Miért pont a két Ferrari gumija adta meg magát?

Alapos vizsgálatoknak veti alá a Ferrari Brit Nagydíjon meghibásodott két gumiját. Az olaszok szerint Sebastian Vettelnél nem az elfékezés volt a gond.

Sebastian Vettel elfékezése a Brit Nagydíj 43. körében (Fotó: XPB) Sebastian Vettel elfékezése a Brit Nagydíj 43. körében (Fotó: XPB)



Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel Ferrariján egyformán a bal első gumi adta meg magát a silverstone-i futam hajrájában. Bár a két eset kísértetiesen hasonlított, a Pirelli elsődleges gyorselemzései során megállapította, azoknak sem a jellege, sem az oka nem egyezett. Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója előrebocsátotta, a pontos okok felderítése érdekében milánói gyárukba szállítják a hibás abroncsokat, hogy azokat és több, a hasonló tempót produkáló autók által használt gumit is átfogó elemzéseknek vethessenek alá.

A szakember abban biztos, hogy az okok eltérőek, és azt kizárta, hogy a gumik a túlzott kopás miatt mentek volna tönkre, valamint hogy bármelyiknek is strukturális hibái lettek volna. „Úgy vizsgáljuk meg a gumikat, ahogyan szoktuk, de a történtek miatt sokkal alaposabban. Úgy véljük – bár ezt még bizonyítanunk is kell –, hogy a két gumi hibája különböző volt. Annyit kizárhatunk, hogy Kimi gumiján meghibásodott az oldalfal, mivel az abroncsa még fel volt fújva. A gumi egy darabja sérült, de még alaposabban ki kell elemeznünk minden gumit, nem csak ezt az egyet” – mondta Isola.

„Sebastiannak más gondja volt, elszállt a gumiból a levegő. Még ki kell vizsgálnunk és jelentést kell készítenünk róla. Együttműködünk a csapattal, mert az ő adataik fontos részét képezik a vizsgálatnak, és végső soron mindenki érdeke, hogy jobban megértsük, mi is történt pontosan.”

Azt kizártnak tartja, hogy Vettel defektje a Bottas elleni csatában látott elfékezés következménye volt. „Nem gondolnám, hogy ez lenne az oka. De háromszázhatvan fokos vizsgálatot végzünk. Nem zárok ki semmit, fontos, hogy a megfelelő következtetésre jussunk, ehhez pedig minden lehetőségre nyitottnak kell lennünk, mindent számításba kell vennünk. Könnyű lenne azt mondani, hogy elhasználták a gumit, és lezárni a vizsgálatot. De ez nem túl profi megoldás. Biztosra kell mennünk afelől, hogy a következtetéseink helyesek. Talán ez egy defekt volt.”

Sebastian Vettel és Valtteri Bottas csatája (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Valtteri Bottas csatája (Fotó: XPB)



Räikkönen abroncsa 25, Vettelé 32 kört teljesített a hiba előtt, a finn köridői közvetlenül a meghibásodás előtt csak kis mértékben, körönként 0,3 másodperccel romlottak, Vettel viszont drámaian lassult. A négyszeres világbajnok nem érezte úgy, hogy túlságosan feszegették volna a határokat. „Nagyon hirtelen jött. Miután Valtteri megelőzött, lassulni kezdtem, mert próbáltam hazahozni az autót, ezért mindent lejjebb tekertem. Nyilván a gumik miatt is lassultam kicsit, mert már eléggé viseltesek voltak, de semmi rendkívüli nem volt. Nagyon hirtelen döntött úgy a gumim, hogy nem akarja, hogy célba érjek. Nem hinném, hogy a stratégiánknak lenne köszönhető. Szó sincs arról, hogy kockáztattuk volna a futamunkat. Teljesen váratlanul történt” – magyarázta.

A két gumihiba jellegében talán eltért egymástól, az, hogy a két Ferrarin történt, mindazonáltal aligha puszta véletlen. Feltételezések szerint a vörös autók beállítása, valamint a versenyzők gumihasználata is közrejátszhatott. A Scuderia a hétvégén valamivel nagyobb leszorítóerővel versenyzett, mint a Mercedes. Vettel egész hétvégén hangoztatta, hogy a kanyarokban gyorsabbak ellenfelüknél, és az adatok azt mutatták, hogy a Copse-on például 10 km/órával nagyobb tempóval mentek át.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



A nagyobb tempó miatti nagyobb terhelés magyarázat lehet arra is, hogy Valtteri Bottas az első etapjában miért teljesített gond nélkül ugyanúgy 32 kört a lágy gumin. A finn egyfelől nehezebb autóval körözött, ami ugyan jobban terheli a gumikat, ám jóval lassabb tempót is eredményez. Ő ráadásul tudatosan visszafogta magát. még Sebastian Vettel és Max Verstappen utolérésekor is, mert tudta, hogy mennyi körre kell beosztania a Pirelliket.

Vettel ezzel szemben csatákra kényszerült, az idő nagy részében a határon kellett autóznia. Ahogyan Verstappennek is, aki hasonló gumiproblémával küzdött az utolsó körökben, mint a Ferrarik, s ezért biztonsági okokból ki is hozták egy újabb kerékcserére.

A Pirelli kiemelte, a versenyen a leggyorsabb kör 5,1 másodperccel volt gyorsabb, mint a múlt évben, és az átlagtempó is nagyobb lett, ami óriási javulást, a gumik szempontjából hatalmas terhelésnövekedést jelent. „És a Ferrari a végén különösen nyomta” – tette hozzá Isola. Talán ez lehet a magyarázat a drámai végkifejletre.

A Pirelli azt ígérte, napokon belül lezárja az átfogó vizsgálatát, és még a hét közepén meglesz a végső eredmény.