Brutális szörnyetegek: 8 G-s erőhatás is elérhető az új autókkal!

Akár a 8 G-s erőhatást is elérhetik a 2017-es autókkal a versenyzők Romain Grosjean elmondása szerint. Lewis Hamilton és Sebastian Vettel szerint az F1-nek ilyennek kell lennie!

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB) Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)



Új (nem hivatalos) pályacsúcsot állított fel Lewis Hamilton az Ausztrál Nagydíj szombati időmérő edzésén. 1:22,188 másodperces idejénél még soha senki sem tudott jobbat ezen a pályán, ám az idei versenygépekben nem is annyira a múlt évhez viszonyított 1,7 másodperces gyorsulás az igazán lenyűgöző, hanem a kanyartempó, melynek köszönhetően a versenyzők olykor vadászgépekben átélhető erőhatásokat élnek át – igaz, rövidebb ideig, mint a levegőt szelő „kollégáik”.

„Brutális vezetni ezeket az autókat” – lelkendezett a 6. rajtkockát megszerző Romain Grosjean. „Nem vagyunk messze a 8 G-s csúcstól sem a nagy tempójú kanyarokban. Nagyon élvezetes!”

A versenyzők szótárában mindez egyet jelent azzal, hogy egyben nagyon nehéz is. A fizikai terhelés olyannyira megnőtt idén, hogy a januári hátsérülése miatt az edzéssel leálló Pascal Wehrleinnek a pénteki szabadedzések után be kellett látnia, nem fogja bírni a versenyt, így átadta helyét Antonio Giovinazzinak.

Grosjean kiemelte, nemcsak ők „szenvednek”. „Ez kemény a testnek, kemény az alkatrészeknek, kemény az egész autónak. Jobb, ha nem véted el bizonyos kanyarok csúcspontját! A múlthoz viszonyítva őrület az a tempó, amivel egyes kanyarokat veszünk. Sokkal precízebbnek kell lenned, sokkal pontosabbnak, és a tested is jobban szenved a kanyarokban.”

Romain Grosjean (Fotó: XPB) Romain Grosjean (Fotó: XPB)



A cél persze elsősorban ez is volt az új szabályokkal: boldoggá tenni a versenyzőket, és kőkemény erőpróba elé állítani őket. „Ezek az autók igazi szörnyetegek” – állapította meg Toto Wolff. „A fedélzeti kamerás felvételeken is látható, milyen lenyűgözőek a kanyartempók. És holnap a versenyen az is ki fog derülni, mekkora erőpróba lesz, mennyit kivesz majd a versenyzőkből.”

Részben ennek is köszönhető, hogy a hétvégén eddig a megszokottnál talán több vezetői hibát láthattunk. Daniel Ricciardo, Jolyon Palmer és Lance Stroll egyaránt összetörte már az autóját. A nagyobb gumikkal és leszorítóerővel a tapadásvesztés hasonló hatású, mint a teniszező lábán a túl jól tapadó cipőtalp a salakpályán megszokott csúszkálásoknál: meglepetés és bukás a vége. „Mivel a tapadás sokkal nagyobb, az elvesztésének hatása is az” – állapította meg Grosjean. „Az autók sokkal stabilabbak a gyors kanyarokban, és a gondot az okozza, hogy ha ezt elveszted, sokkal nehezebb megfogni a szélesebb gumik miatt” – egészítette ki kollégáját Max Verstappen.

Jolyon Palmer (Fotó: XPB) Jolyon Palmer (Fotó: XPB)



„Nem azért vagyunk itt, hogy sínen menjünk”

A kanyartempó növekedéséről sokat elmond, hogy a melbourne-i 11-es fordulóban például 30 km/órával gyorsabbak a versenyzők, mint korábban. „Ez hihetetlen” – mondta elégedetten Lewis Hamilton. „Soha ennyire még nem élveztem a vezetést itt! A tapadás fantasztikus, és az aerodinamika is. Nagy a különbség. Mélyen belemehetsz a kanyarba, és nagyszerű érzés, hogy az autód nem csúszkál a kevés tapadás miatt, mint a múltban.”

Sebastian Vettel is így véli. „Sokkal gyorsabbak, sokkal élvezetesebb vezetni őket, és olyanok, amilyeneknek lenniük kell: feszegetjük velük a határokat. Lewis akkor kezdte a pályafutását, amikor az autók ehhez hasonlóak voltak a tapadás szempontjából. Én az előtt, hogy éppen kezdett megváltozni a helyzet, szóval nekem is van némi tapasztalatom abból az időszakból. Szerintem ezek a leggyorsabb autók, amiket valaha vezettünk, és a valaha használt leggyorsabbak is.”

„Ami a hibákat illeti, igen, talán ha nagy tempó mellett megpördülsz, nehezebb megfogni, míg korábban többet csúszkáltunk a gumik miatt, de azok inkább erőcsúsztatások voltak, nem vesztettük el az irányítást. Ilyen tekintetben kicsit nehezebb a helyzet, mivel gyorsabban kell reagálnod. De én ezt pártolom, mert sokkal élvezetesebb így” – jelentette ki a Ferrari versenyzője.

Hamilton hozzátette: „Azért vagyunk itt, hogy arra a területre vigyük el az autót, amelyen a legkellemetlenebb vezetni, nem azért, hogy csak üljünk és sínen menjünk. A határon táncolva kell irányítanunk egész körön át, ami nagyon élvezetes.”