Musorujsag
Élő Eredmények

Mérföldkövet jelentő vizsgálat: Közzétették az Alonso balesetéről készült jelentést

FIA, Autosport
Közzétette a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Fernando Alonso ausztráliai balesetéről szóló jelentését. Soha nem látott részletességgel elvégzett vizsgálatuk mérföldkövet jelent. És ez még csak az első lépés az „emberi telemetria” felé!
Fernando Alonso McLarenjének roncsa Melbourne-ben (Fotó: xpbimages.com) Fernando Alonso McLarenjének roncsa Melbourne-ben (Fotó: xpbimages.com)

Az FIA lezárta a Fernando Alonso melbourne-i balesete kapcsán indított vizsgálatát, s közzétette annak eredményét. Ez volt az első alkalom, hogy a szövetség biztonsággal foglalkozó csapata az idén bevezetett nagy sebességű kamera, az új baleseti adatrögzítő rendszer, valamint a versenyzők fülhallgatójában elhelyezett erőhatásmérő szenzor adatainak összességével dolgozhatott, s így minden korábbinál pontosabb képet kaphatott arról, mi is történt a bukás másodperceiben. Az FIA nem véletlenül írta azt a vizsgálatról: „Fernando Alonso szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon történt balesete meghatározó pillanata a motorsport történetének.”

Kiderült, Alonso 313 km/órás tempóval haladt a melbourne-i pálya 3-as kanyarja felé, mielőtt nekiütközött Estaban Gutiérreznek, s az előzési manőver után, az ütközés pillanatában 305 km/órára lassított. A kerekek összeérése után a McLaren jobb első felfüggesztése megsérült, az autó pedig balra fordult és falnak ütközött. A fülhallgatóban elhelyezett érzékelő 45 G-s erőhatást mért az ütközés során, miközben a szuperkamera felvételeiből az derült ki, hogy Alonso feje baloldalt kétszer is a pilótafülke fejvédőjének csapódott, mely az erőhatásmérő adataiban két csúcsértéket is eredményezett.

Miután az autó az oldalára fordult, a levegőbe emelkedés során 46 G-s erőhatást mértek.A kocsi 0,9 másodpercig volt a levegőben, s ezalatt 540 fokos fordulatot tett, azaz másfélszer fordult meg a tengelye körül. Miután földet ért, a hátuljával csapódott be, 20 G-s csúcsértékű erőhatással. Ez volt az Alonsót ért harmadik komoly terhelés. Ezt követően félig fejre állva állt meg a gumifal mellett, Alonso pedig szinte sértetlenül szállt ki belőle. Utóbb bordarepedése miatt azonban ki kellett hagynia a Bahreini Nagydíjat.

Az FIA mindezek alapján a következő megállapításra jutott: „Alonso komolyabb sérülés nélkül vészelt át egy 305 km/órás sebességgel történő ütközést, három nagy G-erőhatást, valamint egy levegőbe emelkedést, köszönhetően annak, hogy az autó biztonsági rendszerei úgy teljesítettek, ahogyan kellett.”

Fernando Alonso (Fotó: xpbimages.com) Fernando Alonso (Fotó: xpbimages.com)

A következő lépés az „emberi telemetria”

Laurent Mekies, az FIA autósport biztonságáért felelős kutatóintézetének vezetője kiemelte, az új biztonsági mérőműszerek egy része a telemetria adataihoz hasonlóan, azokkal összhangban szolgáltatnak adatot, így a kettő kombinálásával minden korábbinál többet megtudnak egy balesetről, s jobban megértik annak hátterét is. A másodpercenként 400 (!) képkockát rögzítő kamera képét ugyanakkor nem lehet élőben látni az óriási adatmennyiség miatt: e felvételeket az adatok elvesztésének elkerülése végett kétszeresen mentik el, a kamera és a központi elektronikai rendszer, az ECU is tárolja őket.

„Szeretnénk megérteni a fej pontos dinamikáját, a nyakra és a vállra ható erőhatásokat, valamint hogy mindez miként áll összefüggésben a pilótafülke környezetével, a HANS-szal, a biztonsági övekkel, valamint a versenyző közvetlen közelében lévő dolgokkal. A kamera segítségével jobban átlátjuk, milyen hatások érik a fejet, a nyakat, milyen szerepet játszik a fejtámasz, és milyenné kell alakítanunk a jövő pilótafülkéjét” – magyarázta Mekies.

Kiemelte, az ő szervezetük nemcsak a balesetek körülményeit vizsgálja, de egyúttal a tanulságok levonásával fejlesztéseken is dolgozik – és nemcsak a Forma–1-ben, hanem valamennyi kategóriában. A mostani kutatásukat jelentős előrelépésnek tekinti, s jelezte, ez még csak az első lépés afelé, hogy a jövőben biometriai méréseket, amolyan „emberi telemetriát” is bevessenek.

Esteban Gutiérrez és Fernando Alonso autójának roncsa (Fotó: xpbimages.com) Esteban Gutiérrez és Fernando Alonso autójának roncsa (Fotó: xpbimages.com)

„Ez egy folyamat, amely sosem áll meg, de a mostani mindenképpen fontos lépés. A következő lépést a biometria jelenti – adatgyűjtés a versenyzőkről, a pulzusszám, a testhőmérséklet és még az izzadás mértékének mérése is. Reményeink szerint még az idei év vége előtt újabb eszközöket tesztelhetünk a versenyzőkön. A biometriai adatok segítenek majd kiértékelni, hogy a versenyzők milyen állapotban voltak a baleset előtt, alatt és után, és ezzel a mentést is megkönnyíthetik” – magyarázta a szakember.

Emellett a jövőben további, a versenyzőkre irányuló kamerákat is elhelyezhetnek a pilótafülkében, miközben 2017-től várhatóan a glória fejvédő is növelni fogja a versenyzők biztonságát. „Millió dolgot el lehet képzelni a jövőben. Mi például megpróbáljuk majd felmérni a biztonsági övek felsőtestre gyakorolt hatását. A biztonsági kutatások sosem állnak meg, és folyamatosan feszegetni fogjuk a határokat, hogy még mélyebben megértsük az összefüggéseket” – vetítette előre Mekies.

További tartalmak