Musorujsag
Élő Eredmények

Még itt rejtőzik az igazi Alonso – „A győzelem a minden!”

BBC
Talán jó ideje nincs annyira a szemünk előtt, mint amikor még az egyik legnagyobb főszereplő volt. Fernando Alonso azonban nem tűnt el. Sőt, az igazi Fernando Alonso is még mindig ott rejtőzik abban a fekete színe ellenére is nagyon szürke McLarenben! És Austinban a BBC-nek adott interjújában újra közelebb is engedett minket magához. Beszélt megpróbáltatásairól, a legnagyobb erősségét jelentő alkalmazkodó képességéről, valamint olthatatlan szenvedélyéről, a győzelemről.
Fernando Alonso (Fotó: xpbimages.com) Fernando Alonso (Fotó: xpbimages.com)

A hétvégén volt a tizedik évfordulója annak, hogy másodszor is felért a csúcsra. Mindmáig az utolsó alkalom volt. Pedig sokak véleménye szerint még mindig a csúcson van – csak éppen jobb autót érdemelne, olyat, amivel ezt meg is mutathatja. Bár a McLaren jelenleg távol van ettől a szinttől, Fernando Alonso még mindig nem tett le a 2006-os sikere után maga elé tűzött céljának eléréséről.

„Jó lenne három világbajnokságot nyerni, hogy ugyanannyi címem legyen, mint Ayrton Sennának. De ötöt nyerni még jobb lenne, hetet pedig… Ez egy végleten kívánságlista, de sokkal többet jelentene, mint a harmadik cím. Ez azt jelentené, hogy a McLaren-Hondával nyertem, hogy a projekt ilyen rövid idő alatt célt ért. Ez lenne a legnagyobb eredmény” – nyilatkozta a BBC-nek adott hosszú interjújában.

Ez persze mai szemmel is kissé elrugaszkodott célkitűzésnek tűnhet. A McLaren előző két szezonja nem éppen a pezsgőzésről és a bajnoki csatáról szólt. „Egyértelműen nehéz volt. Nagyon hiányzik a dobogó, a győzelmek” – ismerte el Alonso. „De keményen dolgozunk, vállaltuk a kihívást, és amikor olyan fejlődést tapasztalunk, mint idén, az csak még motiváltabbá tesz minket. Ha egy nap elérkezünk az első győzelemhez, a McLaren-Honda első győzelméhez, az mindannyiunk számára nagy eredmény lesz. Jelenleg ez motivál minket leginkább, mivel a győzelmek hiánya amúgy frusztráló.”

Fernando Alonso (Fotó: xbpimages.com) Fernando Alonso (Fotó: xbpimages.com)

„Ezt a fickót még nem láttam rossz formában”

Hiába azonban az elmaradó eredmények, sokan még ma is Alonsót tartják az etalonnak a mezőnyben. Időnként a gyenge McLarennel is képes megcsillogtatni tehetségét. Idén például mesteri rajtjaival irányította magára a figyelmet, az austini futam hajrájában pedig látványos előzéseket mutatott be. De a múlt évben is nagyot ment az amerikai pályán az esős körülmények között, amikor a futam egy szakaszában a leggyorsabbak egyike volt.

„Tavaly nagyon nehéz hétvégénk volt itt – és nehéz szezonunk is volt. Austinban büntetéseket is kaptunk, bizonyos dolgok nem is működtek, aztán az első kanyarban volt egy baleset, és utolsó voltam” – idézte fel az egy évvel ezelőtt történteket. „Amikor utolsó vagy, bosszankodsz, és ilyenkor többet kockáztatsz. A futam elején futott leggyorsabb körökre az ad magyarázatot, hogy kicsit túlmentem a határon, mert már semmi sem érdekelt. Ha nem küzdesz a bajnokságért, nem vagy harcban a versenyben, kicsit jobban támadsz. Hamiltonnak nem kell ilyesmit tennie, mert általában vezeti a versenyeket” – mutatott rá. Egyes vélemények szerint idén Felipe Massa és Carlos Sainz ellen is a határokat feszegette – de ha egyszer megcsillan előtte a remény az 5. helyre…

Ami jó rajtjait illeti, Alonso elmondta: „Ha a végén vagy, könnyebben nyersz pozíciókat is. Én legszívesebben egyetlen helyezést sem nyernék, az első helyről rajtolnék és első is lennék… Ez talán a tapasztalatomnak és az ösztönömnek volt köszönhető. A pályákat tizenhat év elteltével már jól ismerem, és azt is tudom, hogy időnként történnek balesetek, hogy mely kanyarokban milyen íven érdemes elfordulni. Ilyen szempontból van némi előnyöm.”

Éric Boullier úgy véli, Alonso már csak ezért is megér minden pénzt (márpedig becslések szerint nagyjából 40 millió dollárt kap tőlük évente). „Ezt a fickót még sosem láttam rossz formában, az elmúlt két év egyetlen edzésén sem. Mindig a legjobbját nyújtotta. Ő amolyan indikátora az autónak. Sosincs hullámvölgyben, mindig odateszi magát. Bízol benne, amikor a pályán van, és azon kívül sem vesződik a részletekkel, inkább alkalmazkodik mindenhez. Megbízik bennünk, tudja, hogy majd kijavítjuk a hibákat. Egyszerűen csak azzal foglalkozik, mi teheti gyorsabbá. És ez megfizethetetlen.”

Fernando Alonso (Fotó: xbpimages.com) Fernando Alonso (Fotó: xbpimages.com)

A titkos fegyver – avagy a mezőny kaméleonja

Alonso a legfőbb erősségének éppen az alkalmazkodóképességét tartja. „Képes vagyok gyors lenni minden körülmények között, és talán mindenféle autóval. Többé-kevésbé bármihez képes vagyok alkalmazkodni a stílusommal, a gokarttól elkezdve az esőben motorozáson át, a nagyobb és kisebb leszorítóerőig, a Pirellihez, a Bridgestone-hoz, a Michelin-hez, V8-as és V6-os motorhoz, bármihez. Úgy tűnik, valamivel gyorsabban alkalmazkodom, mint a csapattársaim némelyike. Legalábbis csak velük van viszonyítási alapom. A gyenge pontjaimról viszont nem beszélnék, mert akkor mások is megtudnák.”

„Az autón kívül talán képes vagyok a legfontosabb dolgokra fókuszálni, próbálok mindig motivált maradni, edzeni, és nem hagyom, hogy bármi elvonja a figyelmemet. Nem élek mértéktelenül. A munkámra összpontosítok. Ha majd egy nap távozom az F1-ből, másképp fogok élni, de ez most még a munka ideje.”

Alkalmazkodóképességét a kezdetekre vezeti vissza. „Hogy hogyan kezded a pályafutásodat, az meghatározza az egész hátralévő életedet. Én az első gokartommal Spanyolországban három évesen versenyeztem, és tizenhét évesen váltottam együlésesekre. A legkülönfélébb körülmények között versenyeztem gokarttal, sok kategóriában. És mindig négy-öt évvel fiatalabb voltam az ellenfeleimnél. Ilyenkor muszáj alkalmazkodnod, hiszen nem éred el a pedálokat, nem éred el a kormányt, nem vagy elég erős a kormányzáshoz, és ezek mind olyan helyzetbe hoznak, amelyek meghatározzák a jövődet.”

„Édesanyám egy boltban dolgozott, apám egy robbanószereket gyártó cégnél, és nem volt sok pénzünk arra, hogy esőgumikat vegyünk a gokartra. Valahányszor esett, én száraz pályás gumikkal versenyeztem, miközben a többiek esőssel. Nyilván leköröztek nyolcszor, szó sincs róla, hogy nyertem, nem vagyok Superman. Nagyon kikaptam. De muszáj volt ezeken a gumikon versenyeznem, mert nem volt más. A vezetési stílusom, az alkalmazkodásom tehát fokozatosan alakult ki.”

Láthatjuk, meddig jutott vele. Elmondása szerint a legjobb évét 2012 jelentette, amikor az utolsó versenyen, csak némi balszerencsével veszített Sebastian Vettellel szemben, miközben a Ferrarija jóval gyengébb volt a Red Bullnál. A legjobb futamait egy hazai versenye jelenti számára, valamint a malajziai küzdelem a Ferrarival. „A 2012-es valenciait mondanám – nagyon érzelmes volt a tizenegyedik helyről rajtolva nyerni. De ha csak a puszta vezetést nézzük, a 2010-es malajziai volt a legnehezebb. Nem volt kuplungom, minden egyes lefelé váltásnál nyomnom kellett a gázpedált. Harcoltunk másokkal, nem volt hatos fokozatom, ezért az ötösből egyből hetesbe kapcsoltam. Ez nagyon megterhelő volt, ezért ez volt a legnehezebb versenyem.”

Az érzelmes valenciai siker 2012-ben (Fotó: xpbimages.com) Az érzelmes valenciai siker 2012-ben (Fotó: xpbimages.com)

„A győzelem a minden!”

Győzelem. Alonsónak eddig 32-szer adatott meg az érzés a Forma–1-ben – de legutóbb már három éve, a 2013-as Spanyol Nagydíjon. Sokszor merül föl, vajon meddig bírja még újabb siker nélkül. A kérdésre adott válaszából, hogy mit jelent számára a győzelem, nem nehéz kitalálni, mennyire hiányzik neki. „Mindent. Minden, amit az életben csinálunk, versenyzés – legalábbis számomra az. Az F1 sem más. Ha nyersz, minden, amin dolgoztál, minden, amit az utóbbi iksz napban tettél, minden, amiről álmodták, amit ettél, amit az életedben csináltál, mind az ezen pillanatra való felkészülést jelentette. Szóval a győzelem a minden. De ha iskolában vagy, a győzelem azt jelenti, hogy jobb lett a vizsgád, mint a többieké. Az élet ezekről a kis győzelmekről szól” – avatott be filozófiájába.

És hogy mindezek ismeretében mit hoz számára a jövő? Szerződése 2017 végéig szól – aztán pedig majd dönt. „Nem tudni, hogy viselkednek majd az autók. Tudjuk, hogy négy-öt másodperccel gyorsabbak lesznek, de fontos lenne, ha folyamatosan ennyivel gyorsabbak lennének. Szükség van az adrenalinra vezetés közben, támadó üzemmódban kell versenyeznünk. Most csak biztonsági üzemmódban tesszük, spórolunk mindennel. Emiatt nem is élvezetes annyira.”

„Ha jövőre élvezetes lesz vezetni az autókat, akkor akár még évekig maradhatok. Harmincnégy vagyok jövőre harmincöt leszek. Nem vagyok idősebb Kiminél, aki most harminchét, ahogy olvastam. Szóval a kor nem gond, ha élvezi az ember. És a következő év közepéig nem tudom, mennyire fogom élvezni. Ha fogom, akkor még maradok. Ha továbbra is biztonsági üzemmódban leszünk, akkor más lehetőséget keresek”– adott „ultimátumot” a sportágnak.

Fernando Alonso (Fotó: xpbimages.com) Fernando Alonso (Fotó: xpbimages.com)

További tartalmak