Musorujsag
Élő Eredmények

Riasztó statisztika: 5 előzés egy futamon

Auto Motor und Sport, Motorsport
Egy kezünk elég volt az Ausztrál Nagydíjon látott előzések megszámlálásához. Egyes versenyzők szerint ezen a téren még soha ilyen rossz nem volt a helyzet.

 

Vonatozásra ítélve? 32-vel kevesebb előzést láthattunk idén Ausztráliában, mint egy éve (Fotó: XPB) Vonatozásra ítélve? 32-vel kevesebb előzést láthattunk idén Ausztráliában, mint egy éve (Fotó: XPB)

Nem lehet előzni! A kijelentést többször is hallhattuk az Ausztrál Nagydíjon, de már hónapokkal Melbourne előtt is. A 2017-es aerodinamikai szabályok elsődleges célja az autók felgyorsítása és szebbé tétele volt, és bár ezt el is érték, a nagy kapkodás közepette az nem érdekelte a szabályalkotókat, hogy a változtatásoknak milyen hatása lesz a csatákra és előzésekre.

Tavaly óta folyt a találgatás arról, hogy az eddiginél nagyobb leszorítóerőt igénylő autókat sokkal nehezebb lesz majd vezetni egy ellenfél zavaros légáramlataiban, mint eddig, az előzési lehetőségeket pedig a padlógázos szakaszok számának növekedése, a féktávok rövidülése is csökkenti majd.

Ausztráliában úgy tűnt, beigazolódtak a félelmek: a teljes verseny során mindösszesen 5 (!) előzést láthattunk (a rajtot és az első kört nem tekintve). Mindez 32-vel kevesebb, mint 2016-ban. A csökkenés drámai, az pedig önmagában véve komikus, hogy egy verseny valamennyi előzési manőverére emlékezhetünk… Az elsőt Lance Stroll kiállása után Marcus Ericsson ellen mutatta be a 9. körben. Sergio Pérez Carlos Sainzot előzte meg 9 körrel később; Danyiil Kvjat a 41. fordulóban jutott túl csapattársán. Végül Esteban Ocon Nico Hülkenberget maga után csalogatva jutott túl az akkor már mindenféle problémával küzdő Fernando Alonsón az 51. körben.

 

Nehezebb, mint valaha?

Ezen pozíciócserék egy részénél ráadásul külső tényezők is segítettek. Ocon például kiemelte, Alonso váratlan hibája miatt volt csak esélye. „Nico és én sokkal gyorsabbak voltunk Fernandónál, de nem tudtunk közel kerülni hozzá. Nagyon nehéz volt. Aztán elkövetett egy kis hibát a tizenkettes kanyarban, így közel tudtam férkőzni hozzá, és volt egy esélyem.”

Hülkenberg ugyan túljutott a McLarenen, Oconnál hiába volt gyorsabb, képtelen volt támadni őt. „Reménykedtem benne, hogy lesz egy kis gondja a lágy gumin. Én az ultralágyon voltam, de hamar rájöttem, hogy ez nem fog megtörténni. Ezekkel az autókkal a zavaros levegőben szinte lehetetlen előzni. Talán egy másodpercnél is többel voltam gyorsabb nála, de ez sem elég.”

Sergio Pérez Sainzot a hármas kanyarban kívülről előzte meg, de a spanyol akkor épp a boxból jött ki, azaz gumija még nem melegedett fel. A mexikóinak ez jelentett nagy segítséget. „Nehezebb előzni, mert rövidebbek a féktávok, rövidebbek azok a részek, amelyeken kritikus a tapadás, a gumik pedig nem kopnak annyira. Ha eddig másfél másodperces tempófölény kellett, most két másodperc kell” – állapította meg.

Ekkora tempókülönbség pedig nemigen van a résztvevők között – az élmezőnyben és a középmezőnyön belül is jóval szorosabb ennél a küzdelem. Az pedig szintén nem segít, hogy az új Pirelli-gumik alig kopnak a tavalyiakhoz képest, így nincs meg a taktikai sokszínűség sem, ami a korábbi években nagyobb tempókülönbségeket és több előzést eredményezett. Látványos adat: a tavalyi 45 helyett idén mindössze 20 boxkiállást láthattunk Melbourne-ben, s mindössze négy versenyző ment ki egynél többször a szerelőihez, közülük is hárman kényszerből…

Lewis Hamilton egyszerűen megfogalmazta a helyzetet: „A helyzet az előzéssel talán most rosszabb, mint valaha.”

Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

 

Segíthet a szélárnyék és az FIA

Ítéletet mondani a 2017-es szabályok fölött persze egyetlen verseny alapján még korai lenne. Erre figyelmeztetett a rutinos Kimi Räikkönen is. „Ez még csak az első verseny, és egy olyan pálya, ami nem számít normálisnak. Pár helyszínen sokkal könnyebb lesz a dolgunk, másokon pedig nehéz. Meglátjuk hogy alakul a következő versenyeken.”

Christian Horner szerint az igazi vizsgát a következő versenyek jelentik. „Itt sosem volt túl sok előzés. Meglátjuk, hogy alakul Kínában és Bahreinben, amely kettő a legjobb előzési lehetőségeket kínáló pályák közül, és csak aztán mondjunk ítéletet” – intett türelemre a Red Bull csapatfőnöke.

Ami a két helyszínt illeti, nagy segítséget jelenthetnek az ottani hosszú egyenesek. Hülkenberg szerint a szélárnyékhatás ezúttal érezhetően nagyobb, mint korábban – köszönhetően annak, hogy a szélesebb autók nagyobb „lyukat vágnak” a levegőben. „Pokolian gyors volt, ezek az autók nagyon nagy szélárnyékot adnak! Nekem dupla szélárnyékom volt, a DRS-t is használhattam, teljes erővel mentem. Arra gondoltam: hűha!” – mondta Alonso megelőzése kapcsán.

Az FIA emellett Kínában a hírek szerint megvizsgálja annak lehetőségét, érdemes-e növelni a DRS-zónák hosszát. Ez is jelenthet némi segítséget a versenyzőknek – igaz, leginkább csak a mesterséges előzésekhez…

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

Előzni nehéz!
A versenyzők szerint az év első futama megerősítette korábbi aggályaikat: nehéz csatázni az új autókkal.
Ausztrál Nagydíj