Egy hatalmi harc árnyékában – sorsdöntő pillanathoz érkeztünk

Miközben a versenyzők Barcelonában tesztelik az új autókat, a csapatvezetők és a sport irányítói Genfben találkoznak, hogy végre egyezségre jussanak a 2017-es szabálycsomaggal kapcsolatban. A háttérben azonban már régóta sokkal többről van szó a versenygépek gyorsabbá tételénél.

Sebastian Vettel üldözi Lewis Hamiltont (Fotó: xpbimages.com) Sebastian Vettel üldözi Lewis Hamiltont (Fotó: xpbimages.com)



Kilenc hónappal ezelőtt jelentették be, 2017-ben ismét átalakul a királykategória: a jövőben gyorsabb, nehezebben vezethető és agresszívebb kinézetű versenyautók jönnek. Akkor úgy tűnt, a felek hosszú idő után először együtt tudnak működni, hiszen az egyre szaporodó szurkolói és szakértői kritikák miatt mind új irányt akarnak szabni a Forma–1-nek. A kezdeti lendület azonban megtört, hiszen a részletekről 2015 májusa óta nem tudtak megegyezni.

Most pedig itt az utolsó esély! Ha a mai találkozón sem jutnak dűlőre, akkor a folytatásban már csak azokat a javaslatokat fogadják el, melyeket minden résztvevő támogat. Arra pedig, hogy ez megtörténjen, igen kis esély mutatkozik. Mindenesetre ismét megpróbálják: Genfben szó esik a technikai (a 2017-es autók felépítése, a pilóták fejének védelmét szolgáló glória tesztjei, bevezetésének lehetősége) és a sportszabályokról (a hétvégén programjának átalakítása, az első tízben megfordított rajtrács, valamint az időmérők pontozása) is.

Bernie Ecclestone a fordított rajtrácsért kampányol (Fotó: xpbimages.com) Bernie Ecclestone a fordított rajtrácsért kampányol (Fotó: xpbimages.com)



A javaslatok közül legutóbb a fordított rajtsorrend és a pontverseny állása alapján kiosztásra kerülő időbüntetés (ezt a kvalifikáció után adnák hozzá a pilóták idejéhez) kapott komoly figyelmet – mindkét elképzelés a kereskedelmi jogokat birtokló Bernie Ecclestone-tól származik. És egyelőre nem örvend túl nagy népszerűségnek. „Szerintem tiszteletben kellene tartanunk a sport hagyományait” – reagált Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője. „A sznúkert még mindig egy asztalon játsszák, ami továbbra is hat lyuk található. Persze a lebonyolításon változtattak, hogy a játék izgalmasabb és gyorsabb legyen. A focit pedig 22-en játsszák, két kapura” – élt találó hasonlatokkal.

„Rendben a labda változott és talán a kapuk mérete is, de az alapok nem. Úgy gondolom ez a versenyzés világában is fontos; tiszteletben kell tartanunk a hagyományainkat. Lehet, én vagyok kicsit régimódi, de szerintem az időmérőnek az emberről és a gépről kellene szólnia, arról, hogy a leggyorsabb kör döntse el a rajtsorrendet. A nagydíjaknak pedig presztízzsel kell rendelkezniük a jelenlegi hossz megtartásával. Persze érdekesebbé tehetjük őket néhány dologgal, de nem úgy mesterségesen hozzányúlunk az események folyamához. Ha minden igaz, Bernie javaslatai is napirendre kerülnek. Beszélünk róluk, függetlenül attól, elfogadjuk-e” – magyarázta.

Ecclestone javaslatai tehát nem arattak osztatnak sikert, az viszont nem a véletlen műve, hogy pont a találkozó előtt közölte terveit a nyilvánossággal, és az sem, hogy ismét alaposan lehúzta a Forma–1-et (a sport szerinte rosszabb passzban van, mint eddig bármikor). Ő ugyanis hosszú ideje változtatni akar, és – annak a Red Bullnak az oldalán, melynek csapatvezetője pont most véleményezte javaslatát –, csökkenteni szeretné a két nagy gyár, a Ferrari és a Mercedes befolyását. A brit üzletember többször elmondta már, az említett csapatok befolyásukat és partnereiket felhasználva napjainkban jóformán azt tesznek, amit akarnak, gátat vetve ezzel a sport átalakításának.

Christian Horner (Fotó: xpbimages.com) Christian Horner (Fotó: xpbimages.com)



Kijelentésére nehéz lenne azt mondani, jogtalan, a Mercedes ugyanis nem egyszer figyelmeztetett már arra, nem szabad elkapkodni az új előírások megalkotását, az utóbbi időben pedig rendre azt bizonygatja, a Pirelli abroncsai nem bírnák azt a terhelést, ami a leszorítóerő növekedésével jár. A gyár sportigazgatója, Toto Wolff erre Barcelonában is utalt. „Nem vagyunk a szabályváltozások ellen. A Forma–1-nek kiemelkedőnek kellene lennie. A változásnak megvalósíthatónak kell lennie. Nem fordulhat elő, hogy valaki változtat, aztán ha a gumigyártó nem boldogul, keresünk egy másikat” – mondta a Motorsport Totalnak.

Kijelentéseiről a hatalmi harcban a másik oldalon álló Hornernek is megvan a véleménye; szerinte a Mercedes pusztán bűnbaknak akarja használni a Pirellit. „Pár hete volt egy nagyon termékeny megbeszélésünk a Pirellivel, amikor ellátogattunk a cég központjába, hogy ezekről az aggodalmakról beszéljünk. Világossá tették, hogy ők olyan gumit próbálnak gyártani, ami illeszkedik a szabályokhoz. Az a baj, hogy bűnbaknak használják a Pirellit. Biztosra veszem, hogy tudnak megfelelő abroncsokat készíteni, ahogyan azt az elnökök kijelentette” – nyilatkozta hétfőn.

A Mercedes a Pirellit használja bűnbaknak? Horner szerint igen. (Fotó: xpbimages.com) A Mercedes a Pirellit használja bűnbaknak? Horner szerint igen. (Fotó: xpbimages.com)



Mivel a felek makacsul ragaszkodnak véleményükhöz, nemrég felmerült a módosítások elhalasztásának lehetősége is. A Red Bull csapatvezetője azonban azt is kudarcként élné meg, ha csak 2018-ban történne komolyabb változás. „A 2017-es szabályváltoztatás egy csodás lehetőség a sport számára. Nagy szégyen lenne elszalasztani. A bikát a szarvánál fogva kell megragadni. Ha lekésnénk a határidőt az nagy csalódás lenne a szurkolóknak és mindenki másnak. Itt a lehetőség, hogy viszonylag tiszta lappal kezdjünk, hogy befejezzük azt, amit 12 hónapja elkezdtünk!” – mondta.

Wolff persze tejesen más véleményen van: „A Stratégiai Csoport ülésén ott lesz öt csapat, és valószínűleg nyolc különböző vélemény. A «hagyjuk a szabályokat olyannak, amilyenek» iránytól el fogunk jutni a «csináljunk repülőgépeket» véleményig. Sajnos a gumik nem bírják ki, ha repülőkre szerelik őket, annak a végkimenetele beláthatatlan. Sokat dolgoztunk a jelenlegi szabályokon, és most azért kritizálják őket, mert egy csapat dominál. De sok az előzés, ezt nem szeretnénk eldobni magunktól, csak azért, hogy mindent áthúzzunk. A legtöbb javaslattal egyébként egyetértünk.”


Képen Wolff félelmei - a jövő rajtrácsa? (Fotó: xpbimages.com) Képen Wolff félelmei - a jövő rajtrácsa? (Fotó: xpbimages.com)



Magukkal a 2017-es autókkal kapcsolatban sincs egyetértés. Persze, mindenki gyorsabbá akarja tenni őket, a Red Bull azonban kitart nagy leszorítóerős koncepciója mellett (ami persze nem meglepő, hiszen az elmúlt években mindig aerodinamikai téren alkottak kimagaslót), a jelenlegi előnyét értelemszerűen óvni próbáló Mercedes viszont ellenzi ezt az elképzelést, miközben a Nemzetközi Automobil Szövetség is 5-6 másodperces gyorsulást akar, a McLaren pedig kompromisszumot ajánl. Ilyen előjelekkel vágtak tehát neki a résztvevők az utolsó, mint eldöntő tárgyalássorozatnak…

A Forma-1-ben nem minden a pályán dől el. (Fotó: xpbimages.com) A Forma-1-ben nem minden a pályán dől el. (Fotó: xpbimages.com)