Győztes megoldást másol motor téren a Ferrari? - Részletezzük a változtatásokat

A Ferrari radikális változtatásokkal élt az új erőforrásán 2015-höz képest, ám többnyire bizonyított megoldásokat vett át, a mezőnyben úttörőnek számító újításokból keveset mutatott be – ez állapítható meg a motorról a Motorsport.com szakportálon közzétett grafika alapján.

Giorgio Piola rajzai alapján elemezzük a Ferrari változtatásait Giorgio Piola rajzai alapján elemezzük a Ferrari változtatásait



A legfőbb változást a változtatható hosszúságú szívócsövek alkalmazása jelenti (5-ös pont a lentebb látható tweeten), amelyekkel egyrészt a turbómotorok bőséggel rendelkezésre álló nyomatéka szabályozható jobban, ami javítja az autó vezethetőségét, másrészt a nyers teljesítmény is növelhető. A kialakítást már tavaly év elején lehetővé tették a szabályok, a Ferrari azonban a többi motorgyártóval ellentétben csak egy év késéssel használja ezt ki.

Késlekedésük nem véletlen, hiszen a 2015-ös erőforrásban nem volt elég helyük beépíteni őket, mégpedig az egyedüliként a V-alakú hengersorok közt elhelyezkedő töltőlevegő-hűtőjük miatt. Ez utóbbit most részben a világbajnok Mercedes által is használt helyre, az üzemanyagtank fölé költöztették, részben viszont a bal oldaldoboz alján helyezték el (1) – abban a tekintetben ugyanis egyedülállóak maradtak, hogy kettébontották az alkatrészt. Räikkönenék rajongói számára jó hír, hogy a tavalyihoz képest összességében méretesebb töltőlevegő-hűtőre állítólag épp a megnövekedett teljesítmény (és hűtésigény) miatt volt szükség.

 

 

A részint lejjebb engedett hűtőegység függőleges irányban tehát nem változtat lényegesen a kocsi súlypontján, sőt, mivel a korábbi pozíciójához képest előbbre került, ezért mindent összevetve kedvezően befolyásolja azt – akárcsak a szélesebb, ám egy kicsivel szintén lejjebb eresztett olajtank (4), illetőleg a többi gyártó példáját követve szintén a motor baljára, azaz szintén előrébb kerülő kinetikus energia-visszanyerő rendszer (MGU-K, 3).

Utóbbi áthelyezésének legfőbb előnye, hogy így maga a komplett váltóház is előrébb csúszhat – elsősorban ezt teszi lehetővé azt, hogy az autó hátsó része (a „kólásüveg” szekció) jóval keskenyebbé váljon majd. A Ferrarinál egyébként idéntől a kuplungot is a váltóházon belül helyezik el (6).

Korábbi beszámolók szerint a fentiek mellett motorfronton még az égéstér hatékonyságának további növelésével lehet számolni, amitől szintén nagyobb teljesítményt várnak a mérnökök.

Ferrari SF15-T (Fotó: Price / XPB Images) Ferrari SF15-T (Fotó: Price / XPB Images)



Összegzés

Igazán radikálisan új megoldást tehát „csak” a töltőlevegő-hűtő pozícionálásában találunk, de ez korántsem jelent rosszat – a többi változtatás részben vagy egészben a győztes Mercedes megoldásait másolja, a maranellóiak erőforrása pedig tavaly már ezek nélkül is alaposan megközelítette a címvédő alakulat motorjainak erejét.

A mostani újrarendezés részben tehát a motorerőt hivatott növelni (égéstér, szívócsövek), részben pedig az aerodinamikai csomag javításának ágyaz meg (MGU-K, váltóház, kuplung, olajtank és töltőlevegő-hűtő áthelyezése).

Aerodinamikailag egyébként – ahogy arról már korábban beszámoltunk – a kocsi eleje is szinte biztosan megújul, mégpedig a Mercedeséhez, vagy a Red Bulléhoz hasonlatosan rövid orrkúppal, amelyet a húzórudasról tolórudas első felfüggesztésre való átállás tesz majd lehetővé.

Varga Csaba