Jönnek a szabványalkatrészek?

Költségsapka helyett konkrétabb változások jöhetnek.

Az egyes Forma–1-es csapatok költségvetése durván különbözik egymástól: miközben a Ferrari nagyjából 330 millió fontot költött a tavalyi évben, addig a Sauber 95 milliót, a Force India pedig még kevesebbet, „csupán” 90 milliót.


A nagy különbségek csak egy dolog, de a Forma-1-es elitcsapatok túlköltekezése sok-sok éve téma a sportban, amire már több ízben is keresték a megoldást. A McLaren ügyvezető igazgatója, Zak Brown például korábban is támogatta a költségsapkát, valamint elmondta, hogy „vannak néhányan, akik úgy gondolják, talán szabványosítani kellene néhány alkatrészt.”




Zak Brown a szabványalkatrészek mellett Fotó: Batchelor / XPB Images) Zak Brown a szabványalkatrészek mellett Fotó: Batchelor / XPB Images)


A problémát természetesen az új vezetés is felismerte, az F1 elnök-vezérigazgatója, Chase Carey például szintén a szabványosítás mellett áll, de mint megnyugtatóan kijelentette, ezt a módszert csupán alkatrészek esetében alkalmaznák: „Mi nem az autókat akarjuk szabványosítani, mivel úgy gondoljuk, nagyon fontos, hogy továbbra is olyan legyen a sport, ahol a versenyzés kéz a kézben jár a legkorszerűbb technológiával.”


Azt még nem lehet tudni, hogy az F1-ben mit szabványosítanának, de Brown korábban azonban már kijelentette, hogy olyan alkatrészeket vennének célba, amik „nem javítanának a teljesítményen, így pedig a rajongók nem is vennék észre a különbséget”.


Carey emellett elárulta, hogy „előzetes tárgyalásokat” folytattak már a csapatokkal a költségcsökkentéssel kapcsolatban, ahol azonban nem az volt a cél, hogy mindenki költségvetését egy szintre hozzák.




Chase Carey a költségek csökkentésén dolgozik ( Moy / XPB Images ) Chase Carey a költségek csökkentésén dolgozik ( Moy / XPB Images )


„Manapság az egyik legnagyobb kihívás az, hogy egy maroknyi csapat nyilvánvalóan olyan szinten költ, ami nagyban különbözik a többiekétől, ez pedig meglátszik az eredményeken” – mondta Carey. „Így ha olyan szintre tudnánk hozni a költségeket, ahol sokkal inkább hasonlóak – de nem egyenlőek –, akkor növelhetjük a versenyt, és sokkal jobbá tehetnénk az üzlet gazdaságát.”


„Ezt a folyamatot a csapatokkal kezdtük, voltak is már előkészítő tárgyalások. Vannak nagyobb alkatrészek, mint pl. a motor, ami valószínűleg összességében az autó legbonyolultabb része. Határozottan az a cél, hogy foglalkozzunk a költségekkel, amiből úgy gondoljunk, a sport számos szinten profitálni fog.”