Kerékcsere, ahogy a versenyző látja

A fejlesztési versenyben talán elbuktak, sokszor talán eltűntek a középmezőnyben, a Williams egyvalamiben mégis mindenki fölé nőtt 2016-ban: senki sem dolgozott jobban náluk a boxutcában. Valtteri Bottas elmagyarázta, hogy zajlik a kiállás a versenyzők szemszögéből.

Kerékcsere a Williamsnél (Fotó: xpbimages.com) Kerékcsere a Williamsnél (Fotó: xpbimages.com)



Elhibázott kiállások, a versenyüket tönkretevő kínos bakik, rendszeres problémák – a Williams számára a 2015-ös gyenge boxutcai teljesítmény elegendő volt arra, hogy 2016-ra alaposan átgondolják, hogyan tehetnék kiegyensúlyozottabbá és gyorsabbá kerékcseréiket. Az eredmény igencsak lenyűgöző: az év első 9 versenyén rendre a grove-iak teljesítették a leggyorsabb kiállást, a 21-ből pedig 14-szer az ő nevük mellett állt a legjobb idő.

Valtteri Bottas a német Motorsport-Magazinnak részletesen mesélt arról, hogyan zajlik egy boxkiállás a versenyző szemszögéből, s mi az, amire különösen oda kell figyelniük.

 

Felkészülés

„A téli teszteken és minden versenyhétvégén is gyakoroljuk a kiállásokat. A versenyző ilyenkor megkeresi a viszonyítási pontot a fékezéshez, aztán felgumizzuk a garázsunk előtti részt, mert a boxutca általában sokkal csúszósabb, mint a pálya. Koszos, de ha felgumizod, jobban tapad. Mindig megpróbáljuk a legtöbbet kihozni belőle. Talán a mentális tréning is segít, de én inkább a vezetést tartom a legjobb gyakorlásnak. Amikor autóban ülsz, száztíz százalékban koncentrálsz. A több már magától jön.”

Bevezető kör

„Amikor megkapod az üzenetet, hogy a boxba kell hajtanod, megpróbálsz mindent kihozni a gumikból, ami még bennük maradt. A motor beállításaival is játszhatsz, az energiatárolót is lemerítheted. A lényeg, hogy keményen kell nyomni, és tökéletes kört kell teljesíteni. Én nagyon élvezem, amikor nem kell annyira a gumikkal foglalkozni, és jobban nyomhatom. Jó érzés. Természetesen nem könnyű, mert a gumik ilyenkor már eléggé kopottak, ezért többet is csúszkálsz. Ez teszi igazán nehézzé.”

Beállás

„A boxutcában gyorsnak, de precíznek is kell lenni. A lehető legkésőbb kell fékezni, közben viszont tökéletesen tartani kell magunkat a jelzésekhez. Ha húsz vagy akár csak tíz centivel is túlcsúszunk, az egész csapatnak odébb kell mennie, ami időbe kerül.”

Kerékcsere a Williamsnél (Fotó: xpbimages.com) Kerékcsere a Williamsnél (Fotó: xpbimages.com)



Várakozás

„Az autóban ülve nincs sok teendője a versenyzőnek. Bemész, meghúzod a kuplungot, állsz a féken. Fontos, hogy a kormány egyenesben maradjon, hogy a szerelők jól fel tudják tenni a csavart és a kereket. Ha az egyik oldalon lassabban megy, azt észleled. A lámpát figyeled, de érzed, ha a fiúk ezúttal lassabbak voltak. De én nem vagyok az a típus, aki utána számonkéri ezt, és azt mondja, legközelebb neked kell fizetned a sört. Emlékszem, egyszer én magam is igencsak túlcsúsztam. Blokkoltam a kerekeket is. De ezt leszámítva semmi drámai nem történt még.”

Újraindulás

„Mihelyst zöldre vált a lámpa, végrehajtunk egy rajtot. Az elindulás főleg a reakcióidőn múlik. Ahogy a kimenetelnél is, ahol a lehető leghamarabb ki kell kapcsolni a sebességkorlátozót, de úgy, hogy közben ne hajts túl gyorsan. Ezek a leglényegesebb feladatok egy versenyző szemszögéből.”