„Rendkívüli az időjárás a gumik szempontjából – ha így esik, akkor biztonsági autó mögül rajtolunk. Nem akarok unalmasnak hangozni, de nagyon vizes a pálya” – nyilatkozta Fernando Alonso a Monacói Nagydíj rajtja előtt negyed órával.
Igaza lett: egy Mercedes fordult el elsőként az első kanyarban, ám a Red Bull ezt cseppet sem bánta. A 45. születésnapját épp ma ünneplő Bernd Mayländer a biztonsági autóval vezette fel a mezőnyt, melyhez a boxutcából rajtoló Max Verstappen is csatlakozhatott. Mindez azért nagy szó, mert a rajt előtt még kalapálva próbálták leszedni kerekét a boxutca kinyitása utáni próbakör során megolvadt felnijéről: a szerelőknek még nem sokkal a verseny előtt is dolgozniuk kellett a hiba kijavításán.
Elődje, Danyiil Kvjat rosszabbul járt: az első kör végén azonnal a Toro Rosso garázsa elé hajtott. „Srácok, állandó tempóban ragadtam” – jelezte. Majd miután visszatérésekor sem változott semmi, elkeseredetten tette föl a kérdést: „Miért mindig velem történik ez?” Mire a második boxutca látogatása után autója megjavult, már két kör hátrányban volt.
LAP 2/78: „I am stuck at constant speed guys” @Dany_Kvyat into the pits #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/jtUcLfGeFQ
— Formula 1 (@F1) 2016. május 29.
Rajt – balesetekkel
„A pálya már készen áll, kezdhetünk versenyezni, gyerünk” – adta ki a jelszót Kevin Magnussen, s a 7. körben szavai meghallgatásra találtak. Az első helyen álló Ricciardo könnyedén szakadt el a Mercedesektől, Hamilton azonban komoly nyomást gyakorolt Rosbergre. Száguldásukat pár kör erejéig ugyanakkor a virtuális biztonsági autó hátráltatta: Jolyon Palmer a célegyenesben egy zebrán megcsúszva csapódott a falnak. Miközben takarítottak, Kevin Magnussen, Jenson Button, Felipe Nasr és Danyiil Kvjat köztes esőgumikra váltott.
A zöld zászló után azonnal következett az újabb baleset: Kimi Räikkönen a Loews-kanyarban csúszott a falba, ráadásul olyan balszerencsésen tért vissza, hogy azzal sarokba szorította Romain Grosjeant. A Ferrari az alagút után törött első felfüggesztéssel állt félre, miközben sofőrje még egy FIA-vizsgálatot is kapott a „nyakába”.
Az élmezőnyből elsőként Sebastian Vettel szánta rá magát a köztes esőgumira váltásra: a 13. kör végén cserélt, s egy körrel később Fernando Alonso, kettővel később pedig Nico Hülkenberg is követte példáját. Szervizük nem sikerült a legszerencsésebben: mindhárman Felipe Massa mögé tértek vissza, aki addig fogta vissza őket, hogy végül Nico Rosberg és Sergio Pérez is eléjük tért vissza kiállásuk után.
Rosberg elveszve – bontakozó párharc az élen
A bajnoki éllovas ekkor viszont már csak harmadik volt. Miután a verseny elején látványosan maga mögé gyűjtött egy kisebb vonatot, Ricciardótól pedig több mint 8 másodpercre leszakadt, a Mercedes a 16. körben arra utasította, engedje el csapattársát. A német meglepően készségesen félre is állt, Hamilton pedig körönként több másodperccel gyorsabb időket autózva igazolta: a kérés jogos volt.
A másodiknak előrelépő Hamilton igyekezett lopni a távolságot az éllovassal szemben, s innentől kezdve eldőlt, az ő különcsatájukról szól majd a futam. Miközben az egy körön belül Magnussent, Wehrleint és Bottast is megelőző Max Verstappen a köztes esőgumin már 3-4 másodperccel gyorsabb körökre volt képes az első két helyezettnél, a Red Bull és a Mercedes már azon kezdett gondolkodni, mikorra időzítse egyre elkerülhetetlenebbé váló kiállását.
A Red Bull a 23. körben Ricciardo autójára is köztes gumit tett fel, Hamiltonék viszont úgy döntöttek, megvárják, míg a pálya slick gumikhoz alkalmassá szárad. Úgy tűnt, az osztrákok taktikáztak jól: Ricciardo körönként 3 másodpercet adott az éllovasnak, hamar fölzárkózott rá, s amikor az a 31. körben ultralágy papucsot kapott, az ausztrál kiváló kört futva kiautózott annyi előnyt, hogy egy újabb csere után is az élre térjen vissza.
Ekkor jött a dráma: a Red Bull boxfala és szerelői között a csapat elmondása szerint „kommunikációs hiba” történt, s mivel nem álltak készen a slickek, Ricciardo kerékcseréje 13 (!) másodpercesre nyúlt el. Hamilton éppen csak elhúzott a Red Bull mellett, amikor az visszatért a pályára. A reményt ezek után az jelentette számára, hogy míg ő szuperlágy gumit kapott, Hamilton autójára a gyorsabban kopó ultralágy keverék került.
LAP 32/78: RIC into pits but crew not ready with the tyres & heads out metres behind HAM #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/1UbwivNENb
— Formula 1 (@F1) 2016. május 29.
Adok-kapok Hamilton és Ricciardo között
A Red Bull számára az újabb csapás a 35. körben következett: Max Verstappen (a hétvégén már másodszor) a Massenet külső szalagkorlátjába csúszott, s összetört autójával előcsalta a virtuális biztonsági autót.
Több se kellett Ricciardónak, a zöld jelzés után azonnal támadó üzemmódba kapcsolt! Pengeélen táncolt a Loews után, az alagútban kétszer is megingott, majd miután a szintén kockáztató Hamiltonnak le kellett vágnia a sikánt, bebújt ellenfele mellé jobbról. Csakhogy a brit rázárt. Az ausztrált még az sem zavarta, hogy autója keresztbe áll – fél kézzel elengedte a kormányt, csak hogy elégedetlenül integethessen szerinte túl agresszív kollégájának. Az FIA másképp látta: nem járt büntetés a manőverért.
Ricciardo ezt követően oda-vissza jojózott Hamiltonon. Próbálkozott lekörözéseknél, az alagútnál, a Tabacnál, de képtelen volt túljutni ellenfelén.
LAP 37/78: RIC not happy with HAM after Briton blocks him off after the chicane #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/VTgfZdL58V
— Formula 1 (@F1) 2016. május 29.
Eközben a mezőnyben…
A száraz gumira váltásból Rosberg jött ki legrosszabbul. Amellett, hogy Vettel megelőzte őt a boxban, a korábban cserélő Sergio Pérez és Fernando Alonso is elé került. Midőn a bajnoki tabella első helyezettje beragadt a McLaren mögé, a lágy gumikat magabiztosan nyüstölő Pérez és Vettel abban reménykedett, hogy az élen haladók gumija megadja magát, s újabb kiállásra kényszeríti őket.
Még hátrébb is zajlottak az események. Kevin Magnussen a verseny első felében még a túl optimista Danyiil Kvjattal akaszkodott össze a Rasscasse-ban, majd a Mirabeau-ban csúszott a falba – szárnytörése a futama végét is jelentette.
A Rasscasse volt a Sauberek találkahelye is. A svájci csapat Felipe Nasrt próbálta rávenni arra, hogy engedje el gyorsabb csapattársát, ám miután a brazil nem mutatott hajlandóságot erre, Marcus Ericsson kvjati elszántsággal rohant bele, s késztette páros piruettre. Pontszerzés reményében érkeztek meg Monte-Carlóba, a svájciak végül egyetlen célba érésnek sem örülhettek.
Meleg pillanata ezt követően még Vettelnek is volt egy, aki a Massenet-ben mutatta meg Verstappennek, hogyan kerülhette volna el a kiesést.
Győzelem – egy év késéssel…
Ahogy közeledett a futam vége, egyre nyilvánvalóbbá vált: Ricciardo szuperlágy gumija Hamilton szélárnyékában nem bírja a gyűrődést. Hamilton eközben bajnokhoz méltó taktikussággal babusgatta a lila papucsokat, éppen annyira terhelve őket, amennyire a megfelelő tempó tartásához szükség van.
Bár szombaton rendkívül csalódott volt harmadik rajtkockája miatt, a háromszoros világbajnokot a vasárnapi futam duplán kárpótolta. Az eső és az ellenfél hibája ugyanúgy a kezére játszott, ahogy mindmáig egyetlen monacói győzelmekor 2008-ban, s a Mercedes múlt évi taktikai bakija után most épp egy másik csapat boxutcai mellényúlása hozta meg számára a hőn áhított sikert a hercegségben. Pályafutása 44. győzelmével 19 pontot faragott a szemfüles Nico Hülkenberg által a hajrában a 7. helyre hátratessékelt Nico Rosberggel szembeni ponthátrányából.
Daniel Ricciardo eközben négy 4. helye után idei első dobogós helyezését szerezte – mégis tán most volt a legszomorúbb. Barcelona után újabb győzelmi esélyt szalasztott el önhibáján kívül. Sergio Pérez már annál boldogabb volt: szokása szerint kihasználva a kavarodást ismét egy lesipuskás 3. helyet szerzett a Force Indiának.
A Ferrari eközben ezúttal dobogó nélkül maradt – Fernando Alonso viszont a mutatós 5. hellyel örvendeztette meg az önmagától előzetesen jobb teljesítmény váró McLarent.
A bajnoki küzdelem a szezon 7. futamával, a két hét múlva rendezendő Kanadai Nagydíjjal folytatódik június 12-én.
A Monacói Nagydíj végeredménye
Versenyző |
Csapat |
Idő |
|
1. | Lewis Hamilton |
Mercedes |
1 ó 59 p 29,133 mp |
2. | Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
+7,252 mp |
3. | Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
+13,825 mp |
4. | Sebastian Vettel |
Ferrari |
+15,846 mp |
5. | Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
+1 p 25,076 mp |
6. | Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
+1 p 32,999 mp |
7. | Nico Rosberg |
Mercedes |
+1 p 33,290 mp |
8. | Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari |
+1 kör |
9. | Jenson Button |
McLaren-Honda |
+1 kör |
10. | Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
+1 kör |
11. | Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
+1 kör |
12. | Esteban Gutiérrez |
Haas-Ferrari |
+1 kör |
13. | Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
+2 kör |
14. | Pascal Wehrlein |
Manor-Mercedes |
+2 kör |
15. | Rio Haryanto |
Manor-Mercedes |
+4 kör |
16. | Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
kiesett |
17. | Felipe Nasr |
Sauber-Ferrari |
kiesett |
18. | Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
kiesett |
19. | Kevin Magnussen |
Renault |
kiesett |
20. | Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Ferrari |
kiesett |
21. | Kimi Räikkönen |
Ferrari |
kiesett |
22. | Jolyon Palmer |
Renault |
kiesett |