Musorujsag
Élő Eredmények

Nem szabták el a Mercedest – más aggasztja őket Baku előtt

Auto Motor und Sport, Motorsport
A Mercedes biztos benne, hogy nem autójuk hossza jelenti az idei kiszámíthatatlan teljesítményük forrását. Azerbajdzsánban folytatódik a válaszok keresése.
Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

Monacóban csak szenvedett, Kanadában domináns győzelmet aratott Lewis Hamilton, ami jól jelzi, mennyire kiszámíthatatlan az idei Mercedes. Hogy mire képesek vele a versenyzők, az pályánként, gumitípusonként változik. Fölvetődött, mivel a W08-assal a tervezők extrém utat választottak, s egy, a Ferrariénál és a többségnél jóval hosszabb tengelytáv mellett tették le a voksukat, a konstrukció érzékenysége talán éppen ennek köszönhető.

A monacói kudarc után a németek minden követ megmozgattak a problémák megértése érdekében, és Toto Wolff szerint elemzéseik során kiderült, hogy semmiképpen sem a tengelytávjuk a hibás. „Tizennyolc hónappal ezelőtt döntöttünk erről, mivel úgy éreztük, a hosszabb autó jobb teljesítményre képes, több leszorítóerővel rendelkezik, mint a rövid. Az új szabályok, a szélesebb gumik, a felfüggesztésre ható erők miatt ezt a koncepciót választottuk. Most miénk a leghosszabb autó. Ez talán a szűk utcai pályákon hátrányt jelent számunkra, de ez nagyon kicsi ahhoz az előnyhöz viszonyítva, amire a nagy tempójú pályákon teszünk vele szert” – magyarázta a sportigazgató.

„Összességében egy versenyautónál mindig a legjobb kompromisszumot kell megtalálnod a húsz versenyt tekintve, és nem egy adott helyszínre kell optimalizálnod az autódat. A múltban láthattuk, hogy vannak csapatok, akik csak Monacóban nagyon versenyképesek, vagy Monzában és Spában. A lényeg a kompromisszum, és mi ezen a téren az elmúlt években mindig remek munkát végeztünk.”

Valtteri Bottas is cáfolta, hogy eddigi problémáinak lenne köze a hosszú tengelytávhoz. „Ennek csak minimális hatása van. A csapat szimulációkat és számításokat végzett a hosszú tengelytávról, és ez csak kis problémát okozott. Sokkal inkább beállítási problémákról volt szó. Monacóban a Ferrari jobb egyensúlyt talált, mi szenvedtünk a beállításokkal. És ha egy versenyző érzi, hogy jó az autó egyensúlya, akkor magabiztosan körözhet, és ez nagy különbséget eredményez.”

Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

Bakuba is bizonytalanul utaztak

A Mercedesnél továbbra is meg vannak győződve arról, hogy amikor az autójuk beállítása és egyensúlya stimmel, gyorsabbak a Ferrarinál. Bár a vörösök ezúttal más versenyt futottak, meggyőződésük, hogy az új, keményebb futómű-beállításokkal ez Kanadában is így volt.

Már csak azt nem tudják, az Azeri Nagydíjon nem fordul-e újra a kocka. „Motrealban sikerült megoldást találnunk, de ez nem jelenti azt, hogy mindenütt így lesz” – intett óvatosságra Niki Lauda. „Fontos lépést tettünk a jó irányba, de még nincs szó áttörésről” – hangsúlyozta Toto Wolff is.

Ezen aggodalomnak Bottas gyengébb montreali tempója jelenti az alapját. „Maradtak kérdőjelek Montreal után is” – ismerte el az egyik mérnökük az Auto Motor und Sportnak. „Bottasnak nem szabadott volna ennyire visszaesnie. Az egyetlen magyarázatunk erre, hogy Lewis másképpen vezette az autót. A gépünk kényes, nehéz mindent eltalálni vele, ez igazi kötéltánc. Valtteri körönként hét tizedet vesztett Lewishoz képest. A különbség kettejük között – a napi formától függően – két tized, szóval nem beszélhetünk megoldott problémáról.”

Ezúttal Valtteri Bottason fogtak ki az abroncsok (Fotó: XPB) A Mercedest nem téveszti meg Lewis Hamilton teljesítménye, Valtteri Bottas versenye továbbra is aggasztja őket (Fotó: XPB)

A Mercedes autójának beállítási tartománya kicsi, a bonyolult aerodinamikája nagyon érzékeny, a mérnökök keze pedig meg van kötve a gumikezelés és a futómű-beállítás terén is. Elmondásuk szerint ez teszi annyira ingadozóvá két versenyzőjük teljesítményét is. „A versenyzőknek folyamatosan a választott beállításokhoz kell igazítaniuk a vezetési stílusukat. Ez van, hogy sikerül nekik, máskor nem. Ezért is van sokszor akkora különbség Bottas és Hamilton között.”

Kanadában az előrelépést annak köszönhették, hogy rájöttek, Monacóban túlságosan puhára hangolták a futóművet. Két hete sikerült megtalálniuk a legjobb kompromisszumot, de nem biztos, hogy ez Bakuban is így lesz, hiszen a pályához, a körülményekhez is alkalmazkodniuk kell, és minden változtatás vagy változás magában hordozza a veszélyt.

Emiatt is tekintenek egy újabb tesztként az előttük álló hétvégére. „Újabb tapasztalatokra tettünk szert, amit Montrealban csináltunk, azt jól csináltuk. De Baku nehezebb lesz. Csak ott fog kiderülni, hogy valóban mindent megértettünk-e. A nehézséget az aszfalt, a gumitípusok, valamint a várt magas hőmérséklet fogja jelenteni. Tavaly volt, hogy bizonyos szettek csak hat kört bírtak” – mondta a csapat mérnöke.

Az Azeri Nagydíjat vasárnap 14:30-as műsorkezdéssel az M4 Sport és az m4sport.hu élőben közvetíti.

További tartalmak