Musorujsag
Élő Eredmények

Feszülő izmok, nehezített sisak, szenvedés – így készül egy F1-es versenyző 2017-re!

Toro Rosso, Motorsport
Életében nem szenvedett annyit a fizikai felkészülés során Carlos Sainz, mint ezen a télen. Bepillantás egy versenyző 2017-es felkészülésébe!
A versenyzők így alszanak? Szemfedő helyett egy kis nehezék a nyaknak... (Fotó: Toro Rosso) A versenyzők így alszanak? Szemfedő helyett egy kis nehezék a nyaknak… (Fotó: Toro Rosso)

Fogcsikorgatás, szenvedést sugárzó tekintet, feszülő izmok és súlyok minden formában és mennyiségben. Miközben nagyon is van miért irigyelni a Forma–1-es versenyzőket, az idei téli felkészülésük aligha csinálná végig bárki önként és dalolva. Az általában megszokott tizedek helyett 2017-ben másodpercekben lesz mérhető az autók gyorsulása, és ezzel a volán mögött megnő a fizikai igénybevétel is, ami pedig fokozott edzésmunkát kényszerít ki a mezőny tagjaiból.

A nagyobb leszorítóerő tempósabbá teszi a kanyarokat, a nagy légellenállás és jobb tapadás pedig rövidebbé a féktávokat. Mindkettő plusz G-erőket jelent, melyek elviselésére a versenyzőknek alaposan fel kell készíteniük a testüket. Miközben Fernando Alonso számára ez csupán visszatérést jelent a 2000-es évek közepén jellemző gyakorlathoz, honfitársa, Carlos Sainz most először tapasztalja meg, milyen is az igazán intenzív edzésmunka.

„2017-ben a Forma–1 nagyot lép előre. Gyorsabbá és nehezebben vezethetővé akarták tenni az autókat, és nekünk, versenyzőknek a 2016-os erőnlétünk nem lesz elég 2017-ben. Nagyon nehéz év áll előttünk” – állapította meg a spanyol. „Kétségkívül ez volt a valaha volt legkeményebb telem, amióta az F1-ben vagyok, és valójában egész életemben is, mivel még soha nem voltam olyan fizikai állapotban, mint leszek márciusban, az első versenyen.”

P-20170208-00101_News

Sainz egy amerikai edzésmódszert, a Crossfitet alkalmazza, mely a legkülönfélébb erősítő gyakorlatokat foglalja magába. Kétórás edzéseket tart, majd az állóképességét javítandó egy órákat úszik. „Idén ismertem meg a Crossfit módszert, de ez valójában több is annál, mivel az általában megszokott ötven perc helyett addig kell tartania, mint egy Forma–1-es versenynek. Másfél-két órán át 180-190 körül van a pulzusszámom, és nem állok le addig. Ebben a kardio és a bokszolás is benne van” – magyarázta.

A Toro Rosso nemrég képeket és videót is közzétett Sainz felkészüléséről. Ezeken hol méretes súlyt aggatnak a fejére, hol fémlapokkal nehezített sisakban pattan gokartba, máskor meg nyakerősítés gyanánt fejét gumiszalaggal rögzítik egy bothoz, hogy nehezebben tudja egyenesen tartani azt gokartozás közben.

A nyakizmok megerősítésére külön hangsúlyt kell fektetniük a mostani évre jósolt G-erők miatt, amilyeneket Sainz eddig még nem tapasztalhatott meg. Elmondása szerint ez némi hátrányt jelent számára – de nem kompenzálhatatlant. „Egyfelől úgy gondolom, hogy fizikailag huszonegy-huszonkét évesen vagy a csúcson, ami előny számomra. Másfelől viszont más versenyzőnk, mint Hamilton, Alonso vagy Räikkönen vannak előnyben, mert a kétezres évek közepén már megtapasztaltak hasonló erőhatásokat.”

P-20170125-00067_News

„A nyak erősítésére két módszerünk van. Az egyik, hogy súlyokat emelünk vagy tartunk az erőpadon, vagyis ugyanazt csináljuk, mint az F1-ben: próbálunk ellenállni a ható terhelésnek. A másik módszer egy speciális gyakorlat a gokarttal. Súlyokkal nehezítjük a sisakot, úgy nagyjából másfél két kilóval, ami növeli a G-erőket. Ez alaposan megdolgoztatja a nyakizmokat.”

A vele közel egyidős, de az F1-ben első szezonját kezdő Stoffel Vandoorne is a nyakerősítést nevezte meg edzése sarkalatos pontjának. „A legnagyobb kihívást idén a nyakra ható G-erők jelentik. A kanyarsebesség sokkal nagyobb lesz, legalábbis a szimulátorban én ezt tapasztaltam. De azt nehéz pontosan megjósolni, milyen is lesz a testünk számára, mivel teljes mértékében lemásolni nem lehet ezeket az erőhatásokat. Emiatt sokat kell edzenünk, felkészülni az alkalmazkodásra. És a nyakizmokat a legnehezebb edzeni. Törékeny terület ez, könnyű túlerőltetni, és nincs olyan speciális módszer, amellyel rendesen fel lehetne készíteni” – magyarázta a belga.

Pontosabban egy igazán hatékony mégis akad: a február 27-én rajtoló tesztek, melyek ezúttal nem csupán az autók, de vezetőik felkészítéséről és vizsgáztatásáról is szólnak majd.

Képgaléria Sainz edzésmódszereiről:

Array
(
    [replacement] => 
		
		

    [shortcode] => 
		
		

    [title] => Carlos Sainz edzésben (Fotó: Toro Rosso)
    [image] => //cdn.cms.mtv.hu/wp-content/uploads/sites/10/2017/02/P-20170208-00102_News-1024x682.jpg
    [alignment] => aligncenter
)

További tartalmak