A Pirelli már hónapok óta próbálja meggyőzni a csapatokat arról, hogy a 2017-re kiszélesedő gumik minél pontosabb megismerése érdekében egy arab pályát válasszanak a téli tesztek helyszínéül, ahol az európainál jelentősen kedvezőbb, a majdani versenyek szempontjából pedig mérvadóbb körülmények között körözhetnének. A Mercedes támogatja az ötletet. Niki Lauda nemrég kijelentette: ha nem Bahreinben tesztelnek, csak az idejüket pazarolják. Más résztvevők ugyanakkor a megnövekvő költségekre hivatkozva továbbra is ragaszkodnak a jól bevált barcelonai helyszínhez.
A helyzet már odáig jutott, hogy a Bahrein-pártiak levelet írtak az FIA-nak. A Mercedesnek időközben több társa is akadt: a Ferrari mellett a McLaren, a Renault és a Force India is melléjük állt. Azt kérik Charlie Whitingtól, hogy engedélyezze számukra a bahreini gyakorlást – a szabályok értelmében az Európán kívüli tesztekhez a csapatok többségének beleegyezése szükséges.
A szövetség a Motorsport szerint hajlik arra, hogy két, egymással párhuzamos tesztet engedélyezzen a két tábornak. Erre a szabályok ugyan nem adnak lehetőséget, Whiting mégis felkínálhatja a gárdáknak, hogy szabadon válasszanak Bahrein és Barcelona között. Jelen állás szerint nem zárható ki, hogy február 27-én hét istálló Bahreinben, négy pedig Barcelonában viszi először pályára új autóját – dilemma elé állítva ezzel a helyszínre vágyó média képviselőit.
Elkerülni a 2005-ös indianapolisi botrány megismétlődését
A mercedeses Paddy Lowe a szuzukai pénteki sajtótájékoztatón elmondta, miért ragaszkodnak annyira a bahreini teszthez. Szerinte ha Barcelonában töltik mind a 8 napjukat, jó esély van a 2005-ös indianapolisi gumibotrány megismétlődésére, ahol a Michelin csapatainak vissza kellett lépniük a futamtól, mert a francia cég a pályára alkalmatlan abroncsokat bocsátott rendelkezésükre. „Az új gumik az elmúlt egy-két évtized legnagyobb változását jelentik, a Pirelli pedig megkérdezte az FIA-t, hogy támogatja-e a bahreini tesztet. Szerintem fontos a Pirelli kérése. Bár a jelenleg futó három átmeneti tesztautó sokat segít a fejlesztésekben, mégsem hozzák azt a szintet az aerodinamika szempontjából, amire jövőre számíthatunk.”
„Muszáj támogatnunk a Pirellit, mert fennáll a veszélye annak, hogy megérkezünk az első futam helyszínére, ahol meleg lesz, és az lesz az első alkalom, hogy ilyen melegben versenyzünk. Láthattunk már példát arra, mi történhet: 2005-ben Indianapolisban. Ne feledjük, nekünk show-műsorral kell szolgálnunk, a versenyen háromszáz kilométert kell teljesítenünk meghatározott számú gumival, szóval nem vállalhatunk kockázatot. Ezért támogatjuk mi ezt a kérést.”
Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója a költségekkel érvelt a javaslat ellen. „Attól függően, hogy csinálod, mennyi felszerelést szállítasz vissza az Egyesült Királyságba, és mennyit az első versenyre, itt legalább háromszázezer fontról beszélünk, de akár félmillióról is. A Mercedeshez hasonló csapatok tudják fedezni ezt. A Williams képtelen. Ezért szerintem ez helytelen lenne” – fogalmazott.