Bár a 2017-es szabályváltozások az autók megszépítését is célul tűzték ki, nem mindenki elégedett maradéktalanul a végeredménnyel. Az idei szezon a cápauszonyok visszatéréséről szól, és egyre több csapatnál tűnik fel a kinézetet szintén rontó úgynevezett T-szárny is.
Elsőként a Mercedes tesztelte e megoldást a silverstone-i bejáratásán, majd a Ferrarin már a bemutató idején is fent volt a cápauszony végére helyezett vízszintes terelőlap. Hétfőn aztán újabb két vetélytárs csatlakozott a klubjukhoz: a Williams és a Haas.
Ez és a cápauszony valójában hasonló célokat szolgál – a hátsó szárnyra érkező légáramlatokat próbálják „rendbe tenni” velük. A technikai szakíró, Craig Scarborough egyszerű magyarázattal szolgált. „A fő ok az, hogy a 2017-es szabályok miatt a hátsó szárny lejjebb került. Már nincs bőven az autó fölött, így a levegőt most már megzavarja a bukócső, és az egész légáramlat közel halad az autó testéhez. A zavaros levegő miatt a hátsó szárny kevésbé hatékony, ezért annak meredekebb szög kell ahhoz, hogy ugyanolyan mértékű leszorítóerőt termeljen. Ez viszont növeli a légellenállást, így lassít az egyenesekben” – mutatott rá a változások következményére.
A levegő rendezése a cápauszony feladata, mely egyfelől kiegyenesíti a motorborításra valamilyen szögben érkező légáramlatokat (pl. kanyarodás közben), másfelől tereli a versenyző feje fölötti légbeömlőt megkerülő áramlatokat is. Így rendezettebben érik el a hátsó szárnyat.
Az úgynevezett T-szárny eközben egy, a Scarborough által említett második hatásra adott válasz: a csapatok ezzel érik el, hogy hátsó szárnyuk ugyanolyan meredekség mellett is élesebb szögben kapja a levegőt, azaz e szárnyelem nem generálja a leszorítóerőt, hanem inkább a valódi leszorítóerőt termelő hátsó szárny számára „készíti elő a terepet”.
A korábbi Jordan-tervező, Gary Anderson elmondta: „Ez nem önmagában a leszorítóerő generálására van ott, inkább segíti rendezni a hátsó szárny felé tartó légáramlatokat, melyek így nagyobb szögben érhetik a hátsó szárnyat.”
A Williams és a Haas mellett a közeljövőben alighanem más csapatok is bevetik majd ezt a megoldást. Peter Prodromou, a McLaren főmérnöke megerősítette, ők is fontolgatják ezt a lehetőséget. „A szabályalkotáskor azzal nem számoltak, hogy ilyen T-szárnyakat fognak bevetni ezen a területen. Mi is vizsgáljuk ennek a lehetőségét” – nyilatkozta.
Toro Rossó-s kollégája, James Keyt szintén megkérdezték, használják-e a vízszintes lapot. „A válaszom: talán” – fogalmazott.