Fogcsikorgatás, szenvedést sugárzó tekintet, feszülő izmok és súlyok minden formában és mennyiségben. Miközben nagyon is van miért irigyelni a Forma–1-es versenyzőket, az idei téli felkészülésük aligha csinálná végig bárki önként és dalolva. Az általában megszokott tizedek helyett 2017-ben másodpercekben lesz mérhető az autók gyorsulása, és ezzel a volán mögött megnő a fizikai igénybevétel is, ami pedig fokozott edzésmunkát kényszerít ki a mezőny tagjaiból.
A nagyobb leszorítóerő tempósabbá teszi a kanyarokat, a nagy légellenállás és jobb tapadás pedig rövidebbé a féktávokat. Mindkettő plusz G-erőket jelent, melyek elviselésére a versenyzőknek alaposan fel kell készíteniük a testüket. Miközben Fernando Alonso számára ez csupán visszatérést jelent a 2000-es évek közepén jellemző gyakorlathoz, honfitársa, Carlos Sainz most először tapasztalja meg, milyen is az igazán intenzív edzésmunka.
„2017-ben a Forma–1 nagyot lép előre. Gyorsabbá és nehezebben vezethetővé akarták tenni az autókat, és nekünk, versenyzőknek a 2016-os erőnlétünk nem lesz elég 2017-ben. Nagyon nehéz év áll előttünk” – állapította meg a spanyol. „Kétségkívül ez volt a valaha volt legkeményebb telem, amióta az F1-ben vagyok, és valójában egész életemben is, mivel még soha nem voltam olyan fizikai állapotban, mint leszek márciusban, az első versenyen.”
Sainz egy amerikai edzésmódszert, a Crossfitet alkalmazza, mely a legkülönfélébb erősítő gyakorlatokat foglalja magába. Kétórás edzéseket tart, majd az állóképességét javítandó egy órákat úszik. „Idén ismertem meg a Crossfit módszert, de ez valójában több is annál, mivel az általában megszokott ötven perc helyett addig kell tartania, mint egy Forma–1-es versenynek. Másfél-két órán át 180-190 körül van a pulzusszámom, és nem állok le addig. Ebben a kardio és a bokszolás is benne van” – magyarázta.
A Toro Rosso nemrég képeket és videót is közzétett Sainz felkészüléséről. Ezeken hol méretes súlyt aggatnak a fejére, hol fémlapokkal nehezített sisakban pattan gokartba, máskor meg nyakerősítés gyanánt fejét gumiszalaggal rögzítik egy bothoz, hogy nehezebben tudja egyenesen tartani azt gokartozás közben.
¿A qué se deben las sesiones interminables de gimnasio de @carlosainz?
¡Mañana la historia completa! #TeDaAlas pic.twitter.com/oZJGfNkaVU
— Red Bull España (@redbullESP) 2017. február 8.
A nyakizmok megerősítésére külön hangsúlyt kell fektetniük a mostani évre jósolt G-erők miatt, amilyeneket Sainz eddig még nem tapasztalhatott meg. Elmondása szerint ez némi hátrányt jelent számára – de nem kompenzálhatatlant. „Egyfelől úgy gondolom, hogy fizikailag huszonegy-huszonkét évesen vagy a csúcson, ami előny számomra. Másfelől viszont más versenyzőnk, mint Hamilton, Alonso vagy Räikkönen vannak előnyben, mert a kétezres évek közepén már megtapasztaltak hasonló erőhatásokat.”
„A nyak erősítésére két módszerünk van. Az egyik, hogy súlyokat emelünk vagy tartunk az erőpadon, vagyis ugyanazt csináljuk, mint az F1-ben: próbálunk ellenállni a ható terhelésnek. A másik módszer egy speciális gyakorlat a gokarttal. Súlyokkal nehezítjük a sisakot, úgy nagyjából másfél két kilóval, ami növeli a G-erőket. Ez alaposan megdolgoztatja a nyakizmokat.”
A vele közel egyidős, de az F1-ben első szezonját kezdő Stoffel Vandoorne is a nyakerősítést nevezte meg edzése sarkalatos pontjának. „A legnagyobb kihívást idén a nyakra ható G-erők jelentik. A kanyarsebesség sokkal nagyobb lesz, legalábbis a szimulátorban én ezt tapasztaltam. De azt nehéz pontosan megjósolni, milyen is lesz a testünk számára, mivel teljes mértékében lemásolni nem lehet ezeket az erőhatásokat. Emiatt sokat kell edzenünk, felkészülni az alkalmazkodásra. És a nyakizmokat a legnehezebb edzeni. Törékeny terület ez, könnyű túlerőltetni, és nincs olyan speciális módszer, amellyel rendesen fel lehetne készíteni” – magyarázta a belga.
Pontosabban egy igazán hatékony mégis akad: a február 27-én rajtoló tesztek, melyek ezúttal nem csupán az autók, de vezetőik felkészítéséről és vizsgáztatásáról is szólnak majd.
Képgaléria Sainz edzésmódszereiről: