Miközben a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari azt találgatja, vajon melyiküknek lesz nagyobb esélye a győzelemre Ausztráliában, a negyedik nagy csapatnak mondott McLarennél nem az a kérdés, hányadik helyen, hanem hogy egyáltalán meglátják-e a kockás zászlót. A wokingiaknál olyannyira konganak a vészharangok, hogy a hírek szerint már a Mercedesszel is fölvették a kapcsolatot, tudnának-e motort biztosítani számukra.
Zak Brown ügyvezető igazgató ugyanakkor továbbra is állítja, a Hondával képzelik el a folytatást. „A Hondával folytatunk párbeszédet, és próbáljuk kitalálni, mi lenne a legmegfelelőbb hosszú távú stratégia. De rövidtávon is eredményekre van szükségünk” – ismerte el.
Kinevezésekor ő maga nyilatkozta, 2018-nak végre egy új főtámogatóval vágnának neki, ám hiába az ezen a téren szerzett minden tapasztalata, a volt marketinges ma már elismeri, helyzetüket nem könnyíti meg a folyamatos szenvedés. „Gyorsan megoldást kell találnunk, ezért mindenféle lehetőséget megvizsgálunk. Vannak más partnereink is, akik eredményeket várnak. Figyelünk a Hondával való viszonyunkra, de a Chandonnal, az NTT-vel, a Johnnie Walkerrel, a SAP-pal is törődnünk kell. Ők bizonyos eredményeket várnak el. Hosszú a közös múltunk a Hondával, annyit költenek, amennyit szükséges, elszántak, jó partnerek. Egyszerűen technikai gondjaink adódtak, melyeket nagyon-nagyon gyorsan meg kell oldanunk.”
Jól látható, miért annyira türelmetlen a McLaren az újabb nehézségek kapcsán. A csapattól négy éve távozott a korábbi főtámogató, a Vodafone, az elmúlt években pedig többek között a TAG Heuer és az ExxonMobil is elhagyta őket – pedig mindketten hosszú évtizedek óta erősítették a gárdát. Hogy nem kerültek emiatt nehéz anyagi helyzetbe, elsősorban annak köszönhetik, hogy a Honda nagy pénzekkel támogatja őket.
A szakítás már csak emiatt is nehézkes lenne. Egyes pletykák szerint a megoldást az jelenthetné, ha a McLaren csak ideiglenesen térne vissza a Mercedeshez. Vadabb elméletek szerint akár már a Bahreini Nagydíjtól a németek motorjára válthatnak, miközben a Honda elvonulhatna, hogy 2018-ra megoldja a problémákat, s ütőképes erőforrással térjen vissza a wokingiak oldalán.
Mindez egyelőre inkább meseszerű forgatókönyvnek tűnik – akárcsak a hirtelen feltámadásuk. Brown hangsúlyozta, alaptételük mit sem változott: „Gyári csapatnak kell lenned ahhoz, hogy bajnokságokat tudj nyerni. Futamokat akarunk nyerni, de a Hondával közösen!”
Houdinitől is bravúr lenne…
Az istálló korábbi versenyzője, David Coulthard szerint erre nem a közeljövőben kerül sor. „Nagyon súlyos gondjaik vannak a Honda-motorral. Rossz a megbízhatóságuk, kevés lóerő áll rendelkezésükre – ezek nem járnak épp kéz a kézben a fejlesztéssel. Javítani fognak, de annyira le vannak maradva, hogy szinte Houdini-féle mutatvány lenne, ha innen vissza tudnának kapaszkodni, és még idén igen versenyképessé tudnának válni” – vélekedett a skót.
Szerinte nem az a kérdés, hogy a McLaren hátat fordít-e a motorgyártónak. „A McLaren ki fog tartani, de hogy kitart-e a Honda is, az már más kérdés. Elkötelezték magukat, nagyon sok pénzük megy rá, a világ színpadán állnak, de nem azért, hogy leszerepeljenek. Most viszont ez a helyzet.”
Egy másik korábbi mclarenes, John Watson sem lát kiutat a válságból. „Nem látom a javulás jeleit a Honda részéről, melyek azt sugallnák, hogy a korábbi csapatom képes lesz újra a bajnoki címért harcolni. Ez a helyzet nagyon elszomorít, lehangol” – nyilatkozta.
Ő Fernando Alonsót is sajnálja, aki egyre inkább úgy tűnik, csak pazarolja értékes éveit a McLarennél. „Amikor Fernando 2015-ben a McLarent választotta, azt gondolhatta, hogy először jön egy tanulóév, pár dobogóval. 2016-ban már több dobogós helyezésre, talán győzelmekre számított, hogy aztán 2017-ben már a bajnoki címért harcolhasson. Eléggé kiábrándult lehet most.”
Éric Boullier a közelmúltban kijelentette, ha nem Honda-motorjuk lenne, már futamokat nyerhetnének. Watson szerint is – mégsem hiszi, hogy a válás lesz a megoldás. „Az efféle kijelentések biztosan nem segítenek, de valószínűleg van bennük igazság. A szerződések csak pár papírlapból állnak, bennük pedig mindig van kilépési záradék. A Honda viszont sok pénzt költ a Forma–1-re. Egy üzleti megállapodásról van szó, és mindkét fél érdeke, hogy ezt folytassák” – állapította meg a négyszeres futamgyőztes.