Gumibilincs a versenyzőkön – vajon 2017 leveri róluk?

Évek óta gúzsba köti a versenyzők kezét a Pirelli, és Nico Hülkenberg nincs meggyőződve arról, hogy ez 2017-ben teljesen megváltozik. A Pirelli munkája a szabályváltozások eredményéről is dönthet?

Pirelli, gumiteszt, 2017 Daniel Ricciardo a Pirelli-teszten (Fotó: Pirelli)



Mit ér a nagy gyorsulás és az agresszívebb külső, ha az aszfalttal összeköttetést biztosító abroncsok nem bírják? A Forma–1 új szabályait kitalálók feltett szándéka volt, hogy jobbá, nehezebbé és látványosabbá tegyék az elmúlt években sokat bántott kategóriát, ám korántsem biztos, hogy e törekvésüket az általuk választott lépésekkel önmagukban el lehet érni. Mert bár jóllehet, az átszabott aerodinamikának köszönhetően ismét nagyobb kihívás lesz a kanyarokban jelentősen felgyorsuló autók vezetése, annak kapcsán egyelőre nagy a bizonytalanság, hogy a Pirelli új fejlesztései is hozzák-e mindazt, amit remélnek tőlük.

Az olaszokat sok kritika érte F1-es visszatérésük óta, és bár a versenyzőknek alaposan meg kell gondolniuk, mit és hogyan mondanak a termékeikről, az azért ennyi idő alatt a visszafogott véleménynyilvánítás és az időnként föltett szájkosár ellenére is kiderült, hogy sok résztvevő távolról sem elégedett az aktuális helyzettel.

2017-ben viszont sok minden megváltozhat – legalábbis ez a terv. A Pirelli a versenyzők és csapatok kérésére ígéretet tett arra, hogy idén nemcsak a méret tekintetében változnak meg az abroncsok, de egyben koncepciót is váltatnak. A hőérzékeny gumikat úgy próbálják alakítani, hogy azok ne legyenek olyan hőérzékenyek, az eddiginél nagyobb működési tartományban üzemeljenek jól, egyenletesebb teljesítményt nyújtsanak, kisebb mértékben kopjanak, és mindenekelőtt ne sarkallják olyan – sok esetben már kellemetlen – kényszerspórolásra a mezőnyt, mint az elmúlt szezonokban oly gyakran.

Ha elérik céljukat, az eredmény a versenyek és a versenyzés minőségén is látszani fog. De vajon elérik-e, és ha nem, az mennyiben befolyásolja a nagy megújulás sikerét?

A Pirelli 2017-es keverékei (Fotó: Photo4 / XPB Images) A Pirelli 2017-es keverékei (Fotó: Photo4 / XPB Images)



Frusztrált versenyzők

E kérdésre egyelőre maguk az érintettek sem tudják az egyértelmű választ. „Nem is tudom” – nyilatkozta Nico Hülkenberg, aki nem volt a Pirelli tesztjeit segítő versenyzők között. „Jelenleg még nem tudom, hogyan viselkednek majd ezek az autók és gumik. Kicsit korai megmondani úgy, hogy még nem próbáltam a gumikat. Csak a tesztek kezdetével kapunk képet, valamint pár futam elteltével. Reménykedem benne, hogy kicsit szabadabban nyomhatjuk majd a gázt, nem kell annyira óvni a gumikat. De nem vagyok biztos benne, hogy így lesz” – fogalmazott óvatosan a német.

Hasonlóan visszafogottan nyilvánított véleményt korábban Fernando Alonso is, aki sokszor nyíltan panaszkodott az eddig használt gumikra, s rendszeresen fölemlegette bajnoki címeket hozó éveit, melyekben szerinte jóval nagyobb kihívás volt F1-es versenyzőnek lenni, mint manapság.

Hülkenberg is megerősítette, a versenyzők valóban nem voltak túl elégedettek az eddigi feltételekkel. „Bizonyos helyzetekben frusztráló volt” – felelte az óvatos vezetésre vonatkozó fölvetésre. „Másfelől viszont ez egy másfajta kihívás volt, máshogyan kellett jó munkát végezni. Volt, hogy úgy éreztük, le vagyunk korlátozva, mivel a természetes ösztönöd alapján végig nyomni akarod. Erre nincs mindig lehetőség, és el kell döntened, mikor csatázol, mikor nyomod, mikor spórolsz.”

Nico Hülkenberg (Fotó: xpbimages.com) Nico Hülkenberg (Fotó: xpbimages.com)



Biztosan mindent megtesznek?

A Pirelliben ugyan szintén van némi bizonytalanság a 2017-re fejlesztett gumik kapcsán a nem teljesen mérvadó tesztautók miatt, felkészülési programjukat mégis elégedetten zárták. A valódi vizsgát viszont az első tesztek jelentik (kezdés február 27-én Barcelonában), melyen olyan terhelésnek vetik alá a papucsokat, amilyet a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari nem túl extrém öszvérautói álmukban sem tudtak volna nyújtani.

Hülkenbergék bizonytalansága már csak emiatt is indokolt. A Pirelli évek óta a megfelelő tesztlehetőség hiánya miatt panaszkodik, és bár idén megkapták a maguk 25 napját és három tesztautóját, F1-es mércével vérprofinak azért így is túlzás lenne nevezni tesztprogramjukat.

És ez nem feltétlenül az ő hibájuk. Hogy a segítő csapatok mennyire vették komolyan a segítségnyújtást, jól szemlélteti az általuk átszabott autók minősége (nagyon távol a 2017-es leszorítóerő-mennyiségtől), valamint a tény, hogy hány tesztnapon köröztek a Pirelli által kért tapasztalt versenyzők. Egyedül a Ferrari alkalmazta a gyakorlások többségén állandó versenyzőit, miközben a két rivális csak a tesztek hajrájában – Lewis Hamilton például alig pár kört futott a széles gumikon Abu-Dzabiban…

A helyzetet persze az sem teszi szebbé, hogy az idei 8 tesztnapra a csapatok közötti hosszas vita után a hűvös Barcelonában kerül sor, miközben a Pirelli a Közel-Keletre vágyott, csak épp az egymást épp túlkiabálni igyekvő csapatok meg sem hallották kérését. Arról pedig már nem is kezdenénk hosszas elmélkedésbe, helyes-e a mindig alapos FIA részéről, hogy egy ilyen léptékű megújulás előtt mindösszesen kettő teszthetet állít a mezőny rendelkezésére…

Akárhogy is, amikor a módszeres építkezéssel minden munkahelyéből sikercsapatot kovácsoló Ross Brawn arról beszél, hogy a Forma–1 legfőbb problémáját a hosszú távú, a sportág érdekeit első helyre tevő koncepcionális tervezés hiánya jelenti, szavait bizony a szabályalkotási és megvalósítási mechanizmusokra is érvényesnek mondhatjuk. Ha megújulás, akkor az legyen körültekintő, minden téren egy irányba tartó, s egyetlen területben se maradjon kiaknázatlan lehetőség. Másképp csak vaktában lövöldözésről lenne szó.

Pascal Wehrlein a Pirelli 2017-es prototípus esőgumiját teszteli Barcelonában (Fotó: xpbimages.com) Pascal Wehrlein a Pirelli 2017-es prototípus esőgumiját teszteli Barcelonában (Fotó: xpbimages.com)



Interlagos őszinte tükre

A Pirellinek változtatnia ráadásul nem csak a száraz pályás gumik terén kell, hiszen a Brazil Nagydíjon bebizonyosodott, esőgumijaik nincsenek teljes összhangban a mai kor autóival. Interlagosban főként a vízátfolyások okoztak fejtörést, melyek miatt annak ellenére is többször meg kellett fékezni a mezőnyt, hogy már ennél kedvezőtlenebb körülmények között is láthattunk F1-es versenyeket.

Hülkenberg szerint régóta fennálló problémára irányult rá a figyelem az év utolsó előtti versenyén. „Tudtunk róla, de Brazíliában elég drasztikus módon meg is mutatkozott, hogy javítani kell a gumik teljesítményén. Ha álló vízen haladunk át, több vizet kell kiszorítaniuk. Ezt már jó ideje tudtuk, de mivel elég kevés esős futamunk van, nem foglalkoztak annyira a problémával. Most viszont felkapták, mert nem lehetett versenyezni. Nem is volt igazán heves esőzés, csak szemerkélt, de ez is épp elegendő volt a vízátfolyásokhoz és ahhoz, hogy ne versenyezhessünk” – állapította meg a Renault versenyzője.

Még egy probléma, melyhez a nem megfelelő felkészülés (a Pirelli szerint is), a csapatokkal meg nem talált közös nevező (az esős tesztek és a tesztautók hiánya), a nem megfelelő feltételek vezettek.

Tennivalója tehát bőven lesz Paul Hemberyéknek, a vállukra ülő teher pedig nem kicsi. Munkájuk eredménye alapjaiban szabhatja meg a 2017-ben kezdődő új korszak arculatát, sikert viszont furcsa módon talán éppen akkor érhetnek, ha meghatározó szerepük ellenére sem ők kerülnek a figyelem középpontjába…

Fotó: xpbimages.com Fotó: xpbimages.com