Musorujsag
Élő Eredmények

Túllőtt a célon a Mercedes – két büntetés lett a vége

Autosport
Fölfedte az el múlt két hétben történt váltóhibáinak okát a Mercedes, magyarázatukból pedig kiderül, hogyan vált a csapatok számára is sokkal nehezebbé idén a Forma–1.
2017-ben jóval nehezebb elérni azt az 1-est, mint az elmúlt években bármikor... (Fotó: XPB) 2017-ben jóval nehezebb elérni azt az 1-est, mint az elmúlt években bármikor… (Fotó: XPB)

Két héten belül két 5 rajthelyes büntetést is kapott a Mercedes ugyanolyan váltóprobléma miatt. Ausztriában Lewis Hamiltonnak, Nagy-Britanniában Valtteri Bottasnak kellett visszatérnie egy, a csapat elmondása szerint „biztonságosabb” régi verzióra, amely reményeik szerint már nem is okoz további problémákat.

Azt ugyanis pontosan tudják, hogy mi okozta a mostani kettőt: az, hogy túlságosan is feszegetni kezdték a határokat a Ferrarival vívott ádáz küzdelemben.

James Allison technikai igazgató az Autosportnak elmagyarázta. „A múltban ha váltottál, előbb sebességben voltál, aztán nem voltál sebességben, majd egy következő sebességbe kapcsoltál. Ezzel folyamatosan megszakadt a hajtás a fogaskerekek váltása idejére. Az átmenet nélküli váltóknál előbb az egyik fokozatban vagy, aztán a másik azonnal átveszi a hajtást, így nincs kihagyás. Viszont így is vannak forgó dolgok, melyeknek lassítaniuk kell ahhoz, hogy megtaláld a következő fokozatot” – mutatta be a modern F1-es váltókat a brit, akinek elmondása szerint a Mercedes e folyamatnál feszítette túl a húrt.

Elárulta, bizonyos, nehezen szimulálható tényezők miatt működött másképpen a váltójuk, mint ahogyan azt a tesztpadon megálmodták. „Nehéz az új ötleteket kockázatmentesen átvinni a versenypályára. Vannak erőmérő műszereink a gyárban, melyekkel egész jól szimulálni tudjuk a valóságot. A váltóbeállítás terén agresszívebb úttal próbálkoztunk, mint korábban, és hiába tűnt minden jónak a gyárban, sajnos a pályán egy kicsit mások voltak a körülmények, hiszen ott voltak a G-erők, az olaj mozgása, amit nehéz szimulálni. Egyszerűen átléptük egy kicsit a határt, és ennek megfizettük az árát.”

Ausztriában Lewis Hamiltonnak nem volt esélye a legjobb háromba kerülni büntetése után (Fotó: XPB) Ausztriában Lewis Hamiltonnak nem volt esélye a legjobb háromba kerülni büntetése után (Fotó: XPB)

Toto Wolff nemrég azt nyilatkozta, meggyőződése, hogy idén az fog dönteni a bajnoki cím sorsáról, melyik csapat melyik versenyzőjének lesz kevesebb megbízhatósági problémája. E kiélezett küzdelemben tudniillik azt sem engedhetik meg maguknak, hogy túlzottan a hibák elkerülésére koncentráljanak. „Muszáj megtalálni a helyes egyensúlyt a határok feszegetése terén. Az autó minden egyes összetevőjéből a maximális teljesítményt kell kihoznod, de úgy, hogy ne kockáztass vele túl sokat. Korábban bizonyos dolgokkal talán túl messzire mentünk” – nyilatkozta Silverstone-ban az osztrák csapatvezető.

„Amikor próbálod tartani a fejlődés ütemét, előfordulnak problémák. Van, hogy fejtámaszok jönnek le, máskor váltók mennek tönkre, mert próbálsz mindent kipréselni még az olyan részekből is, melyeknek alapvetően nincs is hatása a teljesítményre. Mégis van.”

Wolff rámutatott, sok esetben olyan apróságok döntenek győzelmek sorsáról, melyeknek első ránézésre semmi jelentőségük. Példaként a kenőanyagokat hozta fel. „Elképesztő, hogy mennyi teljesítményt lehet kihozni a kenőanyagokból, melyekről még csak azt sem tudod, hogy az autóban vannak! Találhatsz öt századmásodpercet egy hűtő folyadékkal, vagy mondjuk tizenötöt a hidraulikus olajjal. A váltó is remek példa erre. Ha megfelelő olajat használsz benne, a teljesítmény és a tömeg terén is előnyre tehetsz szert, amivel agresszívebbé teheted a váltásokat.”

Maurizio Arrivabene és Toto Wolff (Fotó: XPB) Maurizio Arrivabene és Toto Wolff  is kénytelen a határok feszegetésére sarkallni csapatát az idei szezonban (Fotó: XPB)

Ilyenkor viszont könnyű túllőni a célon, amint azt az elmúlt két hétvége megmutatta. „A csapat olykor lehet túl magabiztos is. Ez történt velünk legutóbb a váltóval. Talán egy kicsit túl keményen használtuk, aminek megittuk a levét Baku után” – magyarázta a sportigazgató.

Hiába, a szorosabbá váló küzdelem és a nagyobb tempó és terhelés nemcsak a versenyzőket hajszolja bele több hibába, csapataik ugyanígy kénytelenek a határokat feszegetni. És ez már csak azért is jó hír, mert a 2017-es szabályváltozásoknak éppen az volt a céljuk, hogy ebbe az irányba fordítsák vissza a sportágat.

További tartalmak