Musorujsag
Élő Eredmények

A tesztvita az első 2017-es összecsapás a Mercedes és a Red Bull között!

Motorsport, Auto Motor und Sport, Autosport | Szerző: Rozmán Zoltán
Újabb állóháború a Forma–1-ben – újra a Mercedes és a Red Bull között. A heves vita tárgyát a téli tesztek képezik. Megoldást egyelőre nem látni, a háttérben pedig „természetesen” egyéni érdekek húzódnak meg. A 2017-es küzdelem már javában zajlik!
Fotó: xpbimages.com Fotó: xpbimages.com

Némi iróniával meg is jegyezhetnénk: már meglepődtünk volna, ha nem jut egy, az egész F1-et megosztó és meg is bénító, őrült vita a szezonhajrára is… Az alapkérdése a következő: hol legyenek a 2017-es téli tesztek? Egyszerűnek tűnik ám az F1-ben nem létezik egyszerű válasz – főleg nem, ha annyiféle van belőle, ahány csapat.

A mezőny tagjainak arról már sikerült megállapodniuk, hogy a jövő évi felkészülési idény február 27-én rajtol – az viszont még nem dőlt el, hogy Barcelonában vagy Bahreinben. Az új, széles gumikat bevető Pirelli utóbbi helyszínt preferálja a kedvezőbb időjárás miatt, ám a csapatok többsége nem szívesen költene a szükségesnél több pénzt egy távoli kiruccanásra. Az alapdilemmát a szakmaiság és a pénzügyi helyzet egymást ütő szempontjai jelentik.

Ám ha mindez nem lenne elég gond, az ellentmondást most a Mercedes és a Red Bull érdekharca teszi átláthatatlanul zavarossá. A németek Bahrein, az osztrákok Spanyolország mellett érvelnek – hivatalosan a köz érdekére hivatkozva. Niki Lauda szerint kötelességük segíteni a Pirellit a minél alaposabb felkészülésben, Christian Horner szerint viszont kötelességük nem tovább rontani a csőd közelében lévő csapatok helyzetét ésszerűtlen költekezéssel.

Az ellentét döntésképtelenséget eredményezett, Szuzukában pedig Niki Lauda a Mercedes nevében hivatalos levelet fogalmazott meg az FIA-nak, melyben arra kérte őket, engedélyezzék a bahreini tesztet. Hét csapat írta alá: rajtuk kívül a Ferrari, a McLaren, a Renault, a Force India, a Haas és a Manor. De nem mindegyikük meggyőződésből. A bahreini tesztet valójában csak a Mercedes, a Ferrari és a McLaren támogatja, a többiek csak annyit kértek az FIA-tól, engedélyezze, hogy mindenki szabadon válasszon helyszínt, s ezzel kímélje meg őket a nagyok érdekharcaitól. Ha engedélyt kapnának a párhuzamos tesztelésre, ők akkor is a kevésbé költséges Barcelonát választanák…

Csakúgy, mint az ellenálló Red Bull, a Toro Rosso, a Williams és a Sauber. Ők viszont ragaszkodnának ahhoz, hogy valamennyi résztvevő a katalán ringen készüljön fel.

2017-es Pirelli-gumik a Mercedesen (Fotó: Daimler Media) 2017-es Pirelli-gumik a Mercedesen (Fotó: Daimler Media)

Vitakomédia Lauda és Horner között – valós, mégis álérvekkel

Niki Laudát még Monzában kérte meg a Pirelli arra, segítsen nekik elérni, hogy a melegebb Bahreinben tesztelhessék új abroncsaikat.  „Hogy miért van szükségünk rá? Két héttel az első verseny előtt van a gumik utolsó tesztje, és az autók az utolsó idei, abu-dzabi teszthez képest harminc százalékkal több leszorítóerővel rendelkeznek majd. Ha nem tesztelünk két héttel az első futam előtt, nem fogjuk tudni, mi lesz. Tudnunk kell, ha a Melbourne-be szállított gumik katasztrofálisak. Ha Bahreinben ez derül ki, Sanghajra még reagálhatunk. Ha viszont nem tesztelünk megfelelően, tíz Celsius-foknál melegebb helyen, akkor gondban leszünk az első négy versenyen. És ezt mi nem akarjuk” – érvelt az osztrák.

A Red Bull ezzel szemben a pluszkiadások elkerülése miatt látja indokoltnak a barcelonai tesztet. „A Red Bull és Horner úr ellenáll, amit nem értek” – mondta Lauda.  „Azt mondja, nem tesztelhetünk Bahreinben, mert az utolsó percekig is fejleszti az autóját, és ha Bahreinbe megyünk, azzal hét órát elveszít. Ennyi a különbség Barcelona és Bahrein között – hét órával többet kell utazni. És ez az ő legkomolyabb indoka.”

Lauda kiemelte, hat aláírás elegendő arra, hogy az FIA igent mondjon a bahreini tesztre – ő már hetet megszerzett. Ahogy ő is rámutatott, valójában a politikai érdekek jelentik az akadályt. A Mercedes szerint a Red Bull azért ragaszkodik Európához, mert azzal kicentizheti az új autója fejlesztését, s még a legutolsó pillanatokban is gyárthatja újításait – a Red Bull szerint pedig a Mercedes azért akar mindenáron Bahreinbe menni, hogy forróságban tesztelhesse a motorjához tartozó kényes hűtő rendszerét.

Mindkét fél vádol – mindkét fél cáfol.

Motor Racing - Formula One World Championship - Italian Grand Prix - Race Day - Monza, Italy

„Sajnos Niki elfelejtette megmutatni nekünk a levelét, nyilván csak figyelmetlenségből…” – nyilatkozta Horner. „Nem tudom, Nikinek van-e bahreini nyaralója, de úgy tűnik, több hetet szeretne eltölteni ott. Hogy lehetne Niki Lauda, a Mercedes igazgatósági tanácsának elnöke semleges? Ahogy 2014-ben is a hűtési rendszerüket akarták tesztelni, most sem a gumik miatt aggódnak.”

„Két világbajnokságot nyertünk hűtési problémák nélkül” – kontrázott Lauda. „Horner urat tehát biztosíthatom arról, nagyon is tudjuk, mire számítsunk a hűtés terén. Ez az egész egy nagy baromság.”

Horner ezzel szemben Lauda hétórás repülőútról szóló elméletére cáfolt rá. „Ez nevetséges. A miénkhez hasonló csapat számára ez nem igazi probléma. De én vagyok az, aki rábólint a plusz kiadásokra, és felelőtlenségnek tartom, hogy fölösleges pénzeket adjunk ki olyasmire, amit Európában is elintézhetünk. Ez nem logikus.”

Motor Racing - Formula One World Championship - Singapore Grand Prix - Race Day - Singapore, Singapore

Ami miatt a Mercedes és a Red Bull „önzetlen” lett…

Hogy hogyan vált a Mercedes a Pirelli és a biztonság nagykövetévé, az eddig mindenféle költségcsökkentési törekvést megtorpedózó Red Bull pedig a szegények védelmezőjévé? A válasz egyszerű: 2017 közeleg, a két csapat egyre inkább érzi, hogy újra egymás ellenfelei lesznek a bajnoki címért folyó harcban, és most egy létező dilemmát (hatékony tesztelés vagy olcsó tesztelés?) igyekeznek saját előnyszerzésükre felhasználni, létező problémák mögé bújtatva.

A nézetkülönbségüket alapvetően az új autók fejlesztésében és tervezésében meglévő szemléletmódjuk különbségéből eredeztethetjük. A Mercedes évek óta kész csomagokkal vág neki a felkészülési idényeknek. Autójuk első teszten már kész alapot jelent, amelyre aztán fokozatosan felpakolják fejlesztéseiket. A második teszten pedig várhatóan ezúttal is már egy új csomaggal terveznek részt venni. A Red Bull ezzel szemben rendre a határokat feszegeti a gyártás terén: a végsőkig kitolja a tervezés fázisát, hogy aztán az első tesztnapon rakja össze új autóját. A fejlesztések folyamatosan érkeznek hozzájuk, sok esetben viszont a kapkodás problémákat eredményezhet – ami miatt napokat is veszíthetnek. 8 tesztnap esetén ez fájó veszteség tud lenni.

Motor Racing - Formula One World Championship - Italian Grand Prix - Practice Day - Monza, Italy

A Mercedes a hűtési rendszere mellett azért is akarja a bahreini tesztet, mert a gumikat akarja alaposan feltérképezni a melegben. A paddockban köztudott, hogy a különböző szimulációs eszközök terén a csillagosok viszik a prímet, ezért értik már most mindenkinél jobban az abroncsokat, s ezért tudnának meg mindenkinél többet a jövő évi abroncsokról is. Tudják, ez sikersorozatuk folytatását is megalapozhatná. A Red Bull ezzel szemben aerodinamikai központú szemléletet követ – ilyen téren pedig Barcelonát látják ideálisnak a trükkjeik kipróbálására.

Ami pedig az álérveket illeti: a Mercedes érve szerint Barcelona sajátossága, hogy minden tesztnap során mindössze 3 órás időszak van, amely a gumik szempontjából igazán relevánsnak tekinthető, Bahrein ezzel szemben egész napra állandó körülményeket biztosítana. A Red Bull viszont arra hivatkozik, hogy a „stop-and-go” bahreini pálya nem teszi úgy próbára a gumikat, mint a lendületes, nagy terhelést adó barcelonai kanyarok…

Motor Racing - Formula One World Championship - Spanish Grand Prix - Race Day - Barcelona, Spain

Hol tart most az ügy?

A szombati szuzukai időmérő előtt 45 percen keresztül vitázott egymással a Mercedes, a Red Bull, a Pirelli és az FIA a tesztkérdésben – eredmény nem született. „A döntést a csapatoknak egymás közt kell meghozniuk. Mi egyértelművé tettük az álláspontunkat: Bahreinben akarunk tesztelni” – nyilatkozta Paul Hembery, a gumigyár sportigazgatója, áthárítva a felelősséget az istállókra.

Az FIA részéről Charlie Whiting versenyigazgató jelezte, övék az utolsó szó. „Ezt a döntést a csapatoknak kell meghozniuk. Ha megvan a többség bármely helyszín mellett, akkor hozzánk kell fordulniuk. Aztán miénk az utolsó szó.”

A szabályok értelmében minden csapatnak egy helyszínen kellene tesztelnie, ám nem kizárt, hogy a szövetség mégis rábólint arra, hogy Barcelonában és Bahreinben is legyen teszt egy időben. Az ő véleményüket sem csak észérvek befolyásolják. Nem szívesen válnának bűnbakká egy barcelonai teszt után, ha a gumik nem működnének, a Pirelli pedig rájuk mutogatna: „Mi előre szóltunk!”

S hogy teljes legyen a kép: az Auto Motor und Sport úgy tudja, Bernie Ecclestone a vita hallatán a támogatásáról biztosította Hornert. Annak dacára, hogy előzetesen még ő maga is a bahreini teszt – és a Pirelli – mellett volt. Az ok itt is önös: miután kiderült, mennyire fontos a sivatagi gyakorlás a Mercedesnek, Ecclestone inkább a másik oldalra állt…

Megoldás egyelőre nincs. Pontosabban több is van. Egy mercedeses és egy Red Bull-os… Lauda a párhuzamos tesztek mellett van. „Megkérdeztem Charlie-tól, miért ellenzi ezt. Mondtam neki, hogy engedje, hogy azt tegyük, amit akarunk, amíg az legális. És ez legális. Egyet biztosan tudok: ha a Pirelli ezt kéri, Jean Todt (FIA-elnök – a szerk.) sosem fog rá nemet mondani, mert ő sosem mond nemet a biztonságra.”

Horner másféle opciót tart elképzelhetőnek. „A történet egyszerű. Ha a Pirelli Bahreinbe akar menni, akkor állja a költségeket. Ez csapattól függően három-hétszázezer font lenne. A logisztikán múlik. Szerintem nem lenne igazságos ezzel terhelni a csapatokat” – jelentette ki.

De egy másik ötlettel is előhozakodott: „Melbourne-ben hűvös lehet. Kínában biztosan az lesz. Bahrein pedig éjszakai a verseny. Oroszországban sem lesz meleg. A legjobb megoldás az lenne, ha a szezonközi tesztet nem Barcelona után, hanem a bahreini verseny után ejtenénk meg. Ha már úgyis ott vagyunk…”

Pirelli (Fotó: xpbimages.com) Pirelli (Fotó: xpbimages.com)

Az egyes táborokon belül sincs egyetértés

Ám nehogy bárki azt gondolja, hogy ezzel máris vége az ellentétek sorának! A csapatok egymással és a Pirellivel sem értenek egyet. A gumigyártó például elmondta, valójában nem az abroncsok strapabírását akarják tesztelni Bahreinben, csupán a viselkedésüket. Barcelonában a téli 10-15 Celsius-fok mellett a bal első kerekek rendszerint szemcsésedni kezdenek. „Ez a különböző keverékek olyan sajátosságait fedi el, amelyeket szívesen feltérképeznénk” – magyarázta Mario Isola, a gyártó mérnöke.

Otmar Szafnauer, a Force India sportigazgatója nem érti az olaszok félelmét. „Miért akarnak Bahreinbe menni? Mitől félnek? Amikor a Pirelli visszatért az F1-be, az sokkal nagyobb ugrás volt az ismeretlenbe, mint a mostani. Akkor teszteltünk Bahreinben? Barcelona pont elég volt. Én inkább szívesebben tesztelem az új gumikat az ilyen szempontból legkeményebb pályán, mintsem hőségben. Ki mondta, hogy azok a gumik, amelyek Bahreinben bírják, Barcelonában is bírni fogják?”

Bob Fernley csapatfőnök-helyettes hozzátette: „Mire akarnak még rájönni márciusban? A szezonkezdés előtt már úgysem tudnak változtatni a gumikon. Kilenc hét kell, mire új keverékeket fejlesztenek és gyártanak.”

Pirelli (Fotó: xpbimages.com) Pirelli (Fotó: xpbimages.com)

A Bahrein-párti Éric Boullier pedig a költségekről szóló vitába dobott be még egy, az amúgy velük egy oldalon álló Mercedes törekvésével szembemenő szempontot. „Szeretnénk, ha valamennyi csapat együtt menne. És éppen a költségcsökkentés miatt nem értem, miért beszélünk egyáltalán arról, hogy két helyen teszteljünk: minél több csapat van egy pályán, annál jobban megoszlanak a költségek közöttük. Ha együtt vagyunk, tizenegy csapat állja a költségeket, de ha csak öt-hat csapat osztozik, akkor a kiadásuk nagyobb lesz” – állt ki a párhuzamos tesztek ellen.

A 2017-es szabályokról szóló és az év eleji időmérős vita után már tényleg ideje volt újra ennyire nem egyetérteni!

Újabb példa a Liberty Media vezérkara számára: itt aligha a digitális platformok és a közösségi média kihasználatlansága jelenti a legaggasztóbb problémát…

További tartalmak