Őrült költekezésbe kezd a Mercedes és a Ferrari?

Nem tartja nagy ötletnek Adrian Newey a módosítópont-rendszer eltörlését. Költekezési háborútól tart, miközben a valós problémát szerinte továbbra sem oldották meg.

Adrian Newey (Fotó: xpbimages.com) Adrian Newey (Fotó: xpbimages.com)



Cyril Abiteboul rántotta le a leplet a készülő változtatásról. A múlt héten a Renault bemutatóján árulta el, a gyártók már megállapodtak abban, hogy 2017-ben eltörlik a motorfejlesztést jelentős mértékben korlátozó rendszert, melynek értelmében a résztvevőknek csak bizonyos mértékben szabadott változtatniuk erőforrásuk kialakításán.

Az eredeti szabályok értelmében fokozatosan csökkentették volna a gyártók mozgásterét a motorfejlesztés terén. A legutóbbi változat szerint a 2016-os 32 módosító pont felhasználása után 2017-ben már csak 25, 2018-ban 20, 2019-ben pedig 15 egység állt volna rendelkezésükre, azaz egyre kevesebb részegységen változtathattak volna. Ezzel a V8-as érához hasonlóan fokozatosan befagyasztották volna az erőforrások fejlesztését, így csökkentve azok költségeit.

A gyártók – és a szurkolók – azonban hamar rájöttek arra, hogy e koncepció nemcsak a költekezést fékezi, hosszabb távon elmélyíti az egyes motorok közötti különbségeket is, hiszen a Renault és a Honda számára megnehezítette a gyors fölzárkózást. Miután a gyártók ígéretet tettek arra, hogy 2017-től jelentős mértékben csökkentik erőforrásaik árait, e rendszer fölszámolása mellett is döntöttek (egyesek szerint éppen a költségcsökkentésért cserébe követelték a zsetonrendszer törlését az FIA-tól).

A Renault V6-os turbóerőforrása (Fotó: Renault) A Renault V6-os turbóerőforrása (Fotó: Renault)



A Red Bull szakembere, Adrian Newey azonban úgy látja, ez kizárólag a gyári csapatoknak kedvez, akik mostantól felhatalmazással költhetnek óriási pénzeket, miközben tovább erősíthetik domináns szerepüket. „Többet fogunk költeni, ilyen egyszerű” – nyilatkozta a Reutersnek, miután a korlátozás feloldásának hatásairól kérdezték. „Ha visszanézzük a technikai munkacsoport 2012-es és 2013-as jegyzőkönyveit, kiderül, hogy ugyan elfogadták a motorok befagyasztását, de azok a csapatok, akik emögött álltak, valójában tovább fejlesztettek volna. Erre nem került sor. Most őrült költekezés jön. A gyártók már most is óriási pénzeket költenek el, és mivel a Renault-hoz hasonló cégek nem készültek fel ekkora pénzek elköltésére, a különbségek nem csökkenni, nőni fognak.”

Newey kiemelte, a gyári csapatok azért cserébe, hogy belementek a jelenleg 20-25 millió euróba kerülő motorok árának 12 millióra történő visszaszorításába, biztosítani kívánták helyüket és hatalmukat a fő döntéshozói szinteken – ezáltal pedig előnyüket is a partnercsapataikkal szemben. „Számomra furcsa, hogy a jelenlegi szabályok előírják, a gyártóknak ugyanolyan hardverrel kell támogatni a partnereiket, de nem kötelezi őket semmi arra, hogy a szoftverek is ugyanolyanok legyenek, ezáltal pedig a teljesítmény is. Senki sem panaszkodik emiatt, mert a partnercsapatoknak tilos panaszkodniuk, a szerződésük ezt nem teszi lehetővé” – mutatott rá Newey.

Red Bull-Renault (Fotó: xpbimages.com) Red Bull-Renault (Fotó: xpbimages.com)



A Red Bull helyzete kapcsán ugyanakkor leszögezte, a Renault eddig másképpen járt el, ám ha így is marad, ez még távolról sem garancia versenyképessé válásukra. Főleg úgy, hogy meglátása szerint a franciák nem fognak belemenni a Mercedes és a Ferrari pénzszórásába. „Mindig ugyanazokat a motorokat és szoftvereket adták a partnereiknek, mint a gyári csapatoknak. Természetesen az is egy lehetőség, hogy a Red Bull a Renault-val folytatja. A problémát az jelenti, hogy ha a Renault nem lesz képes tartani a lépést a költekezési és fejlesztési versenyben a többiekkel, akkor sem mi, sem ők nem válunk igazán versenyképessé.”

Newey végül hozzátette, az is nehezíti a Renault fölzárkózását, hogy motorfronton nehezebb megtalálni az előrelépéshez vezető trükköket. „Nem fényképezheted le a motorokat, sem azt, mi zajlik bennük. Emiatt ha előnybe kerülsz, hosszabb távon megtarthatod azt. A Ferrari múlt évben átszerződtetett pár Mercedes-mérnököt, akik a tudást is vitték magukkal – ennek köszönhető a Ferrari-erőforrás ugrásszerű fejlődése. Ez a technológia még mindig gyerekcipőben jár. Már láthattuk, milyen nagy előrelépéseket lehet tenni, szóval nem indulhatunk ki abból, hogy valaki egyszer csak eléri a plafont” – fogalmazott.

Kapcsolódó tartalom