Musorujsag
Élő Eredmények

Megszületett a Verstappen-szabály – büntetik a féktávon bemozdulókat

FIA, F1i.com
A versenyzők pénteki panasza után az FIA máris módosította a veszélyes manőverekre vonatkozó szabályát. Max Verstappennek a jövőben alighanem változtatnia kell védekezési módszerén…
Max Verstappen (Fotó: xpbimages.com) Max Verstappen (Fotó: xpbimages.com)

Miként arról beszámoltunk, pénteken Max Verstappen lett a versenyzői eligazítás főszereplője. Számos kollégája jelezte elégedetlenségét az újra és újra bemutatott irányváltós manőverei miatt, amellyel legutóbb Szuzukában például Lewis Hamiltont kényszerítette a bukótérbe. A féktávon történő mozgás veszélyességére hivatkozva a résztvevők arra kérték Charlie Whitingot, hogy pontosítsa a vonatkozó szabálypontot, s egyértelműen tiltsa a verstappeni manővereket.

Szombaton az FIA versenyigazgatója aztán hivatalos dokumentumban közölte a versenyzőkkel, a jövőben nem tolerálja a féktávon történő semmiféle irányváltást. „A sportszabályzat 27.5-ös pontja kimondja, hogy ’senki sem vezethet olyan módon, amely potenciális veszélyt jelenthet más versenyzőkre’, a 27.8-as pont pedig tilt minden manővert, amely ’hátráltat más versenyzőket, valamint abnormális irányváltással jár’” – állt a kiadott új direktívában.

Annak szövege az „abnormális irányváltás” fogalmát is pontosítja: „Ennek ismeretében, de kivéve minden, a 27.6-os cikkely alapján engedélyezett manővereket, minden fékezés során bemutatott irányváltás, amely más versenyzőt arra kényszerít, hogy kikerülő manővert tegyen, abnormális és ezzel potenciálisan veszélyes manővernek tekintünk. Minden ilyen megmozdulást jelenteni fogunk a versenybíróságnak.”

Mindez azt jelenti, hogy Verstappen ma már aligha úszná meg vizsgálat nélkül akár a szuzukai, akár a belgiumi manővereit.

Charlie Whiting (Fotó: xpbimages.com) Charlie Whiting (Fotó: xpbimages.com)

 

A lekörözésnél is lesz változás

A pénteki megbeszélésen azonban voltak más témák is. Egyeztettek például a két hete komoly problémákat okozó kék zászlós helyzetről. Whiting ezen a téren is változást jelzett. A vonatkozó szabály kimondja, a lekörözötteknek a kék zászlós jelzés után a legelső alkalmas helyen félre kell húzódniuk. „Az F1-es pályabírói rendszert továbbfejlesztettük, hogy biztosítsuk, a kiadott kék zászlós jelzések következetesek legyenek, vagyis ne hagyatkozzanak a bírók ítélőképességére és helyzetfelismerésére, mikor kell kék zászlót felmutatni. Miközben ez sikeres volt, úgy fest, a csapatok és a versenyzők következetlenül használják ezt a rendszert” – állapította meg Whiting.

Jelezte, mostantól a rendszer részeként egy előfigyelmeztetést is adnak a versenyzőknek, amikor a lekörözőjük 3 másodperces közelségbe érnek hozzájuk. Az elöl haladók ezzel előre tudhatják, hogy lekörözésre kell készülniük, így a jelzéstől már a félreállás jelenti számukra a prioritást. „Ha egy gyorsabb autó 1 másodperces közelségbe kerül, lengetik a kék zászlót a lassabb autónak (valamint kék jelzőfény villan fel a kormányon), és a versenyzőnek el kell engednie a másikat az első lehetséges helyen” – jelezte Whiting.

További tartalmak