Brawn: Senki ne kérdőjelezzen meg minket!

Ross Brawn nem szeretne patthelyzetbe kerülni a szabályokról való egyeztetések során, ugyanakkor az új tulajdonosokhoz hasonlóan fontosnak tartja, hogy az élmezőny is áldását adja az igazságosabb pénzelosztásra. A brit szakember szerint az autók megjelenésére is oda kell figyelni.

Ross Brawn (Fotó: Bearne / XPB Images) Ross Brawn (Fotó: Bearne / XPB Images)



A jelenleg érvényben lévő kereskedelmi szerződéseket még az F1 korábbi ügyvezetője, Bernie Ecclestone kötötte a csapatokkal, ezek értelmében pedig az élmezőny tagjai – valamint a történelmi istállók – sokkal több pénzhez jutnak a bevételek elosztásakor, mint riválisaik. A Liberty Media „hatalomátvétele” óta többször felmerült, a helyzet 2020 után megváltozik.

Ehhez persze az élmezőnynek is lesz egy-két szava, a Liberty által kinevezett sportigazgató, Ross Brawn viszont reméli, végül – az F1 érdekében – a felek megtalálják a közös nevezőt. „Mindig lesznek véleménykülönbségek, és eltérő nézőpontok, a dolgok pedig néha túlforrósodhatnak. De a lényeg, hogy van hajlandóság az együttműködésre” – kezdte a korábbi csapatvezető.

„Mindenki tudja, hogy a források elosztása az elefánt a szobában! Beszélnünk kell róla, és mindenki tudja, hol áll a másik, szóval el kell kezdenünk a megoldáskeresést. Nem akarunk patthelyzetbe kerülni, hogy kiderüljön, ki a gyávább, ahogyan az legutóbb történt” – magyarázta.

A Liberty Media számos amerikai sportban is érdekelt, ennek kapcsán pedig sokszor felmerült már az F1 és az ottani bajnokságok „igazságosabb” pénzelosztási rendszerének összevetése. A nagycsapatok Brawn szerint is tanulhatnának például az NFL-ben látottakból. „Volt idő, amikor elég torz volt az amerikai futball jutalmazási rendszere. Az első kettő kapta a legtöbb pénzt, a többiek pedig szenvedtek. Az első két csapat viszont áldozatot hozott, hogy a helyzet méltányosabb legyen.”

Valtteri Bottas és Sebastian Vettel (Fotó: xpbimages.com) Valtteri Bottas és Sebastian Vettel (Fotó: xpbimages.com)



 

„Amikor az egész sokkal sikeresebbé vált, mivel a sportág is versenyképesebb lett az említett két csapat is felülmúlta a korábbit, hiszen maga a sport is jóval sikeresebbé vált. Mi a tanulság számukra? Ez remek példája a sport és az üzlet egyensúlyának. Az F1 új tulajdonosai ebből a kultúrából származnak. Ez az egész az üzlet jobbá tételéről szól. Meg tudjuk csinálni? Komoly kihívás lesz, de megpróbálhatjuk” – jelezte.

Brawn szerint az autók kinézetére is jobban oda kell figyelni, és el kell kerülni, hogy olyan kiskapuk maradjanak a szabálykönyvben, melyek teret engednek a „csúnya megoldásoknak”. „Az volt a cél, hogy szebbek legyenek az autók, de csak a siker nem volt teljes, mert megjelentek a cápauszonyok és a T-szárnyak, valamint több régen nem látott megoldás. Ez érthető, mert a szabályok mindezt lehetővé tették, a következő szakaszban viszont ezek már nem lennének kívánatosak. Még akkor sem, ha ennek csupán esztétikai okai vannak” – mondta.

A cápauszonyokat néhány éve egyébként már betiltották, most viszont a felek abszolút egyetértésére lenne szükség ahhoz, hogy száműzzék őket (kivéve, ha az FIA veszélyesnek minősíti a megoldást). Erre pedig nem számíthatunk, hiszen az istállók mindig a saját érdekeiket fogják szem előtt tartani, a megoldás pedig némi plusz időt jelent a pályán. „Az a bosszantó, hogy Jean Todt régebben szerette volna elérni, hogy legalább a rajtszámok felkerüljenek rájuk, és így az autók jól beazonosíthatóvá válnak a nézőtérről. Ezt újra elővettük, majd a csapatok fele azt válaszolta, szerintük borzalmasan néz ki. Kipróbáltuk, fotók is voltak, de abban maradtak, hogy csúnya, ezért nem akarják” – idézett fel egy példát a döntéshozatallal kapcsolatos nehézségek említésekor.

A brit ennek ellenére reméli, a csapatok megfelelő partnerek lesznek a sportág jobbá tételét célzó Liberty számára, és az ötleteikkel is segítik majd az új tulajdonost. „Nincs varázsgomb, amivel mindent megoldhatunk. Remélem, az emberek megértik a céljainkat, és azt, hogy szívből dolgozunk a sportért. Remélem, észreveszik, hogy az F1 jobbá tétele motivál bennünket, és semmi más. Addig, amíg bele nem esünk abba a csapdába, hogy megpróbáljuk torzítani a versenyt, mert valaki nyer, amit egyébként én sosem tennék, addig senki ne kérdőjelezze meg a motivációnkat” – zárta gondolatát.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)