Musorujsag
Élő Eredmények

A pofon - Montoya adta, de Räikkönentől visszakapta

Boxutca/Száva-Nagy Zsolt
#regenmindenjobbvolt hashtag alatt is íródhatna a cikk, de mivel azokban a napokban, amelyekben történetünk játszódott, hasonló megjegyzések lebegtek a Forma-1 körül, így a kör most nem zárul be, csak egy sorozat folytatódik. „A végtelenbe, és tovább...”

De nem károgunk a jelenen, csak felidézünk. Mert az idő megszépíti, szinte bármi is történt. De az a két csata, amiről később szó lesz, egyébként is szép volt akkor is, hát még most, emléknek.

Mélyen bennem él a két eset, mert mind Juan-Pablo Montoyában, mind Kimi Räikkönenben olyan versenyzőket láttam, akik bizonyosan fel fogják majd kavarni az állóvizet.

GP von San Marino 2002, Juan Pablo Montoya (BMW WillamsF1) vor Kimi Raikkonen McLaren Mercedes)

Montoya habitusa nagyszerű volt a Forma-1-nek, hiszen már akkoriban is sok volt a PR szöveg, a kolumbiainak pedig csupán egyetlen kifejezés hiányzott a fegyvertárából: „erre nincsen magyarázat”.

Bármi történt is a pályán – és vele biztos történt valami… -, mindenre volt egy magyarázata.

2002 Nürburgring - Montoya védekezik, de ront, így DC-vel együtt kiesnek - egymásra mutogatnak... (Xpb.cc) 2002 Nürburgring – Montoya védekezik, de ront, így DC-vel együtt kiesnek – egymásra mutogatnak… (Xpb.cc)

Mint ahogy az Apple néhai vezérének, Steve Jobsnak is, volt valamiféle valóságtorzító mezeje, csak míg az almás mágusnak sikerült vele mindenkit „becsapni”, Montoya általában csak magát tudta átverni.

Erre talán a legjobb példa a 2005-ös Monacói Nagydíjon történt baleset, amiben három autó sérült meg.

Formula 1 Grand Prix, Monaco, Practice

A szombati második szabadedzésen, az első kanyart követő egyenes enyhe görbéi árnyékában az akkor McLaren-Mercedesszel hajtó Montoya úgy döntött, a szokásosnál 180 méterrel korábban kezd el lassítani, és ott, ahol egy körrel azelőtt még 280-nal haladt, most megteszi a 85 km/órás sebesség is.

Formula 1 Grand Prix, Monaco, Practice

A kis kanyargós rész beláthatatlan, de – ahogy az adatok is mutatják – szélvészgyors szakasz, mi baj lehet abból, ha versenytempó helyett sétakocsikázgat ott valaki?!

Formula 1 Grand Prix, Great Britain, Practice

Montoya bizonyára azért döntött így, mert be akart tartani kicsit volt csapattársának, Ralf Schumachernek, aki előzőleg a boxból kifelé jövet figyelmetlen volt és tönkretette a gyorskörét.
Egyébként sem volt túl jóban a két volt csapattárs, egy kis fékteszt biztosan csak jót tehet a kapcsolatuknak.

Formula 1 Grand Prix, Monaco, Practice

Az ő „kapcsolatukból” végül nem lett semmi. A német idejében észlelte a furfangos kolumbiai poroszkálását, és sikeresen megálljt parancsolt autójának.

Csakhogy mögötte is volt ám forgalom.

A két „kommentátor”, David Coulthard és Jacques Villeneuve – akik fénykorukban olyan gyorsak voltak mint a villám, csak az volt a probléma, hogy a fénykoruk nem tartott tovább, mint egy villámcsapás – jöttek kéz a kézben.

A Star Warsos Red Bull autó a levegőbe emelkedik (Xpb.cc) A Star Warsos Red Bull autó a levegőbe emelkedik (Xpb.cc)

A skót megtorpant, a bátor kanadai viszont szinte fékezés nélkül beletolta a Red Bullost Ralf Schumacher Toyotájába.

Nyilván Coulthard is és Villeneuve is – ahogy egyébként szokták volt – autóikból kiszállva rögtön a mikrofonokhoz rohantak és megénekelték a látottakat. De e történet esetében most inkább Juan-Pablo Montoya „valóságtorzító” nyilatkozata fontos, aki bár valóban 200 km/órával lassabban haladt a szélvészgyors, de beláthatalan szakaszon, ám úgy látta: „…az egyetlen, aki a balesetben hibás, az Coulthard…”

Montoya meglepődik, hogy következménye lett a tettének. (Xpb.cc) Montoya meglepődik, hogy következménye lett a tettének, amiben „természetesen” ő maga vétlen volt. (Xpb.cc)

Logikus! Hiszen Montoya csak Ralf Schumachert akarta lelassítani. Megtörtént, senki nem sérült meg. Hol itt a hiba?

És ha David Coulthard a bokszban interjúzott volna épp, és csak Jacques Villeneuve halad ugyanúgy „csukott szemmel” a belső íven, ahogy haladt, akkor nincs kibe belerohanni, és nincs kit belefordítani Ralf Schumi Toyotájába.

De Coulthard ott volt. Erre mondják, hogy „Rosszkor volt rossz helyen”. Valószínűleg ez a mondat volt Montoya védőbeszédének alapja is.

Csakhogy alaptalan volt, és a versenybírók úgy döntöttek, hogy a háta mögött majd jól kiröhögik, de előbb hátra zavarják a rajtrácson Montoyát, ott majd féktesztelheti az orvosi autót.

XPB_69635_HiRes

Ahogy a kis történet mutatja, úgy kellett a Forma-1-nek Montoya, mint cirkuszba a bohóc (nem rossz értelemben!).

Soha nem tanult egyetlen hibájából sem – valószínűleg ez okozta a vesztét is -, de bátor volt és szélvészgyors. Hősiesen küzdött, hihetetlen akarással, ráadásul egy olyan korban, amikor még nem kattantak rá annyira a versenybírók a szankcionálásra.

Az utolsó csepp (Xpb.cc) Az utolsó csepp (Xpb.cc)

Az a két gyönyörű csata, amit ez az írás fel akar majd eleveníteni – az egyik szereplő hosszabb bemutatása után – 2002-ben történt.

Juan-Pablo Montoya és Kimi Räikkönen rendkívül ellentétes beállítottságú versenyző volt. Mintha a tüzet és a jeget össze akarnánk adni. Elpusztítják egymást, ahogy végül Montoya bele is „pusztult”, amikor a Jégemberrel csapattársakká váltak. Egy teljes évet húztak le egymás mellett, a következő felénél Montoya önként távozott mint mostohagyermek, aki tudja, hogy nincsen maradása abban a családban, ahol van egy apa kedvence.

Ron Dennis és "fia", Kimi Räikkönen. (Xpb.cc) Ron Dennis és „fia”, Kimi Räikkönen. (Xpb.cc)

2002-ben viszont még nagyon is külön utakon jártak, de Németországban és Magyarországon találkoztak. Méghozzá hírnevükhöz méltóan.

Ez az év, mint akkoriban szokásosan, Michael Schumacher éve volt. Másik kategória volt, még csapattársához, Rubens Barrichellóhoz mérten is.

De Montoya remekül tartotta magát az „underdog” sorozatban. Schuminak 106 pontja volt, a kolumbiai a 2. helyen állt 40 pályán talált egységgel. Őt követte csapattársa, Ralf Schumacher, majd az Ausztriában egyetlen rádióüzenettel karrierében megsemmisített Rubens Barrichello zárta a Willliamsszel töltött Ferrari szendvicset.

VORSCHAU zum GP von Spanien in Barcelona - Archivbild vom 29.04.2001

A német pályát erre az évre fosztották meg a helyi törvények a csodás hosszú egyeneseitől, és vette fel máig használt (valószínűleg szó szerint, mert úgy tűnik, bezárt a bazár) vonalvezetését.

Az aszfaltcsík egyik legreménytelibb szakasza a hajtű kanyar volt, és maradt. Azóta számos csatának adott lehetőséget az elmés kialakítás (bár nem kellett túl nagy ötlet, az akciógyáros magny-cours-i  „adelaide-i” kanyar ismeretében)

Vorschau zum GP von Deutschland in Hockenheim, Umbaumaßnahmen des "neuen" Hockenheimring Baden-Würtemberg

Ez a kanyar a 2000-es évek DRS-e volt. Általában nagyon könnyű volt itt előzni, de persze nem olyan versenyzőket, mint mondjuk Juan-Pablo Montoya vagy Kimi Räikkönen.

A 2002-es Német Nagydíjon – sok más versenyzőhöz hasonlóan -, együtt érkeztek a visszafordítóba. Ott azonban az elöl haladó finn olyasmi terelésbe kezdett, mint Nico Rosberg az idei futamon, csak Räikkönent akkor senkinek sem jutott eszébe megbüntetni. Pedig még ki is tessékelte ellenfelét a pályáról, aki így hátrányba került a kigyorsításkor.

Montoya persze nem hagyta annyiban. Az előzőleg feltekert fordulatszámmal felvértezve, a következő kanyarokban folyamatos nyomás alatt tartotta az akkor még csak 23 éves mclarenest.

A stadion bejárata előtt rendkívül jól sikerült a kigyorsítása, aminek köszönhetően a belső ívre húzódva egymás melett haladt ellenfelével, akit végül a bejárat után konkrétan letessékelt az útról, és így sikeresen meg is előzött.

Ha a mostani szankciószokást vesszük figyelembe, a manőverek, amiket a Formula1.com videóján felidézhetünk, ma már bizonyosan 5-5 másodperces időbüntetéssel jutalmazták volna, akkoriban viszont ilyesmiért még nem annyira emelt szót sem versenyző, sem versenybíró.

F1 am Hockenheimring, Training am Freitag, Juan Pablo Montoya (BMW WilliamsF1, FW24, Nr. 06) auf der Strecke

A csata győztese, Montoya így látta a történteket: „A Räikkönennel való harc nagyon szórakoztató volt. Megelőzött a rajtnál, és bár volt néhány esélyem a visszaelőzésre, de túl rizikósnak tűnt, így inkább vártam. Aztán a csapatom azt mondta, hogy feljebb csavarhatom a fordulatszámot, ami ad némi plusz erőt. Jó volt a kigyorsításom, és bár Räikkönen is hasonlóan tett, végül hibázott, én pedig megelőztem.

Az egyetlen esélyem az előzésre a visszafordító kanyar volt. Együtt érkeztünk oda, és feltartott, habár már előtte voltam a kanyarban, de annyira szélesen fordult, hogy végül ismét mögé kerültem.

Aztán hibázott a stadion bejárati új szakasznál, és ott elkaptam.  Megpróbálta kiszélesíteni a pályát, de nem nagyon van ott hely. Igazán szórakoztató csata volt.

F1 am Hockenheimring, Training am Freitag, Nick Heidfeld (Sauber Petronas, C21, Nr. 07) auf der Strecke

A kolumbiai valóságtorzító beállítottsága persze itt is megmutatkozott a „megpróbálta (Räikkönen) kiszélesíteni a pályát” mondatban, amivel azt magyarázta meg, hogy letessékelte a pályáról a finnt. De valójában senki nem tulajdonított ennek az egésznek túl nagy jelentőséget, még maga a „sértett” fél sem.

Räikkönen csak ennyit tett hozzá: „Nagyszerű csatánk volt, egymás mellett haladtunk a hatos kanyartól kezdve a tizenkettesig. Ő gyorsabb volt nálam és végül megelőzött.”

F1 in Montreal, Training am Donnerstag, Kimi Raikkonen

Tipikus Räikkönen. 🙂 Kész, továbblépett, senkit nem büntettek meg.

A következő verseny a magyar futam volt. Montoya már a verseny elejétől kezdve küszködött az autójával. Aztán a sors újra összehozta őket.

Ezúttal a finn érkezett meg ellenfelére, és Montoya próbálta őt visszatartani.

Az egyes kanyar rendben volt, a kettesnél azonban Räikkönen külső ívre húzódott és egyértelműsítette fölényét.

F1 in Budapest, Rennen am Sonntag, Juan Pablo Montoya vor Kimi Raikkonen...

A két autó egymás mellett haladt a hármas kanyar felé, ahol fordított a felállás. Aki korábban belső íven volt, az kívül találja magát.

Az ívre együtt fordultak, Räikkönen autóját mintha picit megdobta volna a kerékvető a szűk forduló miatt, ami talán megijeszthette Montoyát, mert hirtelen még szélesebben fordul, ki egészen a kerékvetőn túl.

Kimi csak a tényeket kommentálta. Tisztán, egyszerűen.

„Volt egy tiszta csatánk Montoyával a hetedik helyért. A 22. körben egymás mellett érkeztünk a kettes kanyarba, és én belső íven tartottam az autómat a hármas kanyarra, mialatt ő szélesen futott.”

KIMI RÄIKKÖNEN

Ennyi. Montoya is nyilatkozott a futam után, de érdekes módon gyakorlatilag nem is említette az ezt esetet, és ahogy a német futamon történteket sem, ezt sem követte semmiféle szankció a versenyirányítás részéről.

Valószínűleg ez a fajta sportbírói engedelmesség az, amit sokan hiányolnak manapság. És a szabadság, ami miatt ehhez hasonló csaták csak tiszta, pályán látott emlékként élhetnek bennünk…

A németországi izgalmas kerék a keréken csatát az F1.com Facebook oldalán lehet megnézni, míg a hungaroringi párharcot csak a Youtube-on találják. Vigyázat, az egyik verziónak a végén Juan-Pablo Montoya ráadión keresztül elkezdi őrületes módon szidni Räikkönent, de az egy csúnya átverés a videó feltöltőjétől.

A „ƒµ©≥ing!  ƒµ©≥ing Räikkönen, what a ƒµ©≥ing idit” örökzöld nem a Magyar Nagydíjon hangzott el. Arra a klasszikus mondatsorozatra még várni kellett egy versenyhétvégét. Spában kürtölte világgá a kolumbiai az érzelmeit, a Belga Nagydíj időmérő edzésén, amikor az akkor még létező buszmegálló bejáratánál Räikkönen nem egészen okosan engedte el a gyorskörön lévő Montoyát.

F1 in Spa, Sonntag, Rennen, Eau Rouge, Juan Pablo Montoya (BMW WilliamsF1, FW24, Nr. 06) auf der Strecke vor....

Konklúzió a történetek kapcsán nincsen. A #regenmindenjobb volt hashtag ide nem illene teljesen. Vannak karakterek akik hiányoznak talán a Forma-1-ből, de ha megpróbálunk picit elszakadni a múlttól, és megnézni, ki az, akit most lehet szeretni, vagy akár utálni, akkor jól látjuk, van  jelentkező bőven mindenfajta szerepekre.

Montoya és Räikkönen mixként jó lehet mondjuk Max Verstappen. Egész jól fel tudja húzni az embereket, nem nagyon ismeri el, ha hibázott, úgyhogy lesz műsor továbbra is.

Motor Racing - Formula One World Championship - British Grand Prix - Qualifying Day - Silverstone, England

Ráadásul kegyetlen gyors, és olyan, mint egy gép, úgyhogy akár még egy kis Schumacher-Vettel mixbe is beillene. Édesapját, Jos Verstappent tavaly olyan sebességgel vitte körbe a monacói pályán, hogy a papa nem is volt képes leplezni félelmeit, míg Mad Max leengedett vállakkal (egyértelmű jele a feszültségmentességnek), rezzenéstelen, inkább mosolygós arccal kanyargott a szűk utcai pályán. Csak ez a kis videó is sokat elmond tehetségéről, magabiztosságáról.

Persze sokan nem szeretik, hiszen az addig nagy bálványok olykor esetlennek tűnnek mellette, hiszen félelmet nem érezve úgy hatol át mindenkin, hogy a „legendák” szurkolóinak nyilván nem lehet egy jó gondolatuk sem az irányában. De ennek ellenére, és ezzel együtt ő a jövő nagy reménysége, aki ráadásul (frankl András után szabadon) nem egy PR katasztrófa.

De lépjünk tovább.

Barrichello, Coulthard, Webber helyére itt van nekünk esetleg Nico Rosberg, aki nagyon nagyon gyors, de talán nem eléggé. Nagyon jól el tudják kalapálni mentálisan, és onnantól mintha a gázzal együtt taposná a féket is.

Motor Racing - Formula One World Championship - Abu Dhabi Grand Prix - Practice Day - Abu Dhabi, UAE

Világverő szerepre több jelentkezőnk is van. Ráadásul érzelmek pro és kontra elég erősek az egyikkel kapcsolatban. Lewis Hamiltont legalább annyira szeretik egyesek, mint amennyire utálják mások.

Motor Racing - Formula One World Championship - German Grand Prix - Race Day - Hockenheim, Germany

Ott van Sebastian Vettel, akit nagyrészt mindenki szeret. Kicsit olyan, mint Kimi 2007-ben. Mindenki azt gondolta, jó csata volt a McLarené, de tök jó helyre került a vb cím.

Motor Racing - Formula One World Championship - German Grand Prix - Preparation Day - Hockenheim, Germany

Van nekünk egy mosolygós gyilkosunk is, Daniel Ricciardo szerepében, aki nem is olyan rég rommá verte a verhetetlennek tartott Sebastian Vettelt.

Motor Racing - Formula One World Championship - British Grand Prix - Preparation Day - Silverstone, England

Van egy nagyszerű Fernando Alonsónk, aki sajnos nincs olyan helyzetben (autóban), amivel ismét meg tudná váltani a világot, pedig micsoda érzelmeket tudna kiváltani még ma is az emberekből…

XPB_830230_HiRes

De ezek a dolgok már más „lapra” tartoznak. Talán teleírjuk azokat a lapokat is még a nyári szünetben. Ha érdekel valakit…

További tartalmak