Musorujsag
Élő Eredmények

Megoldás van, garancia nincs – a Honda aggódik

Autosport
Talált megoldásokat a Honda a barcelonai teszteken felmerült motorproblémákra, mégsem nyugodt az Ausztrál Nagydíj előtt.
Haszegava Juszuke (Fotó: Moy / XPB Images) Haszegava Juszuke (Fotó: Moy / XPB Images)

A japán gyártó sportigazgatója, Haszegava Juszuke az egyre sűrűsödő gondok közepette szép csendben elrejtőzött a nyilvánosság elől a második téli teszthéten – most Ausztráliában viszont először beszélt részletesebben, konkrétumokat is említve akkori gondjaikról. Elmondása szerint a hibák jelentős részét megoldották, de azt nem tudja garantálni, hogy a hétvégén nem jönnek újabb hibák.

Mint kiderült, igazak voltak a pletykák, a legnagyobb fejtörést valóban a motor vibrációja idézte elő. „A teszt utolsó két napján a gondot a fellépő vibráció okozta. Nem magával a motorral volt a probléma, még ha a leginkább vibráló rész a motor is volt. Ez a nehézség töréseket eredményezett az autó oldalában lévő karboncsőben, ami levált. Nem tudom, hogy ugyanez a probléma újra előjön-e, ha a motor már nem okoz vibrációt. Aggódom. Szinte biztos, hogy az autót keresztülvitték a kerékvetőkön, és ez okozta a vibrációt. Ha ilyen gyengeség mutatkozik az autó oldalán, az bizony aggasztó” – nyilatkozta a motorprojekt vezetője.

Az autót szétverő vibrációt a motorvezérlés módosításával próbálják megszüntetni, és ezen a téren a szakember szerint előrelépést értek el gyárukban. Ez ugyanakkor még nem garancia a megoldásra: a tesztpad a télen is sokkal jobb teljesítményt ígért, mint amit végül a pályán kaptak… „A vezethetőség egyre jobb lesz. Szakurában elvégeztünk pár próbapados tesztet, de a pályán még nem próbáltuk ki a motort azóta, így a helyzetet csak holnap fogjuk megérteni.”

McLaren (Fotó: XPB) McLaren (Fotó: XPB)

Haszegava úgy véli, a többi motorproblémát már sikerült orvosolniuk. „A spanyolországi teszten volt gondunk az olajtartállyal az első napon, majd a másodikon a motorral is. Nem zárom ki, hogy lesz még hasonló hiba, de megtettük az óvintézkedéseket. A második hét első napján a magasfeszültségű rendszer idézte elő a sok problémát, és úgy vélem, a fő hibát megoldottuk. A második teszthét második napján vízszivárgást észleltünk a hűtőben. Ezért kapcsoltuk le a motort.”

„Ami az olajtankot illeti, tervezési hibáról volt szó. Volt egy bordázott lap belül, de úgy tűnik, nem volt képes megfelelően felszívni az olajat, mert nem volt megfelelő az alakja. Megváltoztattuk. Ez nagyon bagatell hiba volt.”

Bár a fejlemények pozitívak, a szakember szavai mégsem tűnnek túl biztatónak. Fernando Alonso a tesztek során elismerte, a hibák olyannyira hatással voltak teljesítményükre, hogy motorjuk valójában kevesebb lóerővel rendelkezett, mint az előző év végén.

Honda (Fotó: XPB) Honda (Fotó: XPB)

Haszegava most azt ígérte, a hétvégén jobb erőforrást biztosítanak a versenyzők számára, mint a teszteken, ugyanakkor nem olyan erőset, mint remélték. „Még nem értük el a célt. Számokról nem beszélhetek. Jobb lesz a teljesítményünk, mint volt tavaly Abu-Dzabiban, de a légellenállás nőtt azóta. És a gumik is szélesebbek lettek, ezért érzik úgy a versenyzők, hogy csökkent a tempónk.”

Csak emlékeztetőül: a bemutatón Haszegava még arról beszélt, hogy Ausztráliára motorjukkal szeretnék elérni a Mercedes 2016 végi szintjét. És aligha a csillagosok biztonsági autójára gondolt…

További tartalmak