Musorujsag
Élő Eredmények

Egy kiállás, „valódibb” előzések – ez vár ránk 2017-ben a Pirelli szerint

Auto Motor und Sport, Autosport, Motorsport-Total
Megnő az egy kiállást hozó versenyek száma, és kevesebb lesz majd az előzés az új szezonban a Pirelli szerint. De vajon ez javítja vagy rontja a versenyek minőségét?
Kimi Räikkönen a szezonzáró abu-dzabi gumiteszten, a Pirelli 2017-es széles abroncsaival (Fotó: xpbimages.com) Kimi Räikkönen a szezonzáró abu-dzabi gumiteszten, a Pirelli 2017-es széles abroncsaival (Fotó: xpbimages.com)

Kedden Torinóban hivatalosan is megnyitotta motorsportos szezonját a Pirelli. A sportban 110 éve aktív gumigyártó képviselői a rendezvényen az előttünk álló F1-es szezonnal kapcsolatos várakozásaikról, a gumik változásáról, és azok várható hatásairól is beszéltek.

A legnyilvánvalóbb változás az lesz, hogy a mezőny idén 2016-hoz képest elöl 6, hátul 8 centiméterrel szélesebb abroncsokat használ, melyeket szerkezetileg úgy alakította át a gyártó, hogy azok kevésbé legyenek érzékenyek a hőre, egyenletesebb teljesítményt nyújtsanak, és ne kopjanak olyan drámai mértékben.

A felkészülés 24 tesztnapja során három csapat módosított 2015-ös autójával összesen 12 ezer kilométert teljesítettek számos különböző pályán és körülmények között. A Pirelli emellett mind a 10 istállótól megkapta a 2017-es autójához kapcsolódó szimulációs adatokat, melyek képet festettek arról, mi vár rájuk idén, valamint mekkora volt az eltérés az átalakított tesztautók és a készülő versenygépek leszorítóereje között.

„A legfőbb problémát az jelentette, hogy ha nincs nagy leszorítóerőnk, a gumik sem tudnak úgy működni, mint ahogyan terveztük, hiszen mi a szimulációk alapján jósolt leszorítóerőhöz gyártottuk őket” – mondta a felkészülésük nehézségéről Paul Hembery sportigazgató. „Az átmeneti autók teljesítmény szempontjából elmaradtak, de még így is ott voltak nekünk a szimulációs adatok. A kérdés csak az, hogy az autók mennyire kerülnek közel ezekhez az adatokhoz. Az is lehet, hogy túlszárnyalják őket, és sokkal gyorsabbak lesznek.”

Ami az új gumik sajátosságait illeti, elmondta: „Nagyobb lesz a futófelületük, és nem fognak olyan gyorsan túlmelegedni. Nagyobb lesz a hőmérsékleti tartományuk is, így sem a kopás, sem a teljesítményromlás nem lesz akkora.”

Kiemelte, az egyes gumikeverékek közötti időkülönbség is csökkenni fog. „Én úgy számolom, hogy egy másodperc alatt lesz a különbség. Tavaly gyakran másfél másodperc fölött volt.”

A Pirelli 2017-es keverékei (Fotó: Photo4 / XPB Images) A Pirelli 2017-es keverékei (Fotó: Photo4 / XPB Images)

Akár 40 km/órával is nőhet a kanyartempó!

Ami a teljesítményt illeti, a Pirelli pályától függően 2-6 másodperces gyorsulásra számít. Az olaszok előzetes számításai szerint a téli tesztek helyszínéül szolgáló Barcelonában például nagyjából 5 másodperccel lesznek jobbak a köridők, mint a viszonyítási pontot jelentő 2015-ben. Mindez azt jelenti, hogy a mezőny újra az 1:20-as határ alá juthat az időmérő edzésen, melyet tavaly Lewis Hamilton 1:22,000 másodperces időeredménnyel nyert meg.

A nagyobb tempó nagyobb terhelést is jelent – és nemcsak a gumik szempontjából. „A hármas kanyar mindenki számára padlógázos lesz” – jósolta Mario Isola. „Ez 40 km/órás tempónövekedést jelent, és 1 g-vel nagyobb terhelést.”

Paul Hembery szerint ez a versenyzők számára okozhat nehézséget, az abroncsok számára viszont nem. „A 25%-kal nagyobb futófelülettel a gumik terén jelentősen nagyobb lett a mozgásterünk. Az autók gyorsabbak lesznek, a versenyzők eljutnak a határig, ami hibákat eredményez, és így előzéseket láthatunk. Ennek így kell lennie. Ezzel újra a versenyzőkről fog szólni a világbajnokság.”

A brit abban bízik, zavartalan és hasznos lesz a két kollektív téli tesztjük. Arra azonban nem számít, hogy már Barcelonában mindent megtudnak, amit 2017-ről tudni lehet. „Az első igazán mérvadó adatokat úgyis csak Melbourne-ben kapjuk meg. Barcelonában némi képet kapunk a sorrendről, de a teszteken gyakran jellemző a titkolózás” – állapította meg.

A Spanyol Nagydíj rajtja (Fotó: xpbimages.com) A 2016-os Spanyol Nagydíj rajtja (Fotó: xpbimages.com)

Kevesebb előzés, sok egykiállásos verseny

Hogy a gumik megváltozása és az autók új aerodinamikája hogyan hat majd a versenyekre, arról egyelőre erősen megoszlanak a vélemények. Jellemző, hogy a felhozott érveket is több irányból lehet szemlélni. Vannak, akik szerint a lerövidülő féktávok, a padlógázos kanyarok számának növekedése és a megváltoztatott szárnyak nehezebbé teszik az autók egymás mögött haladását, és csökkenteni fogják az előzések esélyét.  Ez mások szerint ugyanakkor nagyobb lehetőséget is kínálhat a versenyzőknek arra, hogy képességeik révén érvényesüljenek, s az előzés érdekében többet kockáztassanak. Van, aki ezzel szemben úgy véli, megnőhet a DRS szerepe. Mások úgy vélik, a negatív hatásokat ellensúlyozni fogja a gumik által nyújtott extra tapadás.

Mario Isola, a Pirelli mérnöke szerint az előzések kapcsán egyelőre nehéz állást foglalni. „A logika azt diktálja, hogy kevesebb előzés lesz, de azok legalább valódiak lesznek. Nem lesznek órákon át tartó viták arról, hogy ez az előzés igazi volt-e, vagy segítséggel ment végbe. De a műsor amúgy sem csak az előzésekről szól” – mutatott rá.

Tény, az elmúlt években bebizonyosodott, hogy az előzések számánál is jobban meghatározhatja egy verseny képét, hogy az egyes csapatoknál hogyan működnek a gumik. Az eltérő keverékek, az eltérő gumikezelés taktikai sokszínűséget eredményezhet, mely megfűszerezheti a futamokat.

Paul Hembery azonban jelezte, idén kevésbé fűszeresen fognak főzni… „Kevesebb kiállást fogunk látni. Ez a kisebb kopásnak köszönhető. A gumik teljesítményromlása és kopása szempontjából bármikor kiállhatnak, mivel mindkettő mértéke csökkenni fog. Sokkal több egykiállásos versenyt fogunk látni, de ha az új autók az aerodinamikájuk miatt szorosabb versenyt vívnak egymással, a gumik pedig nem melegszenek túl eközben, a versenyzők jobban fogják nyomni, és ez összességében javíthat a helyzeten az előzések terén” – hívta fel a figyelmet rá a változások kétirányú hatására.

És még egy pozitívumra rámutatott a kiállások számának csökkenése kapcsán. „A versenyeket így könnyebb lesz átlátni és megérteni.”

Kerékcsere a Renault-nál (Fotó: Bearne / XPB Images) Kerékcsere a Renault-nál (Fotó: Bearne / XPB Images)

Ha „úgy” lesz, nem az ő hibájuk

A Pirellit sok kritika érte F1-es visszatérése óta, s a mostani változások főként annak köszönhetőek, hogy a versenyzők sem voltak elégedettek munkájukkal. A gyártó rendszerint azzal védekezett, hogy 2010-ben még a csapatok kértek tőlük gyorsabban kopó abroncsokat, s várták el, hogy a gumik vigyenek színt a futamokba.

Mivel láthatóan nagy a bizonytalanság az idei újabb változások kapcsán, a milánóiak most előre jelezték: ha mégsem úgy sülnének el a reformok, ahogyan tervezték, ők mossák a kezeiket…

„Mindenkit nem tudunk boldoggá tenni, és két különböző irány van. Az elején csináltunk valamit, aztán arra kértek, induljunk el a másik irányba. Mi csak azt tesszük, amit a sportág kér tőlünk. Mi csak annyit kérünk, mondják el nekünk, mit akarnak. Azért nem panaszkodhatnak ránk, ha teljesítjük, amit kértek tőlünk! A sportág most új irányba indult el, és ha beválik, ha úgy fog működni, ahogyan mondják, akkor jó lesz a versenyzés” – mondta Hembery.

Üzenete viszont az: ha mégsem így lesz, nem nekik, hanem a szabályalkotóknak kell elgondolkodniuk.

További tartalmak