Padlógázon sincs gyorsabb a Ferrarinál!

Nagyot fejlődött a Ferrari erőforrása – Romain Grosjean, de a barcelonai teszteken mért adatok is ezt mondják. De vajon mennyi tartalék maradt még a Mercedesben?

Kimi Räikkönen (Fotó: Ferrari) Kimi Räikkönen (Fotó: Ferrari)



A 2017-es szabályok hiába irányították inkább az aerodinamikára a figyelmet, az ezen a téren történt változásokra a motorgyártóknak is reagálniuk kellett. A szélesebb autók és gumik miatt nagyobb lett a légellenállás, amit az erőforrások teljesítményének javításával igyekeztek kompenzálni.

Miközben az első barcelonai teszthéten még a 2016-os Ferrari-motort használó Sauber érte el a legmagasabb csúcssebességet, a második négy napban már az új motorokkal felszerelt versenygépek is gyorsabbnak bizonyultak. A célegyenesben az egyre bátrabban feltekert V6-osoknak köszönhetően az Auto Motor und Sport adatainak tanúsága szerint nőtt is a tempó.

A Ferrari bizonyult a leggyorsabbnak ezen a téren is: 340,6 km/órás csúcssebessége már csupán kevesebb mint 6 km/órával maradt el a 2016-os rekordtól (346,3 km/óra). A lista második helyén a Mercedes első motorverzióját használó Williams végzett 339,6 km/órával, míg a harmadik a már a második specifikációt használó Mercedes lett 338,6 km/órával. Utóbbi csapat viszont a hírek szerint még nem eresztette ki a szellemet a palackból: a korábbi megbízhatósági problémák miatt Lewis Hamilton és Valtteri Bottas konzervatív motormódban körözött, azaz részükről még számíthatunk jelentősebb tempójavulásra.

És ha minden igaz, a Red Bulltól is. A Renault-motort ugyancsak vissza kellett fojtani a folyamatos ERS-gondok miatt, és ennek ismeretében az 5. helyet érő 331,2 km/órás sebességük nem is tűnik gyengének.

Max Verstappen (Fotó: xpbimages.com) Max Verstappen (Fotó: xpbimages.com)



A német szaklap a csúcssebességek mellett ezúttal is közölte a célvonalon mért tempót is, ami elsősorban azt mutatja meg, hogy mely autó képes a legtöbbet gyorsulni a célegyenes második felében. Ezen a szakaszon főként az ERS hatékonysága vizsgázik: miután a V6-os csúcsra pörgött, az autónak további lendületet az energia-visszanyerő rendszerek adnak.

Ezen a téren is a Ferrari vitte a prímet: 47,2 km/óránál senki sem tudott többet javítani tempóján a két mérési pont között. Az olaszok motorját használó Haas szerint ráadásul még maradt is tartalék a hajtóegységükben. „Eddig nem használtuk a maximális időmérős teljesítményt. Azt majd csak a versenyhétvégén fogjuk” – ismerte el Romain Grosjean, aki szerint a Scuderia „nagyon nagy” előrelépést tett, motorja vezethetősége pedig „nagyon jó”.



A Mercedes ezen a téren a Williamst megelőzve lett második, ami nem is meglepő annak ismeretében, hogy továbbfejlesztett motort használtak. Az Auto Motor und Sport ugyanakkor kiemelte, a csillagosok motorjában is van még bőven, számításaik szerint a kevéssé előredöntött, s emiatt kisebb légellenállású autójuknak maximális lóerőszám mellett ennél is gyorsabbnak kellene lennie.

A sebességek terén a McLaren szerénykedett a tabella legalján. 324,3 km/órájuk 16-tal marad el a Ferrari rekordjától, a célvonal és az első féktáv közötti 38,6 km/órás gyorsulásuk viszont azt mutatja, az ERS-sel talán nincsenek olyan súlyos problémáik, mint belső égésű motorjukkal.

Végsebességek a barcelonai tesztről (Forrás: Auto Motor und Sport)

CsapatCsúcssebesség (km/ó)Tempó a célvonalon (km/ó)Gyorsulás a két pont között (km/ó)
1.Ferrari340,6293,447,2
2.Williams339,6294,245,4
3.Mercedes338,5292,645,9
4.Haas333,3291,142,2
5.Red Bull331,2293,437,8
6.Renault331,2290,340,9
7.Toro Rosso329,2288,041,2
8.Force India327,2289,537,7
9.Sauber325,3287,238,1
10.McLaren324,3285,738,6