Nemrég felröppent a hír, hogy egy brit székhelyű kínai csapat már 2018-ban bemutatkozna az F1-ben. Több istállótól is próbáltak mérnököket elcsábítani, kilétüket viszont egyelőre homály fedi. Annyi derült csak ki, hogy egy Nagy-Britanniában 2003-ban bejegyzett cég, a Bronze Fortune Ltd. idén májusban a China F1 Racing Team Ltd.-re változtatta a nevét. A cégről ezen kívül semmit sem tudni, egyetlen ismert tagja van, egy francia ügyvéd, Michael Orts.
A pletykák kapcsán Ross Brawn, a FOM sportügyekért felelős igazgatója jelezte, miután az F1-es bajnokságban való részvételnek szigorú feltételei vannak, semmi esély arra, hogy 2018-ban emelkedjen a mezőny létszáma. Ezt most az FIA elnöke is megerősítette a szövetség genfi sportkonferenciáján. „Bolondság lenne azt hinni, hogy egy új csapat nyolc vagy még kevesebb hónap alatt fel tudna készülni” – nyilatkozta Jean Todt.
Ugyanakkor előrebocsátotta, tervezik, hogy bővítik a bajnokságot. „A tervünk az, hogy tizenkét csapatunk legyen” – erősítette meg. A szabályok egyébként 26 versenyzőben határozzák meg a mezőny maximális méretét.
Todt megerősítette, az utóbbi időben számos érdeklődő jelentkezett náluk, ám a többségük csupán arra volt kíváncsi, lesz-e változás a sportági bevételek elosztásában. Nem véletlenül: a jelenlegi, 2020-ig érvényben maradó rendszer értelmében csak azon gárdák részesülhetnek a bevételek egyenlően szétosztott részéből (1. kalap), amelyek az utolsó három szezonból legalább kettőt a konstruktőri bajnokság legjobb 10 helyének valamelyikén zárták. Így fordulhat elő, hogy a Haas az idei éve után is csak a konstruktőri helyezése alapján járó összeget (2. kalap) kapja majd meg.
Új csapat alapításának márpedig ilyen feltételek mellett szinte semmi értelme, különösen ha egy magáncégről van szó. Az FIA ugyanis elvárja, hogy egy debütálónak legalább három évig elegendő pénze, megfelelő háttere legyen a versenyképes működéshez. „Lefuttatunk egy vizsgálatot, hogy lássuk, ki a potenciális befektető” – magyarázta Todt. „Ha egy nagy gyártóról van szó, egyszerű a dolgunk. Ha viszont egy privát vállalkozásról, akkor óvatosabbnak kell lennünk.”
A sportág a közelmúlt újoncaival nem egyszer megjárta. A legutóbbi, 2010-es hármas bővítéskor a USF1 például hiába kapott engedélyt, a csapat sosem jött létre. A Haas felvételével egy időben pedig szintén volt egy bizonytalan hátterű pályázó, a Forza Rossa, ami viszont már fenn is akadt a rostán. „Ha biztosak vagyunk benne, hogy egy komoly érdeklődőről van szó, hogy megvannak a megfelelő emberek, mint az a Haas esetében történt, akkor jöhet a kiírás a bővítésre” – nyilatkozta az FIA-elnök.
2019 előtt ilyesmire tehát biztosan nem kerülhet sor. Ahogy a titokzatos kínai csapat érkezésére sem, hiszen ha valóban az F1-be vágynak, debütálásuk előtt két évvel jelentkezniük kell a szövetségnél.