Musorujsag
Élő Eredmények

Fordulat a glória ügyében: az FIA már a Red Bull megoldása mellett!

Motorsport
Meglepő fordulat a 2017-es glória ügyében: Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója megerősítette, akár a Red Bull alternatív fejvédő eszköze is válthatja az eddig biztos befutónak hitt bukókeretet!
Red Bull-fejvédő A Red Bull fejvédője (Kép: Red Bull)

Az úgynevezett glóriát még a Mercedes álmodta meg, s miután Jules Bianchi balesetét követően az FIA felgyorsította a fej védelmére irányuló biztonsági kutatásait, a szakértői csoportjuk számos megoldás összehasonlítása után megállapította, ez jelenti a leghatékonyabb és leggyorsabb megoldást a problémára. A szövetség a Ferrari téli glóriás tesztje után elárulta, valamennyi csapat és versenyző egyetért abban, hogy már 2017-től alkalmazni kell az eszközt, amelynél az esztétikai szempontok sem jelenthetnek akadályt – később pedig azt is jelezték, mindenképpen bevezetik az újítást.

Charlie Whiting versenyigazgató akkor pár hete még kizárta annak lehetőségét, hogy elgondolkodjanak az időközben a Red Bull által kifejlesztett alternatív fejvédő alkalmazásán, amely a versenyző feje előtti bukókeretet egy szélvédővel is kiegészítette, növelve ezzel a látóteret, valamint védelmet biztosítva a kisebb tárgyak ellen is. A Red Bull azonban a szövetség visszautasító hozzáállása ellenére is kitartó volt, csapatfőnökük, Christian Horner Kínában pedig jelezte, eszközük ezen a héten teljesíti az első tesztjét is (mely során kereket lőnek ki rá), majd Szocsiban a szabadedzésen talán autójukon is próbára teszik azt.

A Motorsport beszámolója szerint mostanra már a pálforduláson áteső FIA is komoly lehetőségként tekint a szélvédős megoldásra: pénteken ők maguk tesztelik annak ellenállását, és amennyiben elégedettek lesznek az eredménnyel, a Stratégiai Csoport április 26-án esedékes ülésén megvitatják annak esetleges 2017-es bevezetését is.

„Be kell vallanunk, amikor először bemutatták a terveket, azok még igen kezdetleges fázisban jártak” – nyilatkozta Whiting. „De a Red Bull nagyszerű munkát végzett, és mostanra eljutott arra a pontra, hogy tesztelni fogjuk az eszközét. Szerintem ilyesmire nem is számítottunk, de megtörténik, és nagyon is komolyan fogjuk venni. Ha olyan jól teljesít, mint a glória, potenciális megoldásként tárjuk a Stratégiai Csoport és az F1 Bizottság elé.”

Red Bull-fejvédő A Red Bull fejvédője (Kép: Red Bull)

Ha képes arra, mire a glória, a szélvédő lehet a befutó

A Red Bull versenyzői, Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat a szimulátorban már próbára tették eszközüket, s arról számoltak be, hogy az a pilótafülkéből jobb kilátást nyújt, mint a glória, melynek éppen az autó középvonalánál van az egyik tartópillére. A Red Bull megoldása ezzel szemben két oldalra helyezte az erősítő oszlopokat, s azokat a visszapillantó tartóelemeként is alkalmazta. A pénteki teszt sikere esetén Szocsiban az első szabadedzésen kiderülhet, a gyakorlatban is elégedettek lesznek-e Ricciardóék.

Az FIA tesztjén 20 kilogrammos kerekeket lőnek majd ki a bukókeretre és szélvédőre 225 km/órás sebességgel. A szélvédő esetében két anyagot is kipróbálnak majd, az egyik hasonló polikarbonátból lesz, mint amit a WEC-sorozat sportautóinál is alkalmaznak. Az FIA és a versenyzők érdekvédelmi szövetsége (GPDA) korábban jelezte, hosszabb távon a vadászgépstílusú szélvédőket szeretnék bevezetni, ám ezen a téren még nem érték el az áttörést. A Red Bull mostani tesztje komoly előrelépést hozhat ezen a téren is.

Alkalmazásáról persze mielőbb döntést kellene hozni, mivel bármilyen fejvédő is érkezik a következő évben, annak lesz hatása az aerodinamikára, s ezáltal az autók tervezésénél is számolni kell vele. „A rögzítési pontjai ennek ugyanott vannak, mint a glóriának, így nem látom akadályát annak, hogy alternatívaként tekintsünk rá” – jelezte Whiting. „Reméljük, a következő héten a csapatok eldöntik, melyik irányba haladjunk tovább. Szerintem mindenre nyitottak, és nem gondolnám, hogy valamennyien elkötelezték volna magukat a glória mellett. Ez egy elülső irányú védelmet biztosít, ezt keressük most, és szeretnénk a legnagyobb védelmet biztosítani a versenyzők számára. A legpraktikusabb eszközre van szükségünk, és szerintem ez van olyan jó, mint a glória.”

Sebastian Vettel a glóriával (Fotó: xpbimages.com) Sebastian Vettel a glóriával (Fotó: xpbimages.com)

Whiting kiemelte, az ellenálló-képességen túl a Red Bull eszközének még más kritériumoknak is meg kell felelnie – például nem nehezítheti meg a versenyzők kimentését, nem jelenthet problémát, ha víz vagy olaj kerül a szélvédőre, és más eshetőségeket is számításba vesznek majd.

Emellett arról is dönteni kell, a csapatokra bízzák-e, vagy egy független beszállító gyártsa majd az egységesített eszközt. Szerinte utóbbi lehet a jobb megoldás. „Még nem beszéltünk a szélvédőről, de a glória esetében abban megállapodtunk, hogy egységesített eszköznek kell lennie, mert nem lenne jó, ha a csapatok elkezdenének változtatni rajta a teljesítmény javítása céljából” – nyilatkozta Whiting.

És persze áll majd még egy fontos teszt a Red Bull újítása előtt: azt is figyelembe kell venni, hogyan fogadják majd a szurkolók. „Személy szerint a szélvédős módszert esztétikusabbnak ítélem, de ez csupán ízlés kérdése” – mondta erről a versenyigazgató, jelezve, hogy ez csak másodlagos szempont lesz a választásnál. „Ha mindkét eszköz egyformán teljesít a teszten, meglepődnék, ha mindenki kitartana a glória mellett.”

További tartalmak