Musorujsag
Élő Eredmények

Hogy lesz ebből címvédés? – már elfogytak Hamilton „dzsókerei”

Autosport, Motorsport, Auto Motor und Sport, BBC
Lewis Hamilton úgy érzi, több, a kínaihoz hasonló hétvégét már aligha engedhet meg magának, ha újra meg akarja védeni bajnoki címét, és bár nem boldog, továbbra is pozitívan készül a folytatásra.
Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com) Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

Ki gondolta volna, hogy Lewis Hamilton három verseny után nyeretlenül áll majd az idei bajnokságban? A címvédő a gyengébb rajt óta nem, hogy feltámadt volna, valójában egyre hátrébb csúszik: a melbourne-i második helyet egy balesetes bahreini harmadik pozíció követte, most pedig az újabb autótöréshez még technikai problémák is társultak, így Kínában már a dobogóról is lecsúszott, csupán hetedikként intették le. Ponthátránya ezek után 36 egységre nőtt a továbbra is hibátlan Nico Rosberggel szemben.

Bár korábbi elrontott rajtjai némiképp az ő lelkén is száradtak, a legfurcsább az egészben az, hogy bírálni ennek ellenére sem igen lehet a háromszoros bajnok eddigi teljesítményét. Három hétvégén szerzett két rajtelsőséget, sérült autóval is képes volt felzárkózni, Kínában pedig gyakorlatilag nem létezett olyan balszerencse, ami ne érte volna utol. Előbb váltócsere miatt kapott öt rajthelyes büntetést, majd az MGU-K meghibásodása miatt maradt mért idő nélkül a kvalifikáción, végül pedig a kicsúszó Kimi Räikkönent elkerülni igyekvő Felipe Nasr vágott elé úgy, hogy a vezetőszárnya bánta.

„Lewis a Ferrarik és Danyiil Kvjat közötti incidens áldozata lett” – állapította meg Toto Wolff sportigazgató, aki kiemelte, az autó alá ragadt első szárny miatt megsérült padlólemez is komolyan hátráltatta versenyzőjét. „Ez sokba került, mert nagy hatása volt az autó aerodinamikájára. Az autó elöl könnyűvé vált, ami azt az érzést keltette benne, mintha még jobban megsérült volna a kocsija. Amikor kiállt a boxba, megvizsgáltuk a padlólemezt, de nem láttunk rajta semmit, adatunk sem volt, szóval minden jónak tűnt. Viszont aerodinamikai szempontból mégis veszítettünk, nehéz volt vezetni az autót, és ennek következtében az a gumikkal sem bánt megfelelően.”

Ezt Hamilton is megerősítette, aki a verseny után elmondta, versenygépe vezethetősége kísértetiesen hasonlított a bahreinire – akkor a csapat számításai szerint körönként 0,8-1,5 másodpercet veszített a sérülések miatt.

Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com) Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

Most épp a „túl jó” rajt indított be láncreakciót…

És ahogy Bahreinben, a baj ezúttal is örvényszerűen gyűrűzött tovább. A sérülés miatti túlzott gumikopás oda vezetett, hogy Hamiltonnak végül ötször kellett meglátogatnia szerelőit. A biztonsági autó alatt kétszer járt a boxban, mert csapata akkor még úgy gondolta, ily módon minimálisra tudják rövidíteni a szuperlágyas etapjukat, letudják a kötelezőt, s aztán a keményebb keverékre váltanak.

Csakhogy ez a taktika végül nem volt életképes. „Próbáltunk olyan stratégiát kitalálni, amivel előrejöhet a negyedik-ötödik helyig” – magyarázta Wolff. „De mivel nem volt elegendő leszorítóereje a meghatározó kanyarokban, nem tudott helyzetbe kerülni az egyenesekben sem, így az előzés se ment. Kihívtuk szuperlágy gumiért, aztán vissza behívtuk, hogy levegyük a gumikat. Összességében kármentésre törekedtünk.”

„Vajon hogy érezhetném magam?” – tette föl a kérdést Hamilton a nap végén. „Az autómban keletkezett kár dominóhatást váltott ki, valahogy úgy, ahogy a legutóbbi versenyen. Megesik az ilyen, de ebben a helyzetben csak egyet tehetsz: a jövőre összpontosítasz. Természetesen nem repesek örömömben, de teljes mértékben megbízom a csapatomban. Tudom, hogy egyszer vissza fogunk térni. Hogy mikor? Ki tudja. Remélem, jobb versenyek várnak rám.”

„Jól rajtoltam, és nagyon óvatosan mentem bele az egyes kanyarba. Kimi kicsúszott, több autó is ott volt, és nem tudom, hogy összeértek-e, de próbáltam kikerülni őket. A belső ívre húzódtam, de az egyik autó, amely szintén Kimit próbálta kikerülni, belém jött.”

Mindezek után Paddy Lowe technikai vezető már bánja, hogy a nagy időveszteség miatt nem vállalták Hamiltonnal a boxutcai rajtot. „Tegnap este többek között arról is beszéltünk, hogy kéne még dolgoznunk az autóján, ezért a boxutcából kéne indulnunk. (A parc fermé szabályok miatt a beállításokon az időmérő után már csak ilyen áron lehet változtatni – a szerk.) Visszatekintve jobb döntés lett volna ez, különösen tudva, ami az első kanyarban történt. Lewis messze az idei legjobb rajtját produkálta, és ironikus módon éppen ez járult hozzá ahhoz, hogy most érintetté vált a láncreakcióban” – mutatott rá Lowe.

Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com) Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

Több kisiklás már nem fér bele

Hamilton az újabb csapás után ismét igyekszik megőrizni optimizmusát – még ha ez egyre nehezebb is. „Harminchat pont? Rendben, az nem is olyan rossz. Azt gondoltam, hogy ötven lehet” – mondta, amikor az újságírók ponthátrányával szembesítették. „Még hosszú út áll előttem, de az biztos, hogy több dzsókerem már nincs.”

Két éve, 2014-ben egy ízben 29 pontos hátrányból is képes volt fordítani. „Nem érzem jobbnak a helyzetemet, mint akkor. Talán annyiban rosszabb ez most, hogy egyik negatívum jön a másik után. De az ilyesmi azért történik, hogy próbára tegyen minket. Természetesen nehéz idők ezek, sokféle érzelem kavarog bennem, és elgondolkodsz dolgokon, ha így indul a szezonod, egyre távolabb kerülsz az az eredeti céljaidtól és elképzeléseidtől. De ez is része az autóversenyzésnek, a nagy útnak. És tapasztalatból tudom, hogy az ilyesmi csak jobban összekovácsol bennünket a szerelőkkel és mérnökökkel.”

„Ez egy borzalmas verseny volt, de sok jót is magammal vihetek a mai napról: jól rajtoltam, nagy előzéseket mutattam be. Volt, hogy a hetes kanyarban, máskor a nyolcas külső ívén előztem. Én szeretek felzárkózni, ott elkapni másokat, ahol nem számítanak rá. Még sérült autóval is sikerült.”

További tartalmak