Musorujsag
Élő Eredmények

Azt hitte, miatta esett ki Schumacher… – Bernd Mayländer nosztalgiázik

Auto Motor und Sport
A biztonsági autó sofőrje túl van 300. futamán - talán épp itt volt az ideje, hogy egy kicsit visszatekintsen - F1 sztorik a Safety Car mögül.

Motor Racing - Formula One World Championship - Chinese Grand Prix - Race Day - Shanghai, China

A jövő héten Malajziában Jenson Button az F1 történetének harmadik versenyzője lesz, aki belép a 300-asok klubjába. De van egy személy, aki már Szingapúrban átlépte ezt a mérföldkövet: Bernd Mayländer, a biztonsági autó állandó sofőrje nosztalgiázott!

Bernd Mayländer neve mára elválaszthatatlanul összeforrt a biztonsági autóval. A német autóversenyző korábban a DTM, a túraautózás és a GT-autók világában versenyzett, ám 17 évvel ezelőtt egy nagy lehetőség hullott az ölébe. 1999-ben Imolában a Porsche-szuperkupa futamán állt rajthoz, amikor a versenyigazgató, Charlie Whiting és jobbkeze, Herbie Blash váratlanul magához hívatta őt.

„Azt hittem, valami rosszat csináltam. Aztán megkérdezték, lenne-e kedvem a Forma–3000-es versenyen vezetni a biztonsági autót. Az akkori állandó vezető, Olivier Gavin nem tudta, mert maga is versenyzett a Forma–3000-ben. Nem sokat gondolkodtam, mert jó lehetőségnek tartottam, hogy kapcsolatba kerüljek az FIA-val” – mesélte Mayländer az Auto Motor und Sportnak.

Év végén Whiting aztán fölajánlotta neki, hogy a következő szezontól a más sorozatot választó Gavin helyére ülve a Forma–1-es biztonsági autó sofőrje lehet. „Azonnal igent mondtam.”

Így kezdődött tehát ez a ma már a 300. nagydíjhétvégéhez és a 17. szezonjához érkező történet.

Mayländer első F1-es bevetésére a 2000-es Ausztrál Nagydíjon került sor. „Nagy dolog volt számomra, hogy a Forma–1 részese lehetek és az FIA-val dolgozhatok. Életem egyik legjobb döntése volt. Azóta nyolc különböző biztonsági autót vezettem. Eleinte még nem voltak annyira sportosak, mint most. De továbbadtam a tapasztalataimat, és így fejlesztettük odáig az autót, ahol most tart. Az AMG a sportautójához is sok mindent kölcsönzött a biztonsági autótól” – magyarázta.

Formula 1 Grand Prix, Monaco, Race

Azt hitte, Schumacher miatta törte össze Ferrariját

A német e 300. versenyhétvégéje során még úgy is számos emlékezetes pillanatot átélhetett, hogy nem mindig hajtott pályára. „Elég sok ilyen volt. Az egyik mindenképp a 2007-es fudzsi verseny, ahol majdnem kifogytam az üzemanyagból. Egymás után tizenkilenc kört tettünk meg. Később a második érkezésemkor át kellett ülnünk a tartalékautóba” – mesélte. „Emlékszem még a 2012-es montreali versenyre is. Volt egy nagyon hosszú szünet a versenyben, amelyben fölmentem a versenyirányításba, és ettem egy süteményt…”

„Aztán ott volt a 2001-es hockenheimi verseny is, amelyen Michael Schumachert a pályán vettem föl. Az első hosszú erdei egyenesben volt, nem sokkal az első sikán előtt. Valamilyen járművet keresett magának. Michaelnek tetszett az akkori autónk. Aztán a stadionrészben a nyitott ablakon keresztül integetett a szurkolóknak. Azt a fotót akkor a Mercedes egy hirdetéshez is felhasználta, amikor Michael egy futammal később világbajnok lett Budapesten. ’Mi is gratulálunk, Michael’ – írták mellé.”

Schumachernek azonban volt kevésbé vidám esete is a biztonsági autóval. 2004-ben Monacóban Mayländer fogta vissza a mezőnyt, amikor a német Juan Pablo Montoyával ütközött az alagútban. Mayländerre a frászt hozta az eset. „Az egy másik őrült történet volt. Jövök ki az alagútból, nézem a visszapillantót, és nem látok magam mögött autót. Egyszer csak Michael tűnik elő eggyel kevesebb kerékkel az alagútból. Nem láttam, hogy Montoya a gumimelegítés közben összeütközött vele. Eleinte komolyan elgondolkodtam azon, hogy én követtem-e el hibát. Én nem veszem padlógázzal az alagutat, muszáj fékeznem kicsit. Azt hittem, talán túl erősen tettem, és megleptem ezzel a fiúkat. Szerencsére nem volt hozzá közöm…”

Formula 1 Grand Prix, Germany, Sunday Race

De olyan is volt, hogy a biztonsági autó túlságosan gyorsnak bizonyult… „A malajziai és nürburgringi felhőszakadásnál ez is megtörtént. Akkor előnyben voltam a többiekkel szemben. Herbie szólt rám, hogy vezess lassabban…” – mondta.

A szóba hozott 2007-es nürburgringi esőzést egyúttal az egyik legveszélyesebb futamának is tartja. „Hirtelen elkezdett szakadni, sok versenyző pedig rossz gumin volt kint. Voltak, akik a boxba hajtottak, mások még egy kört sem tudtak teljesíteni. Emiatt nem volt teljesen világos, hogy ki is vezeti a futamot. Lassan haladtam végig a célegyenesben, hogy várjam a vezetőt. Aztán Liuzzi átment egy vízátfolyáson és kirepült. Szerencsére még belenéztem a visszapillantóba, és láttam, ahogy a Toro Rosso az ajtónk magasságában a levegőbe emelkedik. Majdnem telibe talált minket oldalról. Még sikerült gázt adnom és elfordulnom a kanyarba, így mögöttünk vágódott ki. Nagyon rosszul festett volna. E káosz szórakoztató részét az jelentette, hogy közben a barátom, Markus Winkelhock vezethette rövid ideig a versenyt. Az egyetlen F1-es nagydíján.”

Formula 1 Grand Prix, Japan, Sunday Race

Kínában majdnem eldobta a vasat Vettel előtt

A balesetek egyébként elmondása szerint nem csak munkát jelentenek számára, de időnként őt is komolyan stresszelik. Ezekhez fűződnek a legrosszabb emlékei is. „A rossz balesetek azok. Jacques Villeneuve-é a pályabíróval 2001-ben Melbourne-ben. Ralf Schumacheré 2004-ben Indianapolisban. Robert Kubicáé 2007-ben Montrealban. És természetesen Jules Bianchié Szuzukában. Ilyenkor azért elgondolkodsz, amikor elhaladsz a baleset helyszínén, és még nem tudod, mi lesz a vége… Ennek ellenére muszáj jól csinálni.”

Mayländer elmondása szerint bevetés közben úgy 95-98%-on vezet, hiszen egy biztonsági autónál a biztonság a legfontosabb szempont. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy neki ne lettek volna már nehéz helyzetei. „Voltak meleg pillanatok, főleg esőben. A legnehezebb Sanghajban volt Sebastian Vettel előtt. Akkor elcsíptem egy vízátfolyást, és még éppen csak el tudtam kapni az autót. Természetesen ez a rémálma a biztonsági autó vezetőjének. De ez is benne lehet. Nekem is a határon kell autóznom, méghozzá a nulláról egyből százra pörögni. Emiatt is gyakorlunk mindig csütörtökönként. Próbálunk minden eshetőségre felkészülni, egy-egy bukóteret is meglátogatunk. De lekopogom: a háromszáz versenyemen eddig még mindig sikerült a pályán maradnom!”

Mayländer elárulta, a legnehezebb pályának Monacót és Szingapúrt tartja, mivel ezek szűk helyszínek, főleg az ő autójának. „Ilyenkor könnyen nehéz helyzetbe kerülhetsz.”

 

Így dolgozik a biztonsági autó

Hiába csinálja már ezt 17 éve, Mayländer elmondása szerint még ma is folyton izgatott, amikor bevetésre készen várakozik a boxutcában. Mellette egy társ is ül, Pete Tibbetts, aki a vezetésen túlmutató feladatokban segíti őt. „Több szem mindig többet lát. Ő ügyel a megfelelő fényjelzésekre az autón, emellett pedig a rádión érkező információkat továbbítja nekem. Én is hallom a beszélgetést, de a vezetés miatt nem mindig tudok rá figyelni. Ha például egy balesetnél megyünk el, el kell döntenem, milyen vonalon haladjunk át rajta. Olyan ez, mint a repülőknél – ott is ketten ülnek a pilótafülkében.”

Mayländerék két monitoron figyelik a versenyt autójukban, így maguktól is tudják, mikor kell bevetésre készülniük. „Előtte Herbie Blash figyelmeztet, hogy készenlétben kell állni. Egyes sebességbe kapcsolok, a társam bekapcsolja a villogókat. Aztán vagy azt jelzik, hogy be kell mennünk, vagy azt, hogy leállhatunk, téves riasztás volt.”

„Ha be kell mennünk, padlógázzal kigyorsítok a második biztonsági autós vonalig a boxnál. Ott várjuk az első autót. Ha van idő rá, megvárjuk az élen állót, de ha sokan a boxba mennek, az elég zavaró tud lenni, hiszen gyorsan változhat a vezető személye. Ezt rádión közlik vagy látjuk a képernyőn is. Egy komolyabb balesetnél minden autót visszafogunk magunk mögött, így lassabban érünk a baleset helyszínére. Ilyenkor első a biztonság. Rádión közlik, milyen súlyos a baleset, azt is látjuk, milyenek voltak a lassulási értékek. Ha 20 g fölött vannak, automatikusan érkeznie kell a biztonsági autónak. Az orvosi autót legkésőbb a második biztonsági autós vonalnál elengedem magam mellett, én pedig tartom neki a frontot. Vannak pályák, ahol rövidebb út is van, ha a kör végén történne a baleset. Szingapúrban ez a helyzet, így az orvosi autó gyorsabban a baleset helyszínére érhet.”

Motor Racing - Formula One World Championship - Abu Dhabi Grand Prix - Preparation Day - Abu Dhabi, UAE

„Mielőtt a biztonsági autós fázis véget ér, a társam informálja a versenyirányítást a pálya állapotáról, a körülményekről. Esőben nem egyszerű ez. Minél jobban esik, annál nagyobb az előnyünk az F1-es autókkal szemben, mert a padlólemezünk nem úszhat fel annyira, mint az övék. Ilyenkor meg kell saccolnunk, mit bírnak az F1-es autók. A versenyirányítás hallgat a versenyzőkre is, hogy teljes képet kapjon. Ha minden biztonságos, Charlie még általában hozzátesz egy kört. Herbie aztán megmondja, mikor van vége. Legkésőbb a kettes és a hármas szektor között kikapcsolom a lámpákat, onnan már az élen álló diktálja a tempót a mezőnynek.”

„Nekem a gázba kell taposnom, hogy ne érjenek utol még a biztonsági autós első vonal előtt. Az élen állónak jól kell időzítenie. A bakui GP2-es versenyen túl gyorsan fölzárkóztak, ezért fékezniük kellett. Az volt a gond, hogy az utolsó gyors kanyarokban én nem mehetek padlógázzal. A formaautókkal ez természetesen lehetséges. Egy kilométeren négyszáz métert hoztak rajtam.”

„Általában 95-98 százalékon vezetek az autó képességeihez viszonyítva. A tévében ez borzalmasan lassúnak tűnik az F1-es autók mellett. Az is. Kilométerenként tíz másodpercet veszítek hozzájuk képest. Ott van például az Eau Rouge. Ott 240 km/óráig gyorsulok, aztán lekapcsolok, fékezek 180 km/órára, majd lassan kezdek gyorsítani, így a kijáratánál talán 185 km/órával megyek. Egy F1-es autó 290-nek megy bele, és 300-zal jön ki belőle. Nem szabad elfelejteni, hogy a Mercedes AMG GTS egy 510 lóerős sportautó, speciális utcai gumikkal, nem pedig egy slickekkel fölszerelt versenyautó.”

Motor Racing - Formula One World Championship - Russian Grand Prix - Race Day - Sochi, Russia

Mára versenyzőből igazi biztonsági autós sofőrré változott

Mayländer korábban a DTM- és megbízhatósági versenyek mellett szolgálta az FIA-t, mára viszont főállású biztonsági autós sofőrré vált. „Eleinte mindent csináltam. Vezettem a biztonsági autót, versenyeztem a DTM-ben, a Porsche-sorozatban, aztán újra a DTM-ben. Szép időszak volt. Egyfelől a része voltam a Forma–1-nek, az FIA-nak, másfelől pedig versenyeztem a Mercedes túraautó-csapatában. Őrület volt, de aztán kifogytam az energiából, és abbahagytam a versenyzést.”

„Voltak gondjaim a térdemmel, a tüdőmmel, ezért úgy döntöttem, inkább maradok az FIA-s munka mellett. Még mindig úgy érzem, hogy ez volt életem legjobb döntése. Értened kell, miről szól ez a munka a Forma–1-ben. Másképp kel szemlélned a dolgokat, tudod kell, hogy miért vagyok itt. Nem versenyezni, nem a legjobb köridők eléréséért.”

„Számomra az F1 évi 170 utazást jelent, emellett pedig dolgozom a Mercedes Benz nagyköveteként is. Részt veszek DTM-versenyeken a Mercedes képviseletében, taxizásokat csinálok, interjúkat adok. Az idő többi részében pedig van némi munkám az irodában, valamint főként otthon vagyok, a családommal.”

 

Tudta-e, hogy…

…Mayländer már több mint 640 kört teljesített F1-es versenyen, s mivel mindig  mezőny élén halad, ezzel több kilométert töltött az első helyen, mint a világbajnok Jacques Villeneuve?

…az elmúlt 8 évben Mayländer 106-szor hajtott pályára, összesen 391 kört teljesített?

…Mayländer legtöbbször 2010-ben volt bevetésen, összesen 20-szor? A leghosszabb bevetéseire a 2007-es fudzsi és a 2010-es dél-koreai futamon került sor, előbbi helyszínen 20, utóbbin 26 kört teljesített egyvégtében.

…Mayländer már számos hírességet is megautóztatott a biztonsági autóval? „Sok hollywoodi híresség ült már mellettem. Egyszer Bernie odajött és megkérdezte: ’El tudnád vinni Catherine Zeta Jonest egy körre?’ Ő volt talán a legszebb utas, aki valaha is mellettem ült” – mesélte.

…több autó volt már biztonsági autó? Ford Escort, Oper Vectra, de Porsche 911 GT2 is vezette már fel a mezőnyt. Korábban Oiver Garvin, Eppie Wietzes, Max Angelelli, Jean Ragnotti és Marcel Fässler is volt a biztonsági autó sofőrje.

…hivatalosan 1992-ben került a szabálykönyvbe, valójában már az 1973-as Kanadai Nagydíjon használtak biztonsági autót? Akkor Jody Scheckter és Francois Cevert ütközése után debütált, Eppie Wietzes vezette. Kisebb bonyodalom alakult ki amiatt, hogy nem az élen álló elé állt be a pályára, ezért a futam után arról is hosszas vita alakult ki, ki nyerte egyáltalán a versenyt…

…több emlékezetes baleset részese is volt már a biztonsági autó? Inoue Takié talán a leghíresebb. A magát a valaha volt legrosszabb F1-es versenyzőnek nevező japán 1995-ben Monacóban ütközött a biztonsági autóval. Később Magyarországon ugyanezt már autó nélkül tette: miközben saját lerobbant versenygépét igyekezett eloltani, nem vette észre a biztonsági kocsi érkezését, amely így elütötte őt. A 2002-es interlagosi hétvégén egy szabadedzésen Nick Heidfeld a Senna-S-ben pedig a biztonsági autó kinyíló ajtaját vitte le Sauberjével…

További tartalmak