Önálló csapata lehet az Alfa Romeónak

A FIAT és a Ferrari első embere, Sergio Marchionne továbbra sem tett le arról a szándékáról, hogy visszahozza az Alfa Romeót a királykategóriába. Sőt legutóbb már nemcsak egy névleges visszatérésről beszélt, hanem elhintette, a cég saját csapattal szállhat be a Forma–1-be.

Alfa Romeo (Fotó: Photo4 / XPB Images) Alfa Romeo (Fotó: Photo4 / XPB Images)



Marchionne már tavaly tett utalást arra, hogy szívesen feltámasztaná a cégcsoport egyik legismertebb márkájának motorsportprogramját. Szavai hatására azonnal beindultak a találgatások; felmerült, hogy a jövőbeli F2-es bajnokság erőforrásai viselhetnék az Alfa Romeo nevét, de cikkeztek a megbízhatósági versenyekről és a túraautózásról is. Később az F1 is sorra került: szó esett például arról, hogy a Red Bull, vagy a Toro Rosso is Alfa Romeo-motorokat kaphatott volna.

Ők átnevezett Ferrari-erőforrásokat használtak volna, a vörösök első embere azonban egyik istállóval sem tudott egyezségre jutni. Ez azonban nem jelent egyet azzal, hogy végleg lemondott terveiről, sőt a Gazzetta dello Sport Alfa Romeóval kapcsolatos kérdésére ismét érdekes választ adott. „Ha helyre akarjuk állítani a cég hírnevét, muszáj fontolóra vennünk a Forma–1-es szerepvállalást. Hogyan? Talán a Ferrarival működnének együtt” – mondta, majd egy másik lehetőséget is felvázolt, ami elsőre jóval izgalmasabbnak tűnik.

Sergio Marchionne  (Fotó: Moy / XPB Images) Sergio Marchionne (Fotó: Moy / XPB Images)



Az Alfa Romeo képes saját erőforrást készíteni, és saját karosszériát is gyárthat” – magyarázta, utalva arra, hogy az olaszoknak nem kellene mindenképpen azt az utat választaniuk, amivel nemrég az Aston Martin szemezett. Ők a Force Indiával folytattak hosszas tárgyalásokat, visszatérésük azonban csak névleges lett volna; bár az istálló felvette volna a gyár nevét, a motorokat továbbra is a Mercedestől szerzi, a karosszériát pedig maga állítja elő.

A britek azért tartották szimpatikusnak ezt az elképzelést, mert a cég nevének felbukkanása már önmagában komoly reklámértékkel bír, miközben a motor és a karosszéria elkészítésének magas költségeit ebben a rendszerben nem kell fizetniük. Éppen ezért az Alfa Romeo esetében is valószínűbbnek tűnik, hogy az egyelőre csak gondolati szinten emlegetett visszatérés a Ferrari segítségével valósulna meg, még akkor is, ha ez az együttműködés sokak számára elképzelhetetlen. Marchionne erre is reagált. „Az emberek azt is nehezen tudták elképzelni, hogy a Red Bull a Ferrarival dolgozzon. Azért hozom fel ezt, mert sokan bíráltak, amiért nem adtam nekik motorokat.”

Sergio Marchionne (Fotó: Price / XPB Images) Sergio Marchionne (Fotó: Price / XPB Images)



Rendkívül fontos, hogy több autógyártó képviseltesse magát a királykategóriában” – tette hozzá a tapasztalt szakember, aki az utóbbi időben egyfajta „küldetéseként” tekint a nagy autógyártók érdeklődésének felkeltésére. Nemrég a Volkswagen Csoportot „hívta meg” a királykategóriába (ők a hírek szerint fontolóra vették a csatlakozást, a dízelbotrány miatt azonban jegelték a terveket), de a bennfentesek tudni vélik, hogy az Aston Martin beszállása mellett is kardoskodott.

A gyárak szerepvállalását egyébként nemcsak a Ferrari, a Mercedes is fontosnak tartja. Sőt, a stuttgartiak motorrészlegének vezetője, Andy Cowell úgy érzi, a jelenlegi motorformula még kedvez is nekik, hiszen amellett, hogy passzol a technológiai fejlődés irányához, még a dolgukat is megkönnyíti. „A V10-es és V8-as motorok annyira speciálisak voltak, hogy csak az F1-re voltak jellemzőek. A sikerhez szükség van persze a megfelelő elhivatottságra és hozzáállásra, a megfelelő emberekre, négy-öt próbapadra, valamint a megfelelő gyártókkal való kapcsolatra. Ez nem lehetetlen, valójában könnyebb is, mint a V8-as és V10 érában. Húsz éve arra pazaroltuk az időt, hogy elgondolkodjunk, hány hengeres legyen a motorunk. Ma mindez szabályba van foglalva. Szerintem emiatt könnyebb a gyártóknak szerepet vállalniuk” – vélekedett.

Andy Cowell (Fotó: Batchelor / XPB Images) Andy Cowell és Niki Lauda (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Az Alfa Romeo eddig három alkalommal képviseltette magát a Forma–1-ben: az 1950-es évek első felében Giuseppe Farina és Juan Manuel Fangio révén világbajnoki címet is szereztek (de csak egyénit, hiszen a gyártók számára 1958-ban írtak ki először pontvadászatot). Az 1960-as és az 1970-es években motorszállítóként voltak jelen, 1979 és 1985 között pedig ismét szerencsét próbáltak a saját csapattal, ekkor azonban nem értek el komolyabb sikereket. Hogy visszatérésükkel egyre komolyabban kell számolni, azt Marchionne azon kijelentése is bizonyítja, mely szerint a királykategória lenne a legjobb hely a program újraindításához. „Én sokkal szívesebben látnám őket a Forma–1-ben” – felelte, amikor arról kérdezték, el tudná-e képzeli a céget más versenysorozatokban.

Alfa Romeo (Fotó: Photo4 / XPB Images) Alfa Romeo (Fotó: Photo4 / XPB Images)



És miként valósulhatna meg ez a visszatérés? A Ferrari és az Alfa Romeo három út közül választhat: az első és a legköltségesebb az lenne, ha egy saját csapatot építene fel a nulláról (az elnök ugye utalt arra, hogy a cég készíthet saját erőforrást és karosszériát is). Felvásárolhat egy már meglévő alakulatot (az elismert szakíró Joe Saward a Force Indiát ajánlaná figyelmükbe), így az alapokat már nem kell felépítenie és tapasztalt mérnökökre, tervezőkre és akár versenyzőkre is szert tehet. Végül pedig visszatérhet motorszállítóként is, ahogyan az a Red Bull és a Toro Rosso esetében már fel is merült, igaz, a Renault nemrég pont azért döntött a gyári alakulat indítása mellett, mert a jelenlegi rendszerben ezt a modellt nem tartja életképesnek.