Alakul a jövő F1-es motorja – a sportág nagyon fontos döntés előtt áll

Körvonalazódik a 2020 utáni motorformula. A gyártók az alapvető kérdésekben már konszenzusra jutottak.

Niki Lauda, Helmut Marko és Charlie Whiting (Fotó: XPB) Niki Lauda, Helmut Marko és Charlie Whiting (Fotó: XPB)



Az FIA május 31-éig adott időt a motorgyártóknak arra, hogy javaslatokat tegyenek a következő motorformulára. A jelenlegi szabályrendszer 2020-ig lesz érvényben, és a résztvevők egy ideje már dolgoznak a megújuláson. Monaco előtt is egyeztettek, következő ülésükre júliusban kerül sor, végső döntést pedig év végéig kell hozniuk.

Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a gyártók között az alapvető kérdésekben már megvan az egyezség. Egyszerűsíteni akarják és olcsóbbá tenni a jövő erőforrásait, közben azonban hűek maradnának az utcai autógyártásra jellemző trendekhez is. Emiatt azt tervezik, hogy 2021-től legalább öt éven át 1,6 literes V6-os turbómotorokat építenek, melyek rendelkeznek kinetikusenergia-visszanyerő rendszerrel, de a jelenlegi hajtóegységeket problémássá tevő MGU-H-val már nem. A cél, hogy 1000 lóerő fölé jussanak – igaz, ezt a teljesítményt talán már 2020-ig is elérik, a jelenlegi motorokkal.

Növelni szeretnék az elektromotor teljesítményét is, arról azonban egyelőre nem döntöttek, milyen módon. A Mercedes azt javasolta, az autók első tengelyén is nyerjék vissza a fékezési energiát, s építsenek az autókba egy második KERS-et . Ennek viszont lenne egy hátránya (a fékezés jellegének megváltozásán túl): a rendszer többletsúlyt jelent, és sokak szerint már a mostani 728 kilogramm is túl sok.

Vitatémát jelent még, hogy milyen rendszereket egységesítsenek a kiadások csökkentése érdekében. A Red Bull szeretné, ha a KERS-t, az energiatárolókat és a turbófeltöltőket is homologizálnák. Meg is vádolták őket azzal, hogy egységes motorokat akarnak, mivel nem élveznek gyári támogatást. Valójában másról van szó: el akarják érni, hogy az F1-ben újra legyenek független motorbeszállítók . Ez pedig csak olyan formulával lehetséges, amely a Cosworth vagy az Ilmor számára is megfizethető, és amelyben ők is versenyképessé válhatnak a nagy gyártók mellett.

Helmut Marko és Christian Horner (Fotó: XPB) Helmut Marko és Christian Horner (Fotó: XPB)



„Az emberek félreértenek bennünket. Mi olyan motort akarunk, amely technikai és gazdasági szempontból is fenntartható egy független gyártó számára. Egy motort, amit huszonötmillió euróból lehet fejleszteni” – magyarázta Helmut Marko.

Toto Wolff nem bánná, ha lennének független résztvevők. „Itt a világ vezető sportautógyártója, a Ferrari, a globális piac legjobb utcai autómárkái, a Honda és a Renault, valamint a talán vezető prémiummárka, a Mercedes. Nem sok olyan korszaka volt az F1-nek, amelyben adott volt négy ilyen gyártó. Ha viszont találnánk egy motorformulát, amely lehetővé tenné a független gyártók érkezését 2020 után, még jobb lenne. Hogy egy független gyártó valaha is fel tudja venni a versenyt a valódi gyártókkal, akik milliárdokat költöttek az évek alatt arra, hogy itt legyenek? Nem vagyok benne biztos. De ha elég korán meg tudnánk alkotni egy olyan motorformulát, amely lehetővé tenné a függetlenek számára, hogy előkészítsék a koncepciót, az működhetne” – vélekedett.

További sarkalatos kérdést jelent a motorhang problémája. Wolff szerint erre az új formulánál nagyobb figyelmet fognak fordítani, mint legutóbb. Vagy mondjuk úgy, végre figyelmet fognak fordítani rá? „Miért mondják azt az emberek, hogy csak pörgessük fel a motorokat, és menjünk? Hiába válik az utakon minden hibriddé és hatékonnyá, az autóversenyzés továbbra is egy audiovizuális élmény. Láthatod, hogy gyorsan mennek az autók, és a hangzás is nagyon fontos. Ez teszi érzékelhetővé a sebességet és az erőt. A jelenlegi motoroknál ezzel talán elfelejtettünk foglalkozni. Nem hinném, hogy ez teljesen rossz, de 2020-ban, amikor új motorszabályok jönnek, a hang minőségének meghatározó szempontnak kell lennie. Ez nagyon fontos.”

Toto Wolff és Christian Horner (Fotó: XPB) Toto Wolff és Christian Horner (Fotó: XPB)



Mindez azonban nem jelenti azt, hogy van még visszaút a sokak által visszasírt V8-asokhoz, V10-esekhez. „Meggyőződésem, hogy a Forma–1-nek technológiai formulának kell lennie. A nyolchengeres szívómotorok visszatérése nem járható út, mert ezzel az F1 szembemenne önmagával. Muszáj a legerősebb, leggyorsabb motorral versenyeznünk, és a létező legjobb technológiával” – mutatott rá a korral való haladás fontosságára.

Niki Lauda hozzátette, a 2021-es formulával nem véletlenül nem akarnak teljesen új útra lépni. „Ma még senki sem tudhatja, milyen motorokat fogunk használni tíz év múlva. Talán teljesen másmilyeneket. Ezért sem lenne értelme az addig eltelt időben egy teljesen más koncepcióba kezdeni” – érvelt.

Ross Brawn szerint az F1 hosszabb távú jövője szempontjából az egyik legfontosabb döntést tervezik meghozni idén. „Jól kell csinálnunk, mert nagyon sok minden múlik ezen. Válaszút előtt állunk. Az autóipar változik, az elektromosság irányába mozdul, az önjáró autók felé. Ez viszont nem a Forma–1. Alaposan át kell gondolnunk, mennyit engedünk be ebből a technológiából. Ha túl sokat, az elnyomhatja a sportot, elidegenítheti a szurkolókat” – figyelmeztetett a 2014-ben már egyszer elkövetett hiba veszélyeire.