Musorujsag
Élő Eredmények

FIA: Vettel hajszálra volt a diszkvalifikációtól!

Auto Motor und Sport
Fontolóra vette az FIA bírósága Sebastian Vettel diszkvalifikációját. Végül a lehetséges második legsúlyosabb büntetés mellett döntöttek.
Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Idén többször megírtuk, hogy ez a Sebastian Vettel már távolról sem emlékeztet minket arra a Sebastian Vettelre, akit a múlt évben Mexikóban láttunk. Azerbajdzsánban viszont egy pillanatra újra megidézte akkori önmagát. És ahogy a tavalyi rádiózásának hevében történt ütközésével (Daniel Ricciardóval akadt össze), úgy most is egy biztosnak tűnő dobogót veszített el.

Vettel állította, ellenfele féktesztelte őt a 19. körben történt ütközéseik előtt. „A kanyarból kijövet olyan erősen fékezett, hogy már nem tudtam elkerülni. Ott fékezett, ahol kigyorsítani szokás” – magyarázta. Csakhogy a Mercedes telemetriája mást mutatott: Hamilton rá sem lépett a fékpedálra.

Az Auto Motor und Sport konkrét adatokat is kapott, melyekből kiderült, Hamilton a 15-ös és a 16-os kanyarnál mért tempója között a három újraindítás során mindössze 3 km/órás eltérés mutatkozott, mindig ugyanott vette el a lábát a gázról, egyszer sem gyorsított, de nem is fékezett. „A fékek melegítését Lewis mindig a 15-ös kanyar előtt elintézte” – erősítette meg az FIA egyik embere.

A többi esethez képest a különbséget az jelentette, hogy ekkor Vettel közelebb volt ellenfeléhez, s ezért lepte meg őt a tempója. A szabályok szerint a britnek azonban joga volt a sebesség kontrollálásához.

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton első ütközése felülnézetből (Fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel és Lewis Hamilton első ütközése felülnézetből (Fotó: Formula1/Twitter)

A német szaklap azt is megtudta, hogy a Paul Gutjahr, Enzo Spano, Anar Shukrov és Danny Sullivan által alkotott versenybíróság kis híján kizárta Vettelt a versenyből. „Nehéz döntés volt, és Vettel hajszállal kerülte csak el a fekete zászlót” – ismerte el az egyik bíró.

A portál szerint két okból tekintettek el a létező legsúlyosabb büntetési formától: egyrészt nem akartak döntő mértékben, közfelháborodást keltően beleszólni a bajnoki küzdelembe (ha valóban így van, az szembemenne a bíráskodás alapelvével), másrészt nincs konkrét szabály arra, milyen büntetési formát kell alkalmazni ilyen esetekben. A végül kiosztott 10 másodperces stop-and-go büntetés az időbüntetések közül a legsúlyosabb.

Sokak, így Lewis Hamilton szerint viszont nem elég súlyos. „Zúdultak a kritikák. Az egyik korábbi versenyző azt írta nekem, hogy túl enyhe volt ez a büntetés” – ismerte el a bíró. A Mercedes egyik embere pedig megjegyezte: „Angliában éppen mostanában tiltottak el egy juniorversenyzőt egy évre, mert szándékos balesetet okozott. A tíz másodperces stop-and-go arra való, ha akkor jössz ki a boxutcából, amikor az még zárva van…”

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Nem kizárt, hogy Vettel manőverének ugyanúgy lesz még utóélete, mint az egy évvel ezelőtti mexikói rádiós kirohanásának, amikor Charlie Whitingot küldte melegebb éghajlatra. Akkor csak úgy tudta elkerülni, hogy az FIA sportbírósága elé álljon, hogy többszörösen is bocsánatot kért Whitingtól. A szövetség akkor hivatalos indoklásában jelezte: „Egy hasonló esetet után a jövőben szakmai következmények lesznek, az ügyet pedig az FIA sportbírósága elé tárjuk.”

Kérdés, hogy e „felfüggesztett büntetése” csak az FIA elleni támadásokra, vagy egyéb sportszerűtlen megnyilvánulásokra is vonatkozik-e. A döntés a szövetség elnökén, Jean Todton múlik.

További tartalmak