Musorujsag
Élő Eredmények

Figyelmeztetés Verstappenéknek: „Ha ez így megy tovább, összetöritek magatokat!”

Motorsport
A Toro Rosso csapatfőnöke szerint Max Verstappennek és Carlos Sainznak fegyelmet kell tanulnia, különben idén túl fogják feszíteni a húrt.
Max Verstappen (Fotó: Charniaux / XPB Images) Max Verstappen (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Baljós szavakkal illette fiatal versenyzőit Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke. A szakember szerint ha Verstappenék azt hiszik, hogy idén még a tavalyinál is keményebben tudják nyomni a gázt, akkor komoly baleseteket kockáztatnak.

Max Verstappen és Carlos Sainz 2015-ben nagyszerű tempóval és remek eredményekkel hívták fel magukra a figyelmet az első Forma–1-es szezonjuk során, valamint – gyenge Renault-erőforrásaik ellenére – az egész mezőny két legtöbb előzést bemutató versenyzői lettek. Ugyanakkor tavaly szinte nem múlt el úgy versenyhétvége, hogy egyikük vagy mindkettejük ne vétett volna kisebb-nagyobb vezetői hibát a pályán.

„A második évaduk nehezebb lehet, mint az első volt, ha nem elég fegyelmezettek” – nyilatkozta Tost. „Ez alatt azt értem, hogy ha azt hiszik, hogy a második évben kell megmutatniuk a valós potenciáljukat, akkor nehézségeik lesznek, mert egyszerűen ki fognak csúszni és össze fogják törni magukat. Tavaly ugyanis eleve mind a ketten nagyon magas szinten teljesítettek és nem nagyon tudnak már hova gyorsulni.”

Ami a két versenyzőt külön-külön illeti, a csapat feje továbbra is biztos abban, hogy Verstappen egyértelműen „világbajnok alkat”, mindazonáltal nem győzi hangsúlyozni, hogy közte és Sainz között sokkal kisebb a különbség, mint azt a legtöbben gondolják.

„Maxnek a tehetségéből és a vezetői tudásából ítélve eddig úgy tűnik, hogy minden adottsága megvan hozzá, hogy versenyeket és végül világbajnokságot nyerjen. A Forma1-es versenyzők folyamatosan tanulnak. Nincs olyan versenyző, aki nem még az idősebbek, például Kimi Räikkönen, vagy Jenson Button is tanulnak valamit. Max tavaly nagyon gyorsan tanult, mégpedig azért, mert nagyon-nagyon nagy természetes sebessége van. Ez a természetes sebesség részben a képességeiből fakad, részben pedig az apja munkája, aki mindig ott volt vele a gokartos időkben, és ez biztosan sokat segített neki, hogy eljusson a jelenlegi szintjére. Nagyon-nagyon meg vagyok győződve arról, hogy nagyszerű karrier vár rá, ha jó időben lesz jó helyen.”

Sainz és Verstappen 2015-ben szinte mindig pontosan ugyanolyan gyors volt a versenyeken, sőt az időmérőkön eleinte a spanyol volt a jobb – igaz, év végére ebben azért egyértelműen alulmaradt.

„Carlost alábecsülik az emberek” – magyarázta Tost. „Ő is nagyon jó munkát végzett tavaly, csak éppen a média azzal volt elfoglalva, hogy Max 17 éves és hogy jogosítvány nélkül érkezett a Forma1-be. De ha megnézik az időmérős és versenyteljesítményeket, akkor látni fogják, hogy Carlos is nagyon jó teljesítményt nyújtott. Meg vagyok győződve róla, hogy a srácok idén is nagyon közel lesznek egymáshoz.”

Max Verstappen és Carlos Sainz (Fotó: Charniaux / XPB Images) Max Verstappen és Carlos Sainz (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Bár 2015-ben Sainz is fantasztikus volt, Verstappen valóban elhappolta előle a szalagcímeket, és nem csak a korával, hanem a vakmerőbb előzéseivel és az erősebb nyers tempójával is. Lehet tehát akármilyen jó a csapattárs, mindketten úgy érezhetik, hogy a másikat legyőzve fognak igazán kiemelkedni – eszerint meglepő lenne, ha a figyelmeztetés ellenére mégis túlfeszítenék a húrt? Csapatfőnökük tisztában van vele, hogy részben az istálló felelőssége, hogy ez ne történhessen meg.

„A mi felelősségünk, hogy támogassuk a versenyzőinket és elmondjuk nekik, hogy legyenek óvatosak” – mondta. „Nem kérhetnek többet az autójuktól, mint amire az képes különösen a tesztelés során nem és minél több kilométert meg kell tenniük, hogy megismerkedjenek a kocsival, a technikai részletekkel, és hogy nőjön az önbizalmuk.”

És a versenyhétvégéken? Mi van akkor, ha „nem nagyon tudnak már hova gyorsulni”?

„Amit még megtehetnek, az az, hogy kihasználják a tapasztalatukat, és többet hoznak ki a kocsiból az időmérőkön valamint különleges körülmények közt a versenyeken is. Ezek a dolgok közvetlenül nem abból fakadnak, hogy a határon vezetik az autót – ők már eddig is a határon voltak…”

További tartalmak