Musorujsag
Élő Eredmények

Mi a gond az új Red Bull-lal?

BBC, Speedweek, Auto Motor und Sport
Alulteljesített valós erejéhez képest a Red Bull Ausztráliában, de a csapatvezetők ígérik, az elkövetkező futamokon jelentős formajavulást láthatunk tőlük. Elmagyarázták, miért kezdtek gyengébben a vártnál.
Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)

Az év első versenyén a Ferrari és a Mercedes különcsatát vívott a mezőny élén, miközben az előzetesen bajnoki kihívóként emlegetett Red Bull a mögöttük és az élmezőny előtt tátongó légüres térben rekedt magányosan. Az időmérő edzésen 1,3 másodpercre voltak a Mercedestől. A versenyen valamelyest sikerült csökkenteniük a különbséget: Max Verstappen az első szakaszban 0,7 másodperccel volt lassabb az élen haladó Lewis Hamiltonnál és Sebastian Vettelnél, ám miután ultralágy gumikra váltott, már többé-kevésbé tudta tartani az ellenfelek (lágygumis) tempóját.

Niki Lauda, a Mercedes tanácsadója nem lepődött meg az osztrákok halványabb formáján. „Már előre látható volt, hogy a Red Bull nem lesz a Ferrari és a Mercedes szintjén. Ez már a teszteken kiderült Barcelonában. A kérdés az, mi az oka a lemaradásuknak. Véleményem szerint – és én csak kívülállóként szemlélem a helyzetüket – az autó és a motor kombinációjában kell keresni. És el fog tartani egy darabig, mivel az efféle problémákat nem lehet csak úgy tizennégy nap alatt megoldani” – vélekedett, előrebocsátva, hogy Kínában sem vár sokkal többet a Red Bulltól.

Christian Horner csapatfőnök a melbourne-i hétvége után úgy fogalmazott, hátrányukat egyelőre fele-fele arányban köszönhetik a motorjuknak és a karosszériájuknak. Mindkét téren fél másodpercre tippelte a lemaradásukat, míg Helmut Marko tanácsadó kiemelte, az időmérőn további 3-5 tizedet veszítenek azzal, hogy a Renault-nak nincs időmérős motormódja, mely a többiek számára pluszteljesítményt biztosít szombatonként.

A gondot ezúttal azonban nem pusztán az erőforrás jelenti, számos problémával szembesültek év elején, és ezeket csak tetézte, hogy a Renault-val megbízhatósági gondok adódtak, miközben az FIA a trükkös felfüggesztésük használatát is megtiltotta.

Motor Racing - Formula One World Championship - Australian Grand Prix - Race Day - Melbourne, Australia

Még számukra is kiszámíthatatlan az RB13-as

Helmut Marko egy grazi eseményen részletesebben is sorra vette a gyengébb kezdés okait. Elsőként autójuk szűk működési tartományát nevezte meg. „Az alapvető problémánkat Barcelonában az jelentette, hogy nem találtuk meg az autó megfelelő egyensúlyát. Olyan dolgokon változtattunk, melyeknek alapvetően csak kis hatásuk van, egy kicsit alul- vagy túlkormányzottá teszik az autót, de most hirtelen teljesen megváltozott miattuk az autó vezethetősége, ami nagy időveszteséggel járt. Másfelől a versenyzőink viszont azt mondták, jónak érzik az autót. Az mindig rossz hír, amikor egy versenyző azt mondja, jól érzi magát az autóban, de az időeredmény nincs benne.”

A karosszéria terén a legnagyobb gondot a tanácsadó szerint az jelenti, hogy még nem volt elég idejük kiismerni az RB13-ast. „Túl kevés időnk volt, az autónk nagyon későn készült el. Ez mindig így van, de ezúttal tényleg a legutolsó pillanatban lett kész. A szerelők végigdolgozták az éjszakát, a következő reggelen pedig már repültünk is Barcelonába” – magyarázta.

Hogy alulteljesítettek önmagukhoz képest Ausztráliában, a szakember szerint szintén ennek eredménye. No meg annak, hogy pénteken Max Verstappen kicsúszásával tönkretette padlólemezüket, szombaton pedig Daniel Ricciardo kötött ki a falban. „Ausztráliában sajnos két jelentős balesetünk is volt. Az egyik még eléggé simának tűnt, de a péntekünkbe került. Ricciardo időmérős bukása már bosszantóbb volt, mivel ki kellett cserélnünk a váltóját. Ezek miatt nem volt elég időnk a beállítási munkára. Ennek ellenére a verseny jobban alakult. Minél kevesebb benzin volt az autóban, annál jobban tartani tudtuk a lépést. Amit Melbourne-ben láttunk, az biztosan nem a valós tempónk volt, amit a következő két-három versenyen fogunk mutatni.”

„Már tudjuk, hol a hiba, megtettük a szükséges lépéseket. Kínába ennek megfelelő újításokkal készülünk, melyek révén nagyobb lesz a mozgásterünk a beállításoknál. Ez a szűk tartomány, a rossz kigyorsítás mind kompromisszumok eredménye, melyeket muszáj volt megkötnünk. Vagy nincs kigyorsításunk, vagy alulkormányzott az autónk. Most eleinte aerodinamikai újítások érkeznek, aztán már lesznek mechanikaiak is.”

Christian Horner és Helmut Marko (Fotó: xpbimages.com) Christian Horner és Helmut Marko (Fotó: xpbimages.com)

Túlsúlyos és alulteljesítő Renault-motor

Ami a kompromisszumokat illeti, Marko elsősorban a Renault-motor teszteken tapasztalt ERS-problémáira utalt. A franciák csak az Ausztrál Nagydíj előtti csütörtökön döntöttek arról, hogy még nem vetik be a hibák után módosított új MGU-K-jukat, helyette inkább a biztos utat választva a 2016-os verziót használják. Csakhogy ez nemcsak teljesítményben gyengébb az újnál, de 5 kilogrammal nehezebb is. Ehhez pedig további 1 kilogramm adódott a megbízhatóság növelése érdekében módosított légbeömlőnél is.

„A tömeghatár fölött voltunk” – erősítette meg Marko. „Nagyjából öt kilogrammal. Pontosat nem mondhatok, mert különböző elemeket tettünk próbára, melyek tömege másfél kilogrammig változott.”

Ami a folytatást illeti, a Renault eredetileg Barcelonában tervezte bevetni első továbbfejlesztett erőforrását, ám a nehézségek miatt azóta Kanadára halasztották azt. „A Renault részéről Barcelonában nem érkezik nagy fejlesztés, azt csak Kanadára tervezik. Montrealban az új motorral jön az új MGU-K, annak a tömege jelentősen kisebb lesz.”

De nemcsak a tömeg, a teljesítmény terén is hátrányban voltak Ausztráliában: a teljesen új Renault-erőforrásban rejlő potenciálit egyelőre nem aknázhatták ki. Ezen a téren Marko Spanyolországban kisebb változásra számít. „A problémák miatt a Renault nem ment el a maximális teljesítményig. Melbourne-ben lemondtunk az új MGU-K-ról, de elképzelhető, hogy Barcelonában jön egy átmeneti megoldás, ami valamivel könnyebb lesz, és a versenyen is hosszabb ideig használható élesebb motorbeállításokkal.”

Motor Racing - Formula One Testing - Test One - Day 1 -  Barcelona, Spain

Nem a koncepcióban a hiba

Bár a gondok láthatóan igen szerteágazóak, s emiatt a Red Bull helyzete bonyolultnak tűnik, Markóék abban továbbra is biztosak, hogy autójuk filozófiája jó. A Red Bull idei gépével teljesen más utat választott, mint a riválisok. Az RB13-as tudatosan nagyon egyszerű, kevés kiegészítő terelőelemmel rendelkezik, mellyel Adrian Newey célja a légellenállás csökkentése, a végsebesség növelése volt.

Miközben a Mercedes az oldalsó légbeömlők előtt szinte átláthatatlanul bonyolult légterelőrendszert épített fel, Newey a kocsitest körül áramló levegőt úgy próbálta meg szabályozni, hogy teljesen más irányba terelte azt az első szárnnyal – ez az első légterelők felépítésének különbségein is látszik.

Markóék hiszik, hogy az alapvető koncepció jó, csupán meg kéne érteniük, működésre kéne bírniuk. „Nem jellemző nehézségeink vannak, melyek annak köszönhetően álltak elő, hogy kompromisszumokra kényszerültünk. Az autónk elképesztően összetett, még ha a külseje nem is ezt sugallja. A kevés tesztkilométer és melbourne-i kör miatt még nem sikerült megtalálnunk az egyensúlyát, de hisszük, hogy a koncepciónk helyes. Az egyenesekben is gyorsabbak vagyunk. Most már csak a hibákat kell kiküszöbölni.”

Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)

Ami az egyenesekben mért tempót illeti, a Red Bull valóban csak 3,7 km/órával maradt el a Mercedestől a szombati időmérőn. A bizonyos kanyarokban viszont időt vesztettek, és egyelőre nem áll rendelkezésükre annyi leszorítóerő, mint szeretnék. Bár tagadják, feltételezések szerint ez részben az intelligens futóművük betiltása miatt van így. Autójukat idén kevésbé döntik előre, mint egy éve, amikor a felfüggesztésük még csökkenteni tudta az autó hátsó hasmagasságát az egyenesekben. A rendszer kiesésével most visszavettek a meredekségből, ez viszont némi leszorítórejükbe került.

„Melbourne-ben csak a gyors kanyarokban nyertünk időt. A valódi erősségünket, a jó kigyorsítás terén szerzett előnyünket a lassú kanyarokban már elvesztettük a Ferrarival és a Mercedesszel szemben. De a végsebességünk a Renault biztonsági üzemmódja ellenére is rendben volt. És ez azt mutatja, hogy a koncepciónk rendben van” – erősködött Marko.

Elmondása szerint csapata már a következő versenyeken jobb formát fog mutatni, mint két hete. „Tudjuk, hogy még nem úgy teljesítettünk, ahogyan azt az emberek tőlünk elvárják. De optimisták vagyunk, Kínában és Bahreinben már jobban fog menni” – ígérte.

További tartalmak