Az izgalmasra sikeredett Bahreini Nagydíj után ugyan elhalkult az előzés nehézségéről folyó vita, ettől még tény, a 2017-es aerodinamikai szabályváltozások nem segítették elő a pályán kialakuló csatákat, előzni pedig nehezebbé vált.
Hogy pontosan mennyivel, arról eltérő statisztikák készültek. A legfrissebbet most az Autosport című szaklap tette közzé, melyből az derül ki, hogy 2017-ben az első három versenyen eddig összesen 70,5%-kal kevesebb pozíciócserét láthattunk, mint 2016-ban. A legdrámaibb esést Melbourne hozta, ahol 92,3%-kal volt kevesebb előzés, mint tavaly. Kínában a 2016-os 128 helyett most csak 31 helycsere történt, ami 75,8%-os csökkenés, míg Bahreinben 66 helyett 32, ami 48,5%-kal kevesebb. Mindez azt is jelenti, hogy míg egy éve átlagban 73,3 előzés történt e három futamon, addig most csupán 21,7.
A számokhoz mindazonáltal némi pontosítás is tartozik. Ausztráliában például valójában nem 2, hanem 5 előzés történt a versenyen, ám az Autosport statisztikájába csak azon pozíciónyeréseket számítja bele, amelyek nem az első körben történtek, s amelyek után a következő körben is a megváltozott sorrend maradt érvényben. Náluk emiatt kiesett a futam első körében látott egyik manőver, valamint Fernando Alonso Esteban Ocon és Nico Hülkenberg általi megelőzése is, mivel a spanyol ezt követően föladta a versenyt.
Előzések az első három versenyen (az Autosport statisztikája alapján):
2016 | 2017 | Különbség | |
Ausztrália | 26 | 2 | 92,30% |
Kína | 128 | 31 | 75,80% |
Bahrein | 66 | 32 | 48,50% |
Összesen | 220 | 65 | -70,50% |
Ám akárhogy is variáljuk a számokat, attól még tény marad: idén drasztikus mértékben csökkent az előzések száma, mely a DRS és az öt gumikeverék ellenére inkább közelíti a tankolós 2000-es évek mutatóit, mintsem a nyitható hátsó szárny 2011-es bevezetése óta mutatkozó trendeket.
Az előzések egyik nagymesterének számító Max Verstappen azonban ezt nem visszalépésnek, hanem előrelépésnek tekinti. Jeligéje: a kevesebb ezúttal több! „Nehezebb, mint tavaly volt, de egyáltalán nem olyan szörnyű. Ha friss gumikon vagy, még mindig van egy-két köröd arra, hogy megpróbálkozz vele” – állapította meg. „Idén a DRS sem olyan hatékony. Kínában a legtöbb előzés DRS nélkül történt. Ez sokkal szórakoztatóbb is egyben. A kínai hatos kanyar kiváló hely az előzésre, különösen amikor későn lépsz a fékre. Minél később lépsz a fékre, annál jobb.”