Musorujsag
Élő Eredmények

Micsoda futam! Hamilton nyert Monacóban

M4Sport
Az eső és a Red Bull besegített Lewis Hamiltonnak – a brit címvédő egy őrült versenyen állta Daniel Ricciardo támadásait, s megszerezte tavalyi austini futam óta első győzelmét. A halvány Nico Rosberg csak 7. lett – Sergio Pérez a nap meglepetésembereként lett 3.!
Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com) Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

„Rendkívüli az időjárás a gumik szempontjából – ha így esik, akkor biztonsági autó mögül rajtolunk. Nem akarok unalmasnak hangozni, de nagyon vizes a pálya” – nyilatkozta Fernando Alonso a Monacói Nagydíj rajtja előtt negyed órával.

Igaza lett: egy Mercedes fordult el elsőként az első kanyarban, ám a Red Bull ezt cseppet sem bánta. A 45. születésnapját épp ma ünneplő Bernd Mayländer a biztonsági autóval vezette fel a mezőnyt, melyhez a boxutcából rajtoló Max Verstappen is csatlakozhatott. Mindez azért nagy szó, mert a rajt előtt még kalapálva próbálták leszedni kerekét a boxutca kinyitása utáni próbakör során megolvadt felnijéről: a szerelőknek még nem sokkal a verseny előtt is dolgozniuk kellett a hiba kijavításán.

Elődje, Danyiil Kvjat rosszabbul járt: az első kör végén azonnal a Toro Rosso garázsa elé hajtott. „Srácok, állandó tempóban ragadtam” – jelezte. Majd miután visszatérésekor sem változott semmi, elkeseredetten tette föl a kérdést: „Miért mindig velem történik ez?” Mire a második boxutca látogatása után autója megjavult, már két kör hátrányban volt.

Rajt – balesetekkel

„A pálya már készen áll, kezdhetünk versenyezni, gyerünk” – adta ki a jelszót Kevin Magnussen, s a 7. körben szavai meghallgatásra találtak. Az első helyen álló Ricciardo könnyedén szakadt el a Mercedesektől, Hamilton azonban komoly nyomást gyakorolt Rosbergre. Száguldásukat pár kör erejéig ugyanakkor a virtuális biztonsági autó hátráltatta: Jolyon Palmer a célegyenesben egy zebrán megcsúszva csapódott a falnak. Miközben takarítottak, Kevin Magnussen, Jenson Button, Felipe Nasr és Danyiil Kvjat köztes esőgumikra váltott.

A zöld zászló után azonnal következett az újabb baleset: Kimi Räikkönen a Loews-kanyarban csúszott a falba, ráadásul olyan balszerencsésen tért vissza, hogy azzal sarokba szorította Romain Grosjeant. A Ferrari az alagút után törött első felfüggesztéssel állt félre, miközben sofőrje még egy FIA-vizsgálatot is kapott a „nyakába”.

Az élmezőnyből elsőként Sebastian Vettel szánta rá magát a köztes esőgumira váltásra: a 13. kör végén cserélt, s egy körrel később Fernando Alonso, kettővel később pedig Nico Hülkenberg is követte példáját. Szervizük nem sikerült a legszerencsésebben: mindhárman Felipe Massa mögé tértek vissza, aki addig fogta vissza őket, hogy végül Nico Rosberg és Sergio Pérez is eléjük tért vissza kiállásuk után.

Jolyon Palmer (Fotó: Xpbimages.com) Jolyon Palmer (Fotó: Xpbimages.com)

Rosberg elveszve – bontakozó párharc az élen

A bajnoki éllovas ekkor viszont már csak harmadik volt. Miután a verseny elején látványosan maga mögé gyűjtött egy kisebb vonatot, Ricciardótól pedig több mint 8 másodpercre leszakadt, a Mercedes a 16. körben arra utasította, engedje el csapattársát. A német meglepően készségesen félre is állt, Hamilton pedig körönként több másodperccel gyorsabb időket autózva igazolta: a kérés jogos volt.

A másodiknak előrelépő Hamilton igyekezett lopni a távolságot az éllovassal szemben, s innentől kezdve eldőlt, az ő különcsatájukról szól majd a futam. Miközben az egy körön belül Magnussent, Wehrleint és Bottast is megelőző Max Verstappen a köztes esőgumin már 3-4 másodperccel gyorsabb körökre volt képes az első két helyezettnél, a Red Bull és a Mercedes már azon kezdett gondolkodni, mikorra időzítse egyre elkerülhetetlenebbé váló kiállását.

Nico Rosberg és Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com) Nico Rosberg és Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

A Red Bull a 23. körben Ricciardo autójára is köztes gumit tett fel, Hamiltonék viszont úgy döntöttek, megvárják, míg a pálya slick gumikhoz alkalmassá szárad. Úgy tűnt, az osztrákok taktikáztak jól: Ricciardo körönként 3 másodpercet adott az éllovasnak, hamar fölzárkózott rá, s amikor az a 31. körben ultralágy papucsot kapott, az ausztrál kiváló kört futva kiautózott annyi előnyt, hogy egy újabb csere után is az élre térjen vissza.

Ekkor jött a dráma: a Red Bull boxfala és szerelői között a csapat elmondása szerint „kommunikációs hiba” történt, s mivel nem álltak készen a slickek, Ricciardo kerékcseréje 13 (!) másodpercesre nyúlt el. Hamilton éppen csak elhúzott a Red Bull mellett, amikor az visszatért a pályára. A reményt ezek után az jelentette számára, hogy míg ő szuperlágy gumit kapott, Hamilton autójára a gyorsabban kopó ultralágy keverék került.

 

Adok-kapok Hamilton és Ricciardo között

A Red Bull számára az újabb csapás a 35. körben következett: Max Verstappen (a hétvégén már másodszor) a Massenet külső szalagkorlátjába csúszott, s összetört autójával előcsalta a virtuális biztonsági autót.

Több se kellett Ricciardónak, a zöld jelzés után azonnal támadó üzemmódba kapcsolt! Pengeélen táncolt a Loews után, az alagútban kétszer is megingott, majd miután a szintén kockáztató Hamiltonnak le kellett vágnia a sikánt, bebújt ellenfele mellé jobbról. Csakhogy a brit rázárt. Az ausztrált még az sem zavarta, hogy autója keresztbe áll – fél kézzel elengedte a kormányt, csak hogy elégedetlenül integethessen szerinte túl agresszív kollégájának. Az FIA másképp látta: nem járt büntetés a manőverért.

Ricciardo ezt követően oda-vissza jojózott Hamiltonon. Próbálkozott lekörözéseknél, az alagútnál, a Tabacnál, de képtelen volt túljutni ellenfelén.

 

Eközben a mezőnyben…

A száraz gumira váltásból Rosberg jött ki legrosszabbul. Amellett, hogy Vettel megelőzte őt a boxban, a korábban cserélő Sergio Pérez és Fernando Alonso is elé került. Midőn a bajnoki tabella első helyezettje beragadt a McLaren mögé, a lágy gumikat magabiztosan nyüstölő Pérez és Vettel abban reménykedett, hogy az élen haladók gumija megadja magát, s újabb kiállásra kényszeríti őket.

Még hátrébb is zajlottak az események. Kevin Magnussen a verseny első felében még a túl optimista Danyiil Kvjattal akaszkodott össze a Rasscasse-ban, majd a Mirabeau-ban csúszott a falba – szárnytörése a futama végét is jelentette.

A Rasscasse volt a Sauberek találkahelye is. A svájci csapat Felipe Nasrt próbálta rávenni arra, hogy engedje el gyorsabb csapattársát, ám miután a brazil nem mutatott hajlandóságot erre, Marcus Ericsson kvjati elszántsággal rohant bele, s késztette páros piruettre. Pontszerzés reményében érkeztek meg Monte-Carlóba, a svájciak végül egyetlen célba érésnek sem örülhettek.

Meleg pillanata ezt követően még Vettelnek is volt egy, aki a Massenet-ben mutatta meg Verstappennek, hogyan kerülhette volna el a kiesést.

Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo (Fotó: Xpbimages.com) Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo (Fotó: Xpbimages.com)

Győzelem – egy év késéssel…

Ahogy közeledett a futam vége, egyre nyilvánvalóbbá vált: Ricciardo szuperlágy gumija Hamilton szélárnyékában nem bírja a gyűrődést. Hamilton eközben bajnokhoz méltó taktikussággal babusgatta a lila papucsokat, éppen annyira terhelve őket, amennyire a megfelelő tempó tartásához szükség van.

Bár szombaton rendkívül csalódott volt harmadik rajtkockája miatt, a háromszoros világbajnokot a vasárnapi futam duplán kárpótolta. Az eső és az ellenfél hibája ugyanúgy a kezére játszott, ahogy mindmáig egyetlen monacói győzelmekor 2008-ban, s a Mercedes múlt évi taktikai bakija után most épp egy másik csapat boxutcai mellényúlása hozta meg számára a hőn áhított sikert a hercegségben. Pályafutása 44. győzelmével 19 pontot faragott a szemfüles Nico Hülkenberg által a hajrában a 7. helyre hátratessékelt Nico Rosberggel szembeni ponthátrányából.

Daniel Ricciardo eközben négy 4. helye után idei első dobogós helyezését szerezte – mégis tán most volt a legszomorúbb. Barcelona után újabb győzelmi esélyt szalasztott el önhibáján kívül. Sergio Pérez már annál boldogabb volt: szokása szerint kihasználva a kavarodást ismét egy lesipuskás 3. helyet szerzett a Force Indiának.

A Ferrari eközben ezúttal dobogó nélkül maradt – Fernando Alonso viszont a mutatós 5. hellyel örvendeztette meg az önmagától előzetesen jobb teljesítmény váró McLarent.

A bajnoki küzdelem a szezon 7. futamával, a két hét múlva rendezendő Kanadai Nagydíjjal folytatódik június 12-én.

A Monacói Nagydíj végeredménye

Versenyző

Csapat

Idő

1. Lewis Hamilton

Mercedes

1 ó 59 p 29,133 mp

2. Daniel Ricciardo

Red Bull-TAG Heuer

+7,252 mp

3. Sergio Pérez

Force India-Mercedes

+13,825 mp

4. Sebastian Vettel

Ferrari

+15,846 mp

5. Fernando Alonso

McLaren-Honda

+1 p 25,076 mp

6. Nico Hülkenberg

Force India-Mercedes

+1 p 32,999 mp

7. Nico Rosberg

Mercedes

+1 p 33,290 mp

8. Carlos Sainz

Toro Rosso-Ferrari

+1 kör

9. Jenson Button

McLaren-Honda

+1 kör

10. Felipe Massa

Williams-Mercedes

+1 kör

11. Valtteri Bottas

Williams-Mercedes

+1 kör

12. Esteban Gutiérrez

Haas-Ferrari

+1 kör

13. Romain Grosjean

Haas-Ferrari

+2 kör

14. Pascal Wehrlein

Manor-Mercedes

+2 kör

15. Rio Haryanto

Manor-Mercedes

+4 kör

16. Marcus Ericsson

Sauber-Ferrari

kiesett

17. Felipe Nasr

Sauber-Ferrari

kiesett

18. Max Verstappen

Red Bull-TAG Heuer

kiesett

19. Kevin Magnussen

Renault

kiesett

20. Danyiil Kvjat

Toro Rosso-Ferrari

kiesett

21. Kimi Räikkönen

Ferrari

kiesett

22. Jolyon Palmer

Renault

kiesett

További tartalmak