Így kerülné el Brawn az F1 elmúlt évtizedben elkövetett hibáit

Az F1-es autók aerodinamikájának „lebutítása” sem megoldás a versenyzés minőségével kapcsolatos problémákra. Ross Brawn a sportág 2017-es mázlijáról és a szebb jövőért dolgozó kutatócsoportjáról nyilatkozott.

A Kanadai Nagydíj rajtja (Fotó: XPB) A Kanadai Nagydíj rajtja (Fotó: XPB)



Kimi Räikkönen a kerékcserék előtt Sergio Pérezzel, majd utána Esteban Oconnal nem tudott mit kezdeni. Esteban Ocon hiába futott frissebb gumikon, a csapata segítségét kérte csapattársa megelőzéséhez. A mexikói eközben képtelen volt kihasználni, hogy Daniel Ricciardo előtte lassabb nála a keményebb gumikon. Sebastian Vettelnek pedig a hajrában egy plusz kerékcsere után is meg kellett izzadnia azért, hogy túljusson a két rózsaszín versenygépen. Ez 2017, a szezon, amelyben gyorsabbá és szebbé váltak az autók, de előzni alig lehet velük.

A Kanadai Nagydíj idézett jelenetei pontosan illeszkednek az idei mintába: az aerodinamikai megújulásnak és az új gumiknak köszönhetően nemcsak az előzés, de már a másik követése is bonyolult feladat. A résztvevők már a lekörözést is túlságosan nehézkesnek érzik, és egyre gyakoribbak az olyan versenyek, melyeken egy vagy két kezünk elég arra, hogy megszámoljuk a futamon történt pozíciócseréket.

Nagy dilemma ez az új szabályok kapcsán, egy olyan tényező, mely miatt nehéz egyértelmű igennel felelni arra a kérdésre, valóban előrelépett-e a sportág e reformoknak köszönhetően.

„Ha őszinte akarok lenni, idén nagy mázlink van, hogy van két csapatunk, akik nagyon szoros csatát vívnak egymással az élen. Ez nem érdemel dicséretet, inkább csak a jó időzítés következménye” – mutatott rá kritikusan Ross Brawn, a Forma–1 sportügyekért felelős igazgatója Montrealban.

Ő nem rugaszkodik el a talajtól, és jól tudja, az idei szezon nem elsősorban a szabályok megváltozásának köszönhetően jelent előrelépést az egysíkú 2016-hoz képest, és arra is ráirányította a figyelmet, hogy még ha izgalmas is a bajnoki küzdelem, a versenyek minősége nem mindig mutat ennyire egyértelmű javulást. Mert bár Barcelonában ugyan kőkemény ütközetnek lehettünk szemtanúi Sebastian Vettel és Lewis Hamilton között a győzelemért, de voltak versenyek, amelyeken éppen az új szabályoknak köszönhetően maradtak el a hasonló ütközetek (ld. Szocsi).

Persze azt sem árt kiemelni, hogy a 2017-es megújulásnak számos pozitív hatása is van. A versenyzők újra szeretnek vezetni, érződik, hogy elégedettek, és a pályán érzett felszabadultságuk a pályán kívüli magatartásukban is visszaköszön. Ez mindenféleképpen komoly vívmány az elégedetlen-morgolódó elmúlt három szezon után.

Brawn viszont tudja, még sok dolguk lesz, ha valóban „meg akarják javítani” az F1-et. „Felismertük, hogy a helyzet rendezéséért még sokat kell tennünk. Elég aggasztó például az élcsapatok és a középmezőny között kialakult különbség is, amire szintén figyelmet kell fordítanunk” – ismerte el.

Ross Brawn (Fotó: XPB) Ross Brawn (Fotó: XPB)



Ez nem előzési, inkább versenyzési munkacsoport

Az F1 új szakmai vezetője a folyamat első lépéseként felállított egy korábbi F1-es mérnökökből összeverbuvált szakértői csoportot, mely minden korábbinál mélyebb elemzési és kutatási folyamatba kezd annak érdekében, hogy felderítse a legkedvezőbb ösvényt az F1 technikai dzsungelében. A 2009-es megújulás előtt már láthattunk hasonló kezdeményezést az előzési munkacsoporttal, amely azonban egyik oszlopos tagja, Pat Symonds elmondása szerint szintén csak korlátozott mértékben volt képes kihasználni a kínálkozó lehetőséget. A ráfordított idő és pénz korlátozása a végeredmény sikerét is korlátozta.

Brawn kiemelte, ők tanulnának az előzési munkacsoport hibáiból, és nem is limitálnák figyelmüket csak egyetlen célra. Mint tették aztán például az idei szabályok megalkotásakor is. „Még csak most kezdjük megérteni ezeknek az autóknak a viselkedését, azt, hogy hogyan lehet versenyezni velük. Most indítottuk útjára az aerodinamikai programunkat, mely során meg fogjuk vizsgálni ezeknek az autóknak a tervezési sajátosságait, hogy rájöjjünk, mit tehetnénk a jövőben annak érdekében, hogy jobban lehessen velük versenyezni” – magyarázta Brawn.

„Az FIA-val közösen kezdtünk egy kutatóprogramba. Nem szeretném előzési munkacsoportnak nevezni ezt, mert nekünk nem ez a célunk. Mi egy olyan csoportot hoztunk létre, amely az autók jelenlegi és jövőbeli terveit vizsgálják, azzal a céllal, hogy versenyzésre alkalmasabbá tegyük az autókat. Mert a versenyzők elmondása szerint jelenleg nem azok.”

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fotó: XPB) A cél, hogy több olyan csatát láthassunk, mint Sebastian Vettel és Lewis Hamilton között Spanyolországban (Fotó: XPB)



Nem ellenség az aerodinamika – baráttá kell tenni

Évtizedek óta dilemmát jelent az aerodinamika megnőtt hangsúlyossága. 2009-ben annak leegyszerűsítésével kívánták megoldani az előzés problémáját, mesterséges módszereket (DRS) vezettek be, és a szurkolók szépérzékével mit sem foglalkozva aránytalan szárnyakkal csúfították el a dizájnt. Aztán jött a Pirelli, és a gyorsan kopó gumikkal igyekeztek befolyásolni a futamok képét, ám ezzel a csapatok közötti egészséges versengésbe is belenyúltak. 2014-ben pedig az új formulával a motorok felé tolták el a hangsúlyt, a sorozat több kategóriára szakadt annak mentén, ki melyik gyártóval lépett partnerségre, a fejlesztések korlátozásával pedig a kezdeti erőviszonyokat is megfagyasztották.

Valamennyi változtatás maga után vont hátulütőket, és a sportág bőven kapott kritikákat és veszített el szurkolókat is miattuk.

Brawn úgy látja, e hibák tanulsága az, hogy az aerodinamikát nem lehet, de nem is szabad megfojtani. Máskülönben visszatérnénk a lassabb, kevésbé vonzó autókhoz, melyekkel a határokat sem igazán lehet feszegetni. „Szerintem elég naiv lenne azt gondolni, hogy megszabadulhatunk az aerodinamikától, és akkor hirtelen minden csodássá változna. Valójában úgy már nem lenne olyan vonzó, nem lenne olyan gyors. Nem tehetünk föl hatalmas gumikat, és reménykedhetünk abban, hogy ettől majd gyorsak lesznek.”

„Meg kell őriznünk az aerodinamikát, de olyan módon kell csinálnunk, hogy az autók közben versenyzésre alkalmasabbak legyenek. És ennek eléréséhez nem találgathatunk, meg kell dolgoznunk érte. Semmire sincs garancia. Voltak nagyszerű versenyeink, most azt kell elérnünk, hogy sokkal gyakrabban legyenek a jövőben” – mutatott utat az F1-es csapatait rendre sikerre vezető szaktekintély.

A mostani feladata talán minden eddiginél nehezebbnek tűnik. Vajon a híres Brawn-módszer elegendő lesz a sikeres megoldásához?