Vészjelzés a Ferrarinak – visszatér a Mercedes-fölény?

Fordult a kocka? Csak helyreállt a rend? Vagy az egész csak egy pillanatfelvétel a folyton változó helyzetről? Az elmúlt hetek változást mutattak a Ferrari és a Mercedes harcában. De mit jelenthet ez a folytatásra nézve?

Fordulhat a kocka Sebastian Vettel és Lewis Hamilton küzdelmében? (Fotó: XPB) Fordulhat a kocka Sebastian Vettel és Lewis Hamilton küzdelmében? (Fotó: XPB)



A Monaco óta eltelt négy versenyből hármat a Mercedes nyert meg, és ha nincs Lewis Hamilton fejtámaszos esete Azerbajdzsánban, alighanem négyből négy lenne a mérlegük. A címvédő csapat az ellenfelek szempontjából félelmetesen reagált a Monacói Nagydíjon kapott pofonra, és az elmúlt hetek azt mutatják, hogy többé-kevésbé sikerült is úrrá lenniük korábbi problémáikon.

Silverstone Lewis Hamilton dominanciájáról szólt. Mértékét tekintve talán nem, jellegében mégis a 2016-os szezont idézte a helyzet. Szombaton fölényesen, fél másodperces előnnyel szerezte meg a pole-t, vasárnap pedig könnyedén lépett el a második helyen álló Kimi Räikkönentől 12 másodpercre, mielőtt a finn gumija felmondta a szolgálatot.

A Mercedes egyre nagyobb előnnyel vezeti a konstruktőri bajnokságot, miközben Lewis Hamilton már csak egyetlen pontra van Sebastian Vetteltől az egyéniben, ahol ráadásul szép lassan Valtteri Bottas is komoly esélyessé lép elő.

Kell-e attól tartanunk, hogy az év második felében visszatér a jól ismert Mercedes-uralom, s a német csapat bedarálja a fejlesztési versenyben az év második felében általában lelassuló Ferrarit?

 

Vettelék nem pánikolnak – kellene?

Sebastian Vettel nem fél ettől. „Nincs okunk a pánikra, de azt el kell ismernünk, hogy a Mercedes nagyon gyors. Ez a verseny nem sikerült jól számunkra, ennyi az egész” – értékelte a helyzetüket. „Nem hoztuk a várt eredményt, de tovább kell lépnünk. Amikor az élen vagy, minden tökéletes, amikor viszont nem sikerül, az emberek máris katasztrófát emlegetnek és csalódást. Én nem azért vagyok itt, hogy veszítsek, nem szeretek veszteni, utálom! Legközelebb vissza kell vágnunk Az autónk nagyszerű, a versenyen is fantasztikus volt. Nem volt egy jó nap számunkra, de a magyar egy másfajta pálya lesz.”

A négyszeres világbajnok úgy érzi, a versenyeken továbbra is egyenlő ellenfelei a Mercedesnek, a gond csak az, hogy mostanság esélyük sincs jobb helyre kvalifikálni magukat. „Az elmúlt években nagyon messze voltunk, most viszont általában ott vagyunk. Az összes csapat közül mi fejlődtünk a legtöbbet. A legnagyobb különbséget az időmérős teljesítmény jelenti, abban a Mercedes a jobb. Dolgozunk rajta, de nem lehet egyik napról a másikra megoldani” – mondta a német.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Bár a Ferrari tagadja, a Mercedes FIA-nál tett panasza az olajégetős trükk kapcsán úgy tűnik, visszavetette az olaszokat a kvalifikációkon. Miközben Kanadáig egyre szorosabbá váltak az időmérők, azóta az Ezüstnyilak magabiztosan győzik le a Ferrarikat, és ez komoly helyzeti előnyt jelent számukra vasárnaponként.

Kimi Räikkönent is kérdezték a versenyteljesítmény és az egykörös tempó között újra szétnyílni látszó ollóról, ám ő amondó, a Mercedes Silverstone-ban az utóbbi téren is előrelépett. „Nem tudom, hogy a versenyen közelebb vagyunk-e vagy sem. A futam elején közelebb voltunk, de a kiállás után talán nem, ezért ennek utána kell járnunk és tanulni belőle” – fogalmazott a finn.

 

Silverstone a W08 és Hamilton felségterülete

Räikkönen szerint az erőviszonyokat az egyes pályatípusok túlságosan is befolyásolják ahhoz, hogy egyértelműen fordulatról lehessen beszélni. „Az előző pár helyszín nem kedvezett számunkra, de biztos vagyok benne, hogy a magyarországi jobb pálya lesz nekünk, megmutathatjuk rajta az erősségeinket. De várjuk ki a végét! Keményen kell dolgoznunk a fejlődésért.”

Ami Silverstone-t illeti, a közepesen gyors és gyors kanyarok, valamint a sok irányváltás valóban kedvezett a Mercedesnek, hiszen lehetővé tette számukra, hogy kiaknázzák hosszú tengelytávjuk előnyeit, valamint az autójuk által előállított nagy leszorítóerőt. Emellett további előnyt jelenthetett autójuk kevésbé agresszív előredöntöttsége, amely miatt a W08-as jobban boldogul akár a szeles időben is.

Valamint az a tény, hogy Lewis Hamilton mindig is szárnyalt hazai versenyén. „Ez az egyik kedvenc pályám. 2002 óta versenyzem itt. A Maggots- és Becketts-kanyar a legjobb az egész szezonban, és a szurkolók is nagy lökést adtak” – jelentette ki a brit.

 

Visszatért a valódi Mercedes

A pályánkénti formaingadozástól függetlenül tény, hogy a Mercedes sokat javult az utóbbi hetekben – többet, mint a Ferrari. Ám ismerve év eleji problémáikat, ez annyira nem is meglepő. Miközben a Ferrari kezdettől fogva ismerte és maximálisan ki is használta új autóját, nekik hosszú időbe telt, mire kiismerték a sajátjuk szeszélyeit, és szükség volt pár pofonra is ahhoz, hogy megoldást találjanak beállítási, gumikezelési gondjaikra.

Az utolsó két-három verseny egyértelmű jelét adta annak, hogy találtak megoldást. Ausztria után Nagy-Britanniában is a pénteki edzésnap legelső percétől kezdve versenyképesek voltak, nem tévedtek el egyszer sem a beállítások útvesztőjében, mindig tudták, mit miért csinálnak, ráadásul következetesek voltak, hiszen egyszerre bírták működésre mindkét autójukat, ami korábban annak szeszélyessége miatt sosem sikerült.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



A jelek arra utalnak, hogy a Mercedes mostanra érte el azt a szintet, amelyet szerintük már kezdettől fogva hozniuk kellett volna. „A puszta tempót tekintve a miénk a leggyorsabb autó, csak nem tudjuk rendszeresen kiaknázni ezt” – állították még a Ferrari győzelmei után is. Mostanra megtanulták használni a W08-ast, és még ha meg nem is gyógyították, a betegségét már láthatóan kordában képesek tartani. „Az időmérős tempónk jó, de most a versenytempónk is jobb volt a Ferrariénál, talán idén először. Ezt jó látni, főleg annak tudatában, hogy ők új motort kaptak, nekünk pedig nem is voltak fejlesztéseink” – állapította meg Hamilton.

„Eddig az övék volt a jobb csomag, ezért állnak még mindig egy ponttal előttünk. De a konstruktőrök bajnokságát mi vezetjük, ami azt jelzi, hogy pontokat hoztunk rajtuk. Ezen a hétvégén sikerült mindent kihoznunk mindkét autóból, jobban, mint korábban. Jó látni, hogy jönnek az eredmények, ez jó kiindulási alap az év második feléhez.”

Sebastian Vettel és Valtteri Bottas csatája (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Valtteri Bottas csatája (Fotó: XPB)



„Az autónkat nem volt könnyű beállítani, és amikor rosszul kezdtünk egy hétvégét, már nem tudtunk mindent kihozni belőle, nem sikerült a tökéletes működési tartományba vinnünk. A Ferrari erre azonnal képes volt az elején, az ő autójuk mindenhol működik. De sok munkával, sok elemzéssel előreléptünk, főleg az utóbbi két-három versenyen, melyeken már a kezdés is azonnal jó volt. Ez jó előjel a szezon közepén.”

Bottas szerint sem csak a pályán múlt, hogy előnybe kerültek a Ferrarival szemben. „Ezt mindig befolyásolja a pálya. A mostani úgy tűnik, kedvezett nekünk, de ahogy Lewis is mondta, a csapatunk is jobban dolgozik, a korai hibák óta gőzerővel dolgoztunk. Ez most kezd kifizetődni, és minden hétvégén egyre jobbak leszünk.”

 

Fordulópont – de hány lesz még?

Azt azonban a Mercedes is tudja, hogy a munka ezzel még mindig nem ért véget. „Nem dőlhetünk hátra, azt mondva, hogy már mi vagyunk előnyben. Tovább kell mennünk, javítanunk az autón, ahogyan eddig” – figyelmeztetett Bottas.

Toto Wolff sem merné kijelenteni, hogy újra az övék a legjobb versenyautó. „Szeretném ezt mondani, de mihelyst ezt mondod, elmész a következő versenyre, és pofára esel. Nem mindig könnyű beállítani az autónkat, de már egyre jobban megy, köszönhetően a csapat munkájának. Kíváncsian várom, hogyan teljesít az autónk Budapesten, lassú tempónál és magas pályahőmérséklet mellett. Ott talán pontosabb képet kapunk.”

Sebastian Vettel és Valtteri Bottas csatája (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Valtteri Bottas csatája (Fotó: XPB)



Hamilton is résen van, és hiába nyílt reális esélye arra, hogy a Magyar Nagydíjon átvegye a vezetést a bajnokságban, szerinte sincs garancia arra, hogy mostantól ők diktálják a tempót. „Mindig nehéz megmondani, mikor jön el a fordulópont. Folyamatosan vannak fordulatok, a mérleg nyelve ide-oda billen. Ezen a hétvégén érezhetően felénk billent, és szerintem az egész F1-nek, a szurkolóknak is jót tesz, hogy ilyen szuperizgalmas bajnokságot látnak. Kétségem sincs afelől, hogy így marad, és szerintem a mérleg nyelve tovább fog billegni. Abban bízunk, hogy bármi is történik, mi észnél leszünk.”

A Ferrari mindenesetre nincs könnyű helyzetben. Év elején egy dadogó, bizonytalan Mercedesszel vívott végletekig kiélezett küzdelmet, s őket tartotta sakkban. Most viszont már egy egyre inkább lendületbe jövő, a régi önmagára emlékeztető, magabiztos Mercedes az ellenfele. Az ő megállításuk lesz az igazi vizsgafeladat, és ehhez nekik is újra szintet kell lépniük, mégpedig mielőbb.