan volt, a britet büntették

Bahrein: rossz rajthelyre állt be – vétkes (öt másodperces büntetés); ütközés Felipe Massával - vétkes

Spanyolország: ütközés a csapattárs Romain Grosjeannal, szárnytörés – versenybaleset (nincs büntetés)

Monaco: ütközés Felipe Massával az első körben – versenybaleset (nincs büntetés)

Nagy-Britannia: Romain Grosjean belehajtott, miután ő Daniel Ricciardo miatt váratlanul fékezett – ártatlan volt

Magyarország: ütközés Sergio Pérezzel – vétkes (büntetőpontok és áthajtásos büntetés)

Belgium: összetörte az autóját a szabadedzésen, miután szélesre vette az egyik kanyart – a saját hibája volt

Olaszország: érintett az első körös balesetben – versenybaleset

Szingapúr: ütközés Jenson Buttonnel – vétkes/versenybaleset (nincs büntetés)

Brazília: Marcus Ericssonnak koccan egy csata során – vétkes (5 mp-es büntetés)

Abu-Dzabi: ütközés az első kanyarban Fernando Alonsóval – ártatlan, a spanyolt büntették

A 2015-ös spái szabadedzésen is tört a Lotus (Fotó: xpbimages.com) A 2015-ös spái szabadedzésen is tört a Lotus (Fotó: xpbimages.com)



Tudta-e, hogy…

…2004-ben 19 évesen tesztelt először F1-es autót, egy Minardit, miután megnyerte az olasz Forma–Renault-bajnokságot.

…2005-ben még egy pályabíró elütése miatt eltiltották a monacói versenytől a Forma–Renault 3.5-ben, 2006-tól 2008-ig viszont szinte legyőzhetetlennek bizonyult a hercegségben. Előbb a Forma–Renault-ban, majd kétszer (2007 és 2009) a GP2-ben nyert futamot. Később az F1-ben is rendkívül gyors volt az utcai pályán, ám dobogóra egyszer sem állhatott.

…2010-ben negyedik nekifutásra lett a GP2 bajnoka, s ebben az évben volt egy hat versenyes győzelmi sorozata is, mely Stoffel Vandoorne 2015-ös meneteléséig a rekordot jelentette a kategóriában.

…Miután 2012-ben óriási meglepetésre a pole-ból indulva (Lewis Hamilton időmérős kizárásával lett övé az első rajtkocka) megnyerte a Spanyol Nagydíjat, az addig puszta fizetős versenyzőnek tekintett venezuelairól a korábbi csapatfőnök, Eddie Jordan kijelentette: „Hamarosan a nagycsapatok fogják keresni őt, mert megvan benne minden, ami ahhoz kell, hogy bajnokká váljon.”

Pastor Maldonado és Fernando Alonso a 2012-es barcelonai dobogón (Fotó: xpbimages.com) Pastor Maldonado és Fernando Alonso a 2012-es barcelonai dobogón (Fotó: xpbimages.com)



Róla mondták – ő mondta:

„A csapat előtt viszont szép jövő áll, komoly potenciál van benne, így nincs okom váltani. Amikor elkezdtem a Williamsnél versenyezni, láttam a gyárat, az autókat, a csapat történelmét, és nagyon fontos volt számomra, hogy részesévé válhattam ennek. Tavaly nyertem egy futamot itt, márpedig ha ez egyszer már sikerült, másodszor, harmadszor és negyedszer is sikerülhet. Egyszerűen csak tovább kell dolgoznunk, a potenciál bennünk van” – nyilatkozta eltökélten 2013-ban a Williamsnél.

Aztán novemberre éles fordulatot vett véleménye: „Szerintem én többet adtam a csapatnak, mint amennyit ők nekem. Valahol találtunk egy győzelmet, egy kiváló eredményt tavaly, és idén is volt pár jó versenyünk. De ez nem elég. Én ennél többre vágyom, többet várok a Forma–1-től.”

És hogy mit mondtak erre a Williamsnél? „Maldonado még mindig nem érti, hogy csakis a pénzét akarjuk, nem őt. A tavaly spanyolországi győzelme óta Pastor úgy érzi, ő egy sztár. Közben viszont még mindig kezdő hibákat vét.”

„Tudhattam volna, hogy dilis!” – Jenson Button 2015-ös szingapúri ütközésük után volt kissé dühös Maldonadóra.

„Ez az ember teljesen beteg! Meg akart ölni engem!” – 2014-ben Bahreinben Jean-Éric Vergne-nél is kihúzta a gyufát…

Pastor például azt mondta, még nem döntötte el, hová megy. De, hogyan működik a többi sport esetében? Barátom, ha nem teljesítesz, akkor már el is tolhatod a biciklidet” – utalt nem is oly finoman Mark Webber arra 2013-ban, hogy a venezuelai kapcsán nem arról kéne találgatni, melyik lesz az új csapata, hanem arról, lesz-e neki.

„A bírák döntöttek, biztosan megvoltak az alapos indokaik. Engem sokkal inkább a tény irritál, hogy mindig ugyanazon versenyzők keverednek hasonló helyzetekbe” – Monisha Kaltenbornnál Esteban Gutiérrez 2014-es bahreini fejre állításakor szakadt el a cérna.

Esteban Gutiérrezt Bahreinben öklelte fel 2014-ben (Fotó: xpbimages.com) Esteban Gutiérrezt Bahreinben öklelte fel 2014-ben (Fotó: xpbimages.com)



„Nehéz megérteni, mi történt, én éppen a bokszból érkeztem hideg gumikon. Szerintem nagyon peches volt, de jó, hogy aztán azonnal kiszállt az autójából” – Maldonado azonban nemigen értette, hogy emelkedhetett levegőbe mexikói ellenfele…

„Mit mondhatnék? Nem ez az első eset, hogy ilyen balesetben érintett. Nagyon-nagyon bosszantó, hogy újra ő volt az” – Kaltenborn aztán 2015-ben is moroghatott egy sort.

És a kegyelemdöfés Mark Webbertől, akit pár hete arról kérdeztek, ki volt a legrosszabb versenyző, akivel pályafutása során a pályán találkozott: „Talán Maldonado. Elmerül a vízben, egyszerűen nem is kéne ott lennie. Alapvetően csak a mezőny feltöltésére van ott.”

 

Rozmán Zoltán