Hülkenberg szárnyalása okozza Palmer vesztét?

Jolyon Palmer elismeri, összezavarta őt csapattársa kiváló teljesítménye, s ez is közrejátszik abban, hogy elmaradtak az eredmények.

Nico Hülkenberg és Jolyon Palmer (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg és Jolyon Palmer (Fotó: XPB)



Második szezon ide vagy oda, Jolyon Palmer továbbra is pengeélen táncol a Forma–1-ben. A brittel még a Lotus-istálló kötött szerződést 2016-ra, és bár a jogutód Renault nem bontotta föl ezt a megállapodást, a múlt év első felében úgy tűnt, nem lesz hosszú a pályafutása Enstone-ban. Aztán megemberelte magát, az év második felében felnőtt Kevin Magnussenhez, és ezzel kivívta csapata bizalmát a 2017-es évre is. A mostani szezonja viszont úgy indult, mintha az előző végén látott formajavulása meg sem történt volna, és most ismét a kirúgásáról szólnak a találgatások.

Hét verseny után még nincs pontja, az időmérőkön egyszer sem tudta legyőzni Nico Hülkenberget, a Q3-ba is csak egyszer (Bahrein) jutott be, miközben csapattársa állandó szereplője a döntő szakasznak. Palmer a teljes mezőnyt tekintve is kiábrándító statisztikával rendelkezik kollégájához viszonyítva: rajta kívül csak két újonc, Stoffel Vandoorne és Lance Stroll kapott ki valamennyi időmérőn az állandó csapattársától, a házon belül mért különbségeket tekintve pedig senki sincs jobban lemaradva márkatársától, mint ő.

Persze ahogy Stroll és Vandoorne, úgy ő is elmondhatja, hogy a másik autóban egy jóval rutinosabb versenyző ül, aki könnyebben boldogul a nehézségekkel és az idén különösen trükkös gumikkal, ám mindez olyannyira nem mentség az elmaradó eredményekre, hogy a Renault-nál máris jelezték, ha nem teljesít jobban, ajtót mutatnak neki.

Jolyon Palmer (Fotó: XPB) Jolyon Palmer (Fotó: XPB)



Palmer az Autosportnak elismerte, az év első hétvégéin Nico Hülkenberg teljesítménye demoralizálta, emiatt görcsössé vált. Ennek viszont szerinte már vége. „A tőlem telhető legjobbat kell nyújtanom, bármi is történik a szomszéd garázsban. Nico nagyon jó munkát végez, rendkívül gyors, főleg az időmérőkön. Nekem a magam munkájával kell elégedettnek lennem, és akkor lehetek, ha sikerül minden tőlem telhetőt kihoznom az autóból. Korábban talán én magam is hibáztam azzal, hogy Nico teljesítménye túlságosan elvonta a figyelmemet, emiatt túlvezettem az autót. Most viszont már csak a magam dolgára figyelek, nem nézegetem folyton a garázs másik oldalát.”

Palmer és Hülkenberg között az időmérőkön a leglátványosabb a különbség. A német rendre képes erőn felül teljesíteni egy körön, és átmenetileg kompenzálni az autó azon hiányosságait, melyeken a versenyen már nem rejtegethetők. A kvalifikációs eredmények aztán a futamok alakulását is döntően befolyásolják. Palmer eddig ötször rajtolt a legjobb 15-ön kívülről, innen pedig a sűrű középmezőnyben jóval nehezebb pontot szerezni.

Ő is tudja, hogy az eredményesség kulcsát az időmérős javulás jelentené, ám a hogyanra nincs válasza. „Nem tudom. A lényeg, hogy jól vezessek, ahhoz pedig jobb beállítások kellenek, hogy többet tudjak kihozni a gumikból. Volt, hogy többet is ki lehetett volna. De van, hogy elégedett vagyok magammal, mégis ott a különbség, szóval nem igazán tudom” – mondta tanácstalanul.

Jolyon Palmer (Fotó: XPB) Jolyon Palmer (Fotó: XPB)



A gumikezelés a többi csapaton belüli párharcot is meghatározza. Az említett Stroll és Vandoorne kettőse mellett egy harmadik kevés rutinnal rendelkező versenyző, Esteban Ocon is csak egyszer tudta legyőzni Sergio Pérezt szombaton. Valamennyiüknek tanulniuk kell még arról, hogyan tudják a legtöbbet kihozni a csomagjukból, és ebben a gumiknak is meghatározó szerepük van.

„Amikor eltalálod a működési tartományt, az autó tapad, ha nem, akkor nincs tapadás, és a különbség óriási. Ezért szenvednek sokan időnként, aztán gyorsulnak fel hirtelen minden ok nélkül. Ez általában annak köszönhető, hogy működésre bírjuk a gumikat, és jön a tapadás. A gumik sokkal érzékenyebbek, mint tavaly. Akkor könnyebb volt elérni a működési tartományukat, ami szélesebb is volt a mostaninál” – indokolt a Renault versenyzője.

Akárhogy is, mielőbb meg kell fejtenie a rejtélyt. Pletykák szerint csapata már javában keresi az esetleges utódját, s olyan nevek szerepelnek a listáján, mint Sergio Pérez vagy Carlos Sainz, akik Hülkenberghez hasonló stabil teljesítményt nyújtottak eddig.