Musorujsag
Élő Eredmények

1 másodperces javulás? Álom vagy valóság? - Michelisz Norbi értékel

Michelisz Norbert blog - michelisz.hu
Mintha saját tesztversenyzőnk lenne - Michelisz Norbi betekintést enged a tesztelések rejtelmeibe. Kiderül, valójában miért nem érdemes az időeredményekkel foglalkozni a teszteken, megtudhatjuk, hogyan érzi magát az új csapatában, mennyire számítanak rá a tesztelések kapcsán... és, hogy miért gondolja, Monteiro csak álmodozik.... Egy kis „sétakocsikázás” Norbival:

92blog

Michelisz Norbert blogbejegyzése a Michelisz.hu-n

„Idén már két, egyenként négynapos spanyolországi teszten vagyunk túl a Hondával, és mivel február végéig várhatóan nem lesz újabb lépés, lássuk, hogy mire jutottunk idáig!

3000 kilométer. Eddig nagyjából ennyit vezettünk hárman (Rob Huff, Tiago Monteiro és én) összesen az idei teszteken. Még januárban a jerezi négy napból kettőn én teszteltem, múlt héten a valenciai két napon megfigyelő voltam, majd miután átköltöztünk Barcelonába, az ottani másfél nap újra az enyém volt. Ha tehát az eddigi tesztlehetőséget nézzük, akkor a három Honda-pilóta közül én kaptam a legtöbb időt a pályán, ami nagyon jóleső érzés. Teljes körű csapattagnak érzem magam, és a bizalom jele, hogy adnak a véleményemre, holott például a Civickel ismerkedő Huffnak talán több tesztkilométerre lenne szüksége, mint az autót évek óta vezető Monteirónak vagy nekem.

12473526_10153464757057039_2427402716607941469_o

De számomra más szempontból is meglepetés volt, hogy eddig nem Huff töltötte a legtöbb időt a pályán. Az érkezése után megfordult a fejemben, hogy az autó fejlesztése szempontjából értékes lehet az ő jelentős tapasztalata más kocsik kapcsán, ezért kaphatna több lehetőséget. Úgy látszik azonban, hogy most a Hondánál mindhármunknak ugyanannyi lapot osztanak a tesztek során apró eltérésekkel. Ez nagy változás a korábbi évek tendenciájához képest, hiszen eddig az volt a jellemző, hogy Gabriele Tarquini vezetett a tesztek 75 százalékában. Az ő távozásával új stratégia született, de azt csak az eredmények dönthetik majd el, hogy hármunknak sikerül-e pótolni az olasz rutinját, mert az vitathatatlan, hogy Tarquini a mezőny egyik legjobb fejlesztőpilótája.

Van egy fejlesztési terv, amiben rengeteg új elemet kipróbáltunk már, keressük a lehető legoptimálisabb megoldásokat. Nemcsak az számít, hogy egy-egy újítás hozott-e előrelépést, hanem az is, hogy mekkorát, hiszen a joker-rendszer miatt csak korlátozott számú változtatást hajthatunk végre az autón. Tehát fontos megtalálnunk azokat a fejlesztéseket, amelyeknél nem lenne nagyobb hatásfokú alternatíva. A legnehezebb ebben a külső körülmények kiszűrése. A pálya hőmérséklete, a külső hőmérséklet és még sok más apróság mind befolyásolja a teljesítményt, viszont egy-egy új elem elemzéséhez ugyanolyan feltételekre lenne szükség. Ezért végzünk rengeteg visszaellenőrző beállítás-módosítást, új gumis összehasonlításokat, hogy minél nagyobb legyen a minta, amiből aztán jó eséllyel választhatjuk ki a leghatásosabb fejlesztéseket.

Mindez teljesen más vezetői hozzáállást igényel, mintha egy versenyhétvégén kellene helytállni. Itt felszabadultan, mindenféle teljesítménykényszer nélkül vezethetek, mivel egy teszten nem a köridő az elsődleges. Futhatok akár egy másodperccel lassabb köröket is, mint amire képes lennék, a lényeg ugyanis az, hogy lehetőleg ugyanolyan köröket teljesítsek, mert úgy tudjuk egy-egy kicserélt elem hatékonyságát ellenőrizni. Csak akkor derül fény tisztán az autó teljesítményére, ha az enyém nem ingadozik. Sokan kérdezik, hogy milyen köridőket megyek a csapattársakhoz képest, vagy a Honda hogyan teljesít más márkákhoz viszonyítva (Jerezben ugye a Citroën is ott volt), de igazából pont az előbb említett okokból a köridőknek egy teszten nem sok jelentőségük van.

12717520_10153508467742039_3697751029620882309_n

Bár még sokismeretlenes az egyenlet a fejlesztésekkel kapcsolatban, arról már lehet sejtésünk, hogy mennyit gyorsulhat a Civic a tavalyi állapotához képest. Furcsálltam Tiago Monteiro nyilatkozatát, miszerint akár egy másodperces javulás is lehet csak a motorban. Kétségkívül tettünk már apróbb előrelépéseket, de az ilyen mértékű motorikus fejlődést az eddigi eredmények alapján inkább álomszerűnek tartom, semmint reálisnak. Úgy gondolom, hogy az összes területen elvégzett fejlesztésekkel együtt tizedmásodpercekben lesz mérhető a fejlődésünk, amit viszont valószínűleg árnyalni fog a büntetősúlyrendszer. Mert hiába gyorsulunk mondjuk 3–5 tizedmásodpercet egy körön, ennek kapcsán idén valószínűleg több pluszsúllyal versenyzünk majd, mint tavaly. Az biztos, hogy azonos súly mellett a Citroën idén még előttünk jár majd, viszont a szezon elején, amikor komoly súlykülönbség lesz köztük és a mezőny többi tagja között, szerintem nem a francia márka lesz a referencia.

A Honda idén is sok energiát fektet a fejlesztésekbe, 2015-höz hasonlóan idén is a mezőny legtöbbet tesztelő csapatai közé tartozunk majd. A következő biztos időpont március elejére esik, akkor Vallelungában lesz a kollektív teszt az Eurosport szervezésében. Elképzelhető, hogy február végén, amikor elkészülnek az új karosszériák, lesz egy néhány körös shakedown, és az sem kizárt, hogy mivel kitolódott a szezonrajt, márciusban elmegyünk még egy tesztre, de ezekkel kapcsolatban még nem született döntés.”

A WTTC  futamait az M4 Sport idén is közvetíti majd. A versenynaptárt csak néhány napja véglegesítették. Íme, ezeket a napokat érdemes bejegyezni a naptárunkba:

Helyszín Dátum  
  Franciaország 2016. 04. 03.
  Szlovákia 2016. 04. 17.
  Magyarország 2016. 04. 24.
  Marokkó 2016. 05. 08.
  Németország 2016. 05. 28.
  Oroszország 2016. 06. 12.
  Portugália 2016. 06. 26.
  Argentína 2016. 08. 07.
  Japán 2016. 09. 04.  
  Kína 2016. 09. 25.
  Thaiföld 2016. 11. 06.
  Katar 2016. 11. 25.

 

 

 

 

91blog

 

 

További tartalmak