Musorujsag
Élő Eredmények

Jenson Button: 300

GPUpdate
Olyan mérföldkőhöz érkezik Jenson Button a hétvégi Maláj Nagydíjon, amelyet eddig csak két versenyző, Rubens Barrichello és Michael Schumacher ért el az F1 történetében: következik a brit 300. versenye!
Az öreg harcos elérte a 300-at (Kép: Boxutca) Az öreg harcos elérte a 300-at (Kép: Boxutca)

2000-ben tejfeles szájú kölyökként jelent meg a királykategóriában, szemtelenül fiatalon, mégis nagy feltűnést keltve. Már első williamses idényében úgy tartották róla, a jövő egyik meghatározó alakja lesz. Aztán miután a grove-i csapat már érkezése előtt szerződést kötött Juan Pablo Montoyával, hiába a biztató eredmények, távoznia kellett.

A Benetton/Renault, majd a BAR/Honda következett, s lángoló tehetségből örök ígéretté kezdett válni. 2008 végén majdnem megszűnt körülötte a csapata, de megérte állni az évek megpróbáltatásait és a sok szenvedést: 2009-ben elsöprő diadalmenetbe kezdett, év végén pedig világbajnokká koronázták.

Jövőre a McLarentől, a mezőny legrutinosabb és egyik legsikeresebb tagjaként vonul el egyéves pihenőre, mely talán a „nyugdíj” kezdete is lesz számára. Addig viszont van még hátra 6 versenye, melyből a soron következő történetesen a 300. lesz. Ez alkalomból a kedvencekről, a legekről kérdezték, s ő örömmel nosztalgiázott.

 

Első F1-es szezonjáról és a beilleszkedésről

„Talán tovább tartott, mint a mai kölyköknek. Akkoriban nem voltak szimulátorok. Teszteltünk, de nem rendelkeztünk annyi információval, mint amit manapság kapnak a versenyzők arról, hogyan ügyeljenek a gumikra, a fékekre, az üzemanyagra. Ezeket mind magadnak kellett megtanulnod. Hosszabb ideig is tartott, de én örülök, hogy így alakult.”

A 2000-es Williamsszel (Fotó: xpbimages.com) A 2000-es Williamsszel

2000-es újoncéve legszebb pillanatairól

„Spa és Hockenheim volt nagyon különleges. Hockenheimben a motorom csak úgy megállt, ezért a mezőny végéről kellett rajtolnom, de végül negyedikként értem célba, és talán egy körre voltam attól, hogy az esőben felérjek a dobogóra. Az első versenyem Ausztráliában szintén érdekes volt. A negyedik helyen haladtam, aztán hatodik voltam, amikor a motorom tönkrement. Nagyon sok emlékem van tizenhét évvel ezelőttről.”

„Nemrég visszanéztem a spái versenyemet. A harmadik helyről rajtoltam, és bár valóban ütköztem az elején, de még ma is úgy vélem, hogy nem az én hibám volt. Az egyes kanyar akkor más volt. Volt a pálya, majd egy újabb pályarész, amit a vízelvezetés miatt újraépítették. Mindenki a teljes pályát kihasználta a kanyar kijáratánál, kivéve Trullit, aki mindig korán elfordult és középen gyorsított ki. Ha valaki mást előztem volna abban a kanyarban, akkor nincs ütközés, de vele ütköztem. Ötödik lettem, miközben lehetett volna esélyem a dobogóra is.”

A 2000-es spái ütközés Jarno Trullival (Fotó: xpbimages.com) A 2000-es spái ütközés Jarno Trullival

Először a dobogón, először a dobogó tetején

„Az első dobogós helyezésemet 2004-ben Malajziában értem el, ott, ahol most a 300. futamomat fogom teljesíteni. Ez tehát egy különleges helyszín számomra. A bajnoki évemben nyertem is ott. Az első győzelmem 2006-ban… Mindig elég gyorsak voltunk ahhoz, hogy harcban legyünk a dobogóért. Nem tudtunk hibázni, könnyedén jött. De vannak évek, amikor azt gondolod, versenyképes autód van, mindent megteszel, mégsem érsz fel a dobogóra. Mi nem gondoltuk akkor, hogy elég jók vagyunk a győzelemre, és talán nem is voltunk azok egy átlagos napon. A magyarországi hétvégénk eleve nehézkesen indult. Negyedik voltam az időmérőn, de motorcsere miatt büntetést kaptam, így csak a tizennegyedik helyről rajtoltam. De a változó körülmények között, sok baleset után fél perces előnnyel megnyertük a versenyt. Nagy győzelem volt!”

Az első dobogós helyezés Malajziában Az első dobogós helyezés Malajziában

 

Az első győzelem az esős Hungaroringen 2006-ban Az első győzelem az esős Hungaroringen 2006-ban

A 2009-es bajnoki évről

„Óriási volt! Ha csinálni akarnak egy filmet a Forma–1-ről, erről szólhatna. Mindenki szereti a történetet, hogy egy kis csapat az élre küzdi magát és nyer. Nagyon különleges történet ez. Onnan indultunk, hogy csapatunk sincs, aztán megnyertük az első pár futamot, majd nagyon nehéz versenyek következtek, és a végén úgy nyertünk, hogy át kellett mennem a mezőnyön. Ez igazán különlegessé tette. Az autóm is megvan, ami óriási. Az enyém az egyik autó abból a háromból, amit építettek. A motor is benne van, szóval a teljes V8-as autó megvan. Én kaptam egyet, Ross Brawn a másikat, a Mercedesé pedig a harmadik.”

Bajnoki siker a Brawn GP-vel Bajnoki siker a Brawn GP-vel

A felejthetetlen 2011-es kanadai győzelemről

„Volt egy áthajtásos büntetésem, eltört az első szárnyam, volt egy defektem Fernandóval, ütköztem Lewisszal is. Nagyon akciódús verseny volt, amely megtanít arra, miért is nem szabad soha föladni. A hetedik helyről rajtoltam, voltam utolsó kétszer is, de visszakapaszkodtam és a legutolsó körben nyertem. Ez egy igazi álomverseny volt. Voltak más alkalmak is, amikor már azt gondoltam, vége, nem lehet jó versenyünk, talán már fel is akartuk volna adni, törött szárnnyal, defektes gumival. De a lényeg, hogy mindig erős és összeszedett maradj, a ’soha nem adom fel’ hozzáállás jellemezzen. Ez kell ehhez a sportághoz, mert hirtelen minden a szád íze szerint alakulhat.”

„Nyilván az autóm is nagyon jó volt akkor, a csapat is kiváló munkát végzett, mert jól működtek a fékek, fölmelegedtek ilyen körülmények között is. Szerintem ennek köszönhetően a gumik is melegebbek voltak nálunk, mint másoknál, és sikerült működésre bírnom az autót. Jó időket futottam Markhoz (Webber) és Michaelhez (Schumacher) képest, de amikor Sebastian (Vettel) mögé kerültem, ő elkezdte nyomni. Nehéz lett volna elkapni, mert sokat kivett a gumikból, működésre bírta őket. Ki tudja, talán ha nem hibázik, akkor is utolérhettem volna az utolsó egyenesben a sikán előtt. De ez nem igazán számít. Hibázott, mert nyomást gyakoroltam rá. Őrület volt így zárni egy versenyt!”

Micsoda győzelem! 2011, Kanada Micsoda győzelem! 2011, Kanada

A legkeményebb csapattársakról

„Ami a hangulatot illeti, talán Ralf Schumacher és Jacques Villeneuve voltak azok. Fiatal voltam, nekik nem tetszett, hogy egy fiatal versenyző van mellettük. Jacques-kal talán nehezebb volt, de a szezon közepére már rendben volt minden, a csapaton belüli hangulat remek volt, jól szórakoztam. Ami a tempót illeti, Lewis volt a legjobb. Nagyon gyors tudott lenni az időmérőkön, sokszor azt kérdeztem: honnan a fenéből jött ez a kör? De volt, hogy igencsak lemaradt. Látható volt, mennyire tehetséges, de nem volt elég kontrollált. Hirtelen azt gondoltad, legyőződ őt az időmérőn, erre négy tizeddel megvert. A versenyeken viszont eltűnt, és csak azt kérdezted, mi történhetett vele. Következetlen volt, de közben hihetetlenül gyors. Talán az F1 valaha volt leggyorsabbja Senna mellett.”

„Ami a legkiforrottabb versenyzőt illeti, az Fernando. Nagyon intelligens, tudja, hogyan érje el, amit akar! De a munkamódszere a versenyen is lenyűgöző. Nem tudsz megszabadulni tőle! Sok igazán jó csapattársam volt. Volt három világbajnok. Lewis volt közülük a leggyorsabb, de a legkiforrottabb Fernando. Legalábbis azt az időszakot nézve, amikor csapattársak voltunk. Most nem tudom, Lewis milyen jó, szerintem sokat fejlődött. Amikor csapattársak voltunk, elég könnyen föl lehetett bosszantani, ha jól dolgoztam együtt a csapattal, vagy hirtelen egy jó időmérős kört futottam. Most sokkal lazábbnak és magabiztosabbnak tűnik.”

Jacques Villeneuve-vel a BAR-Hondánál Jacques Villeneuve-vel a BAR-Hondánál

A kedvenc autójáról

„Azt várhatnák, hogy a 2009-est mondom, de volt egy pár. A 2009-es nyilván különleges, de a 2004-es óriási volt. V10-es motor, 900 lóerő, 21 ezres fordulatszám, és mindez a Michelin és a Bridgestone gumiháborújának közepén. Egyszerűen hatalmas élmény volt vezetni. Imolában ezzel szereztem az első pole pozíciómat. A V8-as érából a kedvencem a 2011-es autó volt a befújt diffúzorral, amely óriási tapadást biztosított. Végig csak nevettél a sisak alatt! Az időmérőn a kör kilencven százalékában a gázon állva mentünk, hogy befújjuk a diffúzort. Majdnem száz pont leszorítóerőt jelentett, ami hatalmas mennyiség. Csodálatos járgányok voltak ezek.”

Száguldás a szép hangú 2004-es Hondával a Nürburgringen Száguldás a szép hangú 2004-es Hondával a Nürburgringen

A 300. futamról

„Amikor bemutatkoztam a Forma–1-ben, nem gondoltam, hogy versenyezni fogok harmincévesen, és most harminchat vagyok, és még mindig versenyzek… Igen gyorsan repül az idő! Hihetetlenül gyorsan elszaladtak az évek. Amikor egy nem versenyképes autóval kezded az évet, hamar arra gondolsz, hogy milyen lesz jövőre. Ez egy nehéz sport. Sok szép időszakom volt, de voltak nehéz idők is. Összességében azt mondhatom, több volt a jó, mint a rossz a pályafutásomban. A háromszázadik versenyt elérni rendkívüli. Nincs ilyen célod, amikor elkezdesz versenyezni a Foram–1-ben, de szép eredmény, hogy ilyen régóta itt vagyok.”

„Nagyon sok évet töltesz el a sportágban, látod, hogyan változik. Eljutottunk a V10-esktől a V8-asokig, a V6-osokig, az elektromotorokig, többféle gumigyártó fordult meg itt, több csapatnál versenyeztem. Sokat tanul az ember ilyenkor. Mivel ilyen sok a változás, ez tart talán itt ilyen sokáig. Én tizenhét éve itt vagyok, de még ma is tanulok dolgokat. Folyamatosan tanulsz, és ez a legfontosabb. Sosem tudhatsz mindent, ezért fontos nyitottnak lenni, akarni tanulni.”

További tartalmak